Liberal Alliance vil sætte klimamærke på fødevarer

KLIMA: Tiden er moden til at klima-mærke fødevarer, mener Liberal Alliance. Forbrugerrådet er positive.

Økologi-mærket medtænker ikke klimaeffekten. Det kan et nyt mærke gøre, mener Liberal Alliance, mens Alternativet ikke ønsker nye mærker.
Økologi-mærket medtænker ikke klimaeffekten. Det kan et nyt mærke gøre, mener Liberal Alliance, mens Alternativet ikke ønsker nye mærker.Foto: Johan Gadegaard / Scanpix
Morten ØyenCecilie Gormsen

Forbrugerne handler i blinde, når indkøbskurven skal fyldes med klimavenlige fødevarer. For er den økologiske tomat fra drivhusene på Fyn bedre for klimaet end den konventionelle fra solsiden af bjerget i Norditalien?

Den oplysning får forbrugerne ikke i dag, men det bør de snart få, mener Liberal Alliances klimaordfører, Carsten Bach, som er inspireret af tænketanken Concitos tanker om en klimavenlig produktionsform i landbruget – som trækker ”på det bedste” for klimaet fra både økologi og konventionel landbrug.

”Jeg tror tiden er til at introducere et mærkat, som kan bruges for konventionelle og økologiske varer, som kan give forbrugerne et signal om, hvor meget CO2 deres fødevarer producerer. Det kan også være med til at nuancere synet på landbruget,” siger Carsten Bach.

Ifølge LA-ordføreren falder klimaspørgsmålet lidt ned imellem alle de mærker, som allerede findes.

Økologerne har stået i stampe for længe og må til at vågne lidt op. Ø-mærkets krav er nødt til at udvikle sig.

Christian Poll (ALT)
Klimaordfører

”Vi har en international forpligtelse til at reducere CO2-udslippet, og vi får nye krav fra EU – om vi kan lide det eller ej. Det er den virkelighed der er. Og det skal vi som politikere tage bestik af,” siger Carsten Bach, som tror det vil være en øjenåbner for mange, hvis klimaaftrykket fra ens indkøbskurv blev mere kendt.

Forbrugerråd enig i behov
I Forbrugerrådet Tænk er man enig i, at der er behov for mere information til forbrugerne om fødevarernes klimapåvirkning. Her er man i udgangspunktet også tilhænger af et klimamærke, men man er samtidig nervøs for, at det kan blive en meget vanskelig opgave i praksis.

”Forbrugernes valg betyder rigtig meget for klimaet, så vi er enig i behovet. Men man skal virkelig tænke sig om, for det kan hurtigt blive meget komplekst,” siger Camilla Udsen, seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

Hun peger på, at selv inden for samme produktgrupper er der mange variabler på spil: er der tale om drivhus, fritland, er det fødevarer produceret i nærområdet, hvordan har transporten været?

”Det kan tale for at starte med mere information til borgerne, eller en mere overordnet mærkning i forhold til produktgrupper,” siger Udsen.

Læs hele artiklen på Altinget: energi og klima (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carsten Bach

MF (LA)
cand.scient. i anvendt kvartærgeologi (Aarhus Uni. 2003)

0:000:00