Mærkekrig kan forvirre forbrugere om dyrevelfærd

DYST: En glad fødevareminister lancerede mandag sit nye dyrevelfærdsmærke, men bag smilene udspiller sig en mærkedyst, der i sidste ende kan skabe mere forvirrede end oplyste forbrugere.

Under et presseevent var den kendte kok Jesper Koch inviteret med for at lave mad med det nye dyrevelfærdsmærkede svinekød. Her er det fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), der er i aktion.
Under et presseevent var den kendte kok Jesper Koch inviteret med for at lave mad med det nye dyrevelfærdsmærkede svinekød. Her er det fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), der er i aktion.Foto: Carsten Snejbjerg
Sine Riis Lund

De danske svin har grund til at hvine lidt ekstra af glæde for tiden.

For deres velbefindende er i høj grad blevet et konkurrenceparameter på det danske fødevaremarked. Og mandag inviterede deres minister pressen til danmarkspremiere på et nyt statsligt dyrevelfærdsmærke med tre niveauer for dyrevelfærd.

Det er dog ikke det eneste dyrevelfærdsmærke, som forbrugerne skal forholde sig til.

For mens store aktører som Landbrug & Fødevarer, Danish Crown og Dansk Supermarked er med i det nye mærke, så lancerede en anden detailgigant Coop for godt et halvt år siden sit eget mærke.

Set ud fra et ønske om at skabe bedre klarhed for forbrugerne, så er det en meget uheldig udvikling. 

Jon Fuglsang
Lektor, Metropol

“Det er noget rod, kort og godt,” siger Jon Fuglsang, lektor ved Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet på Metropol:

“Set ud fra et ønske om at skabe bedre klarhed for forbrugerne, så er det en meget uheldig udvikling. Der er i forvejen meget forvirring om alle de her mærker, og det er lidt en falliterklæring, at man ikke har været bedre til at arbejde sammen her,” siger Jon Fuglsang.

Pressemødet for det nye svinekød foregik hos en af de svineproducenter, der selv deltager i produktionen af det kommende dyrevelfærdsmærkede svinekød.
Pressemødet for det nye svinekød foregik hos en af de svineproducenter, der selv deltager i produktionen af det kommende dyrevelfærdsmærkede svinekød. Foto: Carsten Snejbjerg

Jungle af mærker
Dyrenes Beskyttelse lavede i februar sidste år en artikel med overblik over de mærker, der garanterer dyrevelfærd. Listen omfattede i alt 12 mærker. Nu kan der så føjes to mere til.

Undersøgelser viser ellers, at forbrugere maksimalt kan holde styr på mellem syv og ti mærker. Det fortæller Dorte Wimmer, der er director for Retail Institute Scandinavia med ekspertise i detailhandel og forbrugsmønstre.

“Jo flere mærker vi får, og jo flere nuancer, der er i mærkerne, jo større risiko er der for, at forbrugerne ikke kan holde styr på de her mærker. Og når der så kommer flere mærker inden for samme kategori, så kan det godt skabe noget forvirring for dem, man ellers gerne skulle hjælpe,” siger Dorte Wimmer.

To forskellige strategier

Eksperterne tør ikke spå om, hvilket af mærkerne, der får bedst tag i danskerne.

“Jeg tror langt hen af vejen, at det vil være en win win i forhold til at få opmærksomhed om mærkerne. Coops mærke står måske lidt stærkere, men de har til gengæld ikke staten i ryggen, så jeg vil tro, at begge kommer til at klare sig,” siger Jon Fuglsang.

Fødevarers historie frem til køledisken spiller en stadig større rolle for forbrugerne, fortæller Dorte Wimmer. Og det er en tidsånd, hvor der også kan være noget at vinde med en global satsning på dyrevelfærd.

“Hvis det her er en mærkesag, som Danmark gerne vil bryste sig med også udadtil i verden, så er det selvfølgelig ærgerligt som initiativtager, at man ikke får hele gruppen med. Men det er nu engang den præmis, man lever under, når det er politisk,” siger Dorte Wimmer.

Læs hele artiklen på Altinget: Fødevarer (kræver abonnement). Tegn gratis prøveabonnement her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00