Sæt columbusæg Lynetteholmen i mikroen

SKUD FOR BORGEN: Det er politik på den gode måde at lave vand om til land med boliger og arbejdspladser – men hvorfor skal det tage mere end 50 år at bygge Lynetteholmen, spørger Altingets Rasmus Nielsen.

Det var politik på en helt anden måde, da statsministeren og overborgmesteren forleden præsenterede projekt "Lynetteholmen" om en ny kunstig ø ved Københavns Nordhavn med boliger til 35.000 nye københavnere og 35.000 arbejdspladser. Vupti, uden Vorherres hjælp gøres vand til land. Og værdier opstår af sig selv. Projektet anslås at koste skatteyderne nul, fordi salg af grunde og boliger kan dække anlægget.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA):

"Det koster cirka nul kroner. Vi modtager penge for at modtage jorden, som finansierer metalpladerne rundt om øen. Dermed får vi en gratis ø, som man så kan sælge grunde til bagefter. Salget af de grunde skal især finansiere havnetunnelen.

Men: Hvorfor skal det tage så lang tid at bygge? Projektet skal først stå helt færdigt om mere end 50 år, det er ikke til at forstå. Rejsegildet til det første boligbyggeri kan dog finde sted allerede i 2035. Som om det var noget at prale af.

Lynetteholmens største problem er derfor ikke, om navnet smager lidt af lort, eller om en sjælden sundøsters får færre ynglesteder. Projektets problem er, at det etableres alt for langsomt.

En embedsmand med økonomisk uddannelse behøver ikke at bruge hele sin frokostpause på at notere på en serviet, hvad det koster samfundet, at et byggeri forsinkes ét år, for ikke at sige 25 år. Manglende indtægter, manglende værditilvækst, manglende virke osv. osv.

Derfor skal en opfordring lyde, at offentligheden takker ja til Lynetteholmen, men at man stiller krav til politikerne og planlæggerne om, at det hele skal stå 100 procent færdigt til salg og indflytning allersenest i 2028. Altså om ti år. De skal ikke engang søge tilladelser nogen steder; de er jo allerede udstedt ved statsminister og overborgmester. Lettere kan projektet ikke komme fra land.

Tænk på, at man nu om dage med rette rammevilkår kan banke en international virksomhed op med en værdi over en milliard kroner på to-tre år. Så kan man også fylde havnen op med byggeaffald og bygge ovenpå og trafikadgang nedenunder på ti år.

Byggeriet er – indrømmet – kompliceret, især fordi der skal laves havnetunnel og metro. Men tiden kan presses sammen ved at hyre verdens bedste projektledere. Hvad har de for eksempel af topfolk i Dubai, der har prøvet noget lignende med at gøre vand til land? Og så millionstore dagbøder, hvis noget forsinkes.

Når dette med tiden er sagt, virker det, som om projektet er politisk afbalanceret på forhånd:

"Det bliver en københavnsk bydel med strand og grønne områder og en stor andel almene boliger, så der også kan bo mennesker med ganske almindelige indkomster," sagde overborgmester Frank Jensen (S) på den ene side. På den anden side står, at bilismen får bedre vilkår, og at der også på anden vis skabes vækst med de 35.000 nye arbejdspladser ganske tæt på centrum.

Overborgmesteren solede sig ganske naturligt i statsministerens nærvær, ligesom Venstres formand solede sig i det usædvanlige parløb med Socialdemokraternes p.t. øverst rangerende folkevalgte. Et godt afsæt for dem begge til genvalg. Omend der skal mere til end at trylle vand til land, trods alt.

Alt i alt et velkomment columbusæg til København og dermed hele Danmark. Men frem for at stege Lynetteholmen som slowfood – så sæt projektet i mikroen.

Forrige artikel Rasmus Nielsen: Europa fortjener politikere med Obamas karisma Rasmus Nielsen: Europa fortjener politikere med Obamas karisma
  • Anmeld

    Wendry J Dreier

    Nordhaleøen

    Hvorfor ikke bruge den 1 år gamle model uden tunel Det kan da kun være bedre og så får vi hurtigere en omfartsvej
    https://www.magasinetkbh.dk/vision/nordhaleoeen

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Lynetteholmen er en ommer - før den drukner i bølgerne

    Rasmus Nielsen burde jo om nogen vide hvorfor hans borgerlige venner har fundet et projekt som kan strækkes i en uendelighed.

    Men min kritik skal være den som arkitektfirmaet i forgårs kom med at man har stjålet og mishandlet det projekt som skulle gøre det samme men også lukke af for vandmasserne som de har gjort i London. Som jeg kan se det beskytter Lynetteholmen ikke andet end sig selv.

    Lynetteholmen synes at være udtænkt af de embedsmænd som Lars Løkke i mange år har omgivet sig med og hvilke mange fiaskoer vi allerede lever med og flere kommer til. Senest nogle sundhedsklynger - det er et katastrofalt ringe eftermæle den mand sætter sig.

  • Anmeld

    Kim Kaos

    Sæt i gang nu

    København har brug for mere plads til at vokse på - så sæt det projekt i gang med det samme.

  • Anmeld

    Peer Kristensen

    Et uforståeligt projekt

    Jeg forstår ikke helt ideen med at udvide København ved at bygge en ny kunstig halvø. Jeg kan godt se, at Københavns kommune begynder at mangle muligheder for nye byggegrunde - og dermed for at ekspandere. Men hovedstaden mangler ikke den mulighed. Der er masser af plads i retning syd og vest, hvor både erhverv og bolig kan etableres i stort antal. Her kan udvides helt ukompliceret - hvorimod Lynetteholmen vil være ganske kompleks at etablere med mange logistikkomplikationer.
    Jeg kan godt se, at Franck Jensen så går glip af et "storslået" projekt - men at ekspandere mod syd og mod vest for hovedstaden, er det rigtige keep-it-simple-stupid-projekt.
    Og det kan sættes igang i morgen.

  • Anmeld

    Claus Sønderkøge · Socialistisk økonom

    Peer Kristensen - projektet er logisk nok men usympatisk

    Peer Kristensen projektet er ikke uforståeligt det handler om at lede trafikken fra Nordsjælland, Norge og Sverige udenom Kongens Nytorv og til Hamborg/Berlin. Her kommer Nordhavnstunnelen ind. Intet må koste penge, alt skal være selvfinansierende og det kan kun ske som med hele metroprojektet via luksus-boligbyggeri.

    Så din snak om noget med syd og og vest er helt uden interesse for det indebærer boliger til almindelige mennesker og det kan ikke betale projektet. Det er den udviklingsmodel man ikke mere arbejder med i København. Alle de københavnske projekter i disse år handler om at udskifte befolkningen med nogle der tjener flere penge. København for fattigrøve - ja det var engang.

  • Anmeld

    Lisbeth Sørensen

    Et forfærdeligt indlæg! Uden kildekritik.

    Lyder simpelthen som købt af den siddende regering.

    Man er målløs over at det tillades i altinget, og af hvem end ejeren er?

    Indlægget har ingen kritik, imod hvad det betyder for den nuværende natur, de omkringliggende boligere mv.

    Nej, løsningen er ikke flere boligere i central kbh, men flere borgere uden for central kbh. Og med lynhurtige offentlige, og billige tog indtil byen. Folk ønsker at bo hvor der er stor natur, og tage indtil byen for "kultur"..

    Der kunne derudover uden tvivl bygges dobbelt så mange boligere for samme penge der.

  • Anmeld

    Peer Kristensen

    Så er det jo et andet sted, vi skal tage fat

    Hej Claus Sønderkøge. Jeg giver dig helt ret i dit synspunkt med udskiftning af beboerne i København. Ud med dem, der belaster socialsystemet - ind med de rige. Det er dårlig politik, specielt af en socialdemokratisk overborgmester.

    Sjovt nok påpeger du, at Lynetteholmen er et spørgsmål om at få håndteret trafikken fra Norge og Sverige til Hamburg udenom Kongens Nytorv. Og denne transittrafik eskaleres jo, når Femernforbindelsen engang om mange, mange år er færdig. Så derfor burde man (politikerne) standse dette tåbelige projekt, så er der ikke brug for Lynetteholmen.
    Tror du, at politikerne går med til det?