Sæt columbusæg Lynetteholmen i mikroen

SKUD FOR BORGEN: Det er politik på den gode måde at lave vand om til land med boliger og arbejdspladser – men hvorfor skal det tage mere end 50 år at bygge Lynetteholmen, spørger Altingets Rasmus Nielsen.

Foto: By og Havn
Rasmus Nielsen

Det var politik på en helt anden måde, da statsministeren og overborgmesteren forleden præsenterede projekt "Lynetteholmen" om en ny kunstig ø ved Københavns Nordhavn med boliger til 35.000 nye københavnere og 35.000 arbejdspladser. Vupti, uden Vorherres hjælp gøres vand til land. Og værdier opstår af sig selv. Projektet anslås at koste skatteyderne nul, fordi salg af grunde og boliger kan dække anlægget.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA):

"Det koster cirka nul kroner. Vi modtager penge for at modtage jorden, som finansierer metalpladerne rundt om øen. Dermed får vi en gratis ø, som man så kan sælge grunde til bagefter. Salget af de grunde skal især finansiere havnetunnelen.

Men: Hvorfor skal det tage så lang tid at bygge? Projektet skal først stå helt færdigt om mere end 50 år, det er ikke til at forstå. Rejsegildet til det første boligbyggeri kan dog finde sted allerede i 2035. Som om det var noget at prale af.

Lynetteholmens største problem er derfor ikke, om navnet smager lidt af lort, eller om en sjælden sundøsters får færre ynglesteder. Projektets problem er, at det etableres alt for langsomt.

En embedsmand med økonomisk uddannelse behøver ikke at bruge hele sin frokostpause på at notere på en serviet, hvad det koster samfundet, at et byggeri forsinkes ét år, for ikke at sige 25 år. Manglende indtægter, manglende værditilvækst, manglende virke osv. osv.

Derfor skal en opfordring lyde, at offentligheden takker ja til Lynetteholmen, men at man stiller krav til politikerne og planlæggerne om, at det hele skal stå 100 procent færdigt til salg og indflytning allersenest i 2028. Altså om ti år. De skal ikke engang søge tilladelser nogen steder; de er jo allerede udstedt ved statsminister og overborgmester. Lettere kan projektet ikke komme fra land.

Tænk på, at man nu om dage med rette rammevilkår kan banke en international virksomhed op med en værdi over en milliard kroner på to-tre år. Så kan man også fylde havnen op med byggeaffald og bygge ovenpå og trafikadgang nedenunder på ti år.

Byggeriet er – indrømmet – kompliceret, især fordi der skal laves havnetunnel og metro. Men tiden kan presses sammen ved at hyre verdens bedste projektledere. Hvad har de for eksempel af topfolk i Dubai, der har prøvet noget lignende med at gøre vand til land? Og så millionstore dagbøder, hvis noget forsinkes.

Når dette med tiden er sagt, virker det, som om projektet er politisk afbalanceret på forhånd:

"Det bliver en københavnsk bydel med strand og grønne områder og en stor andel almene boliger, så der også kan bo mennesker med ganske almindelige indkomster," sagde overborgmester Frank Jensen (S) på den ene side. På den anden side står, at bilismen får bedre vilkår, og at der også på anden vis skabes vækst med de 35.000 nye arbejdspladser ganske tæt på centrum.

Overborgmesteren solede sig ganske naturligt i statsministerens nærvær, ligesom Venstres formand solede sig i det usædvanlige parløb med Socialdemokraternes p.t. øverst rangerende folkevalgte. Et godt afsæt for dem begge til genvalg. Omend der skal mere til end at trylle vand til land, trods alt.

Alt i alt et velkomment columbusæg til København og dermed hele Danmark. Men frem for at stege Lynetteholmen som slowfood – så sæt projektet i mikroen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00