Dyrere billetter og færre ruter: V-borgmestre frygter ny hovedstadsplan

NOT: Flere sjællandske V-borgmestre er utilfredse med, at de ikke er en del af regeringens nye udspil til en nyt trafikselskab i hovedstaden. Kommunens pendlere bliver ofre for manglende geografisk sammenhæng og dyrere billetpriser, lyder kritikken. 

Foto: Claus Bjørn Larsen / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Dyrere billetpriser. Færre busruter. Dårligere konkurrenceevne. Og et for lille opland til at have sit eget trafikselskab.

Sådan lyder kritikken fra flere V-borgmestre i de 11 kommuner, der ikke er en del af Ole Birk Olesen og resten af regeringens planer om at etablere et nyt trafikselskab i hovedstaden.

”Det giver ikke god mening at holde 11 sjællandske kommuner ude,” siger Ringsted-borgmester Henrik Hvidesten (V), der har omdøbt navnet på det nye trafikselskab i hovedstaden fra HOT til NOT.

Regeringens udspil betyder samtidig, at der skal etableres et nyt selvstændigt trafikselskab for de øvrige kommuner, der ikke indgår i den nye hovedstadsorganisation.

Vi har en regering, der taler om et Danmark i balance, og det her udspil er ikke særlig afbalanceret.

Ole Vive
Borgmester (V), Faxe Kommune

Den plan møder kritik fra Kalundborgs Venstre-borgmester, Martin Damm, som er kontant i sin dom over udspillet.

”11 kommuner er for få til at have sit eget trafikselskab,” siger Martin Damm.

Dyrere billetpriser
Det er særligt det nye sjællandske selskabs konkurrenceevne, som V-borgmestrene er bekymrede for. Ifølge borgmestrene vil det nye selskab stå svagere sammenlignet med hovedstaden.

”Vi bliver for små til at have en ordentlig købekraft til de forskellige busudbud, for det kræver nogle muskler,” siger Martin Damm.

I sidste ende er borgmestrene bekymrede for, at kommunernes borgere bliver taberne i manøvren, lyder det fra Ringsted-borgmester Henrik Hvidesten.

”Jeg kan godt frygte, at billetterne bliver dyrere,” siger Henrik Hvidesten, der får opbakning fra endnu en Venstre-borgmesteren i Faxe Kommune, Ole Vive.

”Jeg deler nøjagtigt de samme bekymringer som Martin Damm og Henrik Hvidesten,” siger Ole Vive.

Bekymringerne har også spredt sig til den socialdemokratiske borgmester i Vordingborg Kommune, Mikael Smed.

”Hvis vi ikke bliver i stand til at hjemtage kontrakter på fornuftige vilkår, så kan vi blive nødt til at fjerne nogle busruter i nogle af landdistriktskommunerne,” siger Mikael Smed.

Læs hele historien på Altinget: kommunal, hvor du også kan få borgmestrenes forklaring på, hvorfor de hellere ville fortsætte arbejdet med Movia og DOT, hvor de 45 sjællandske kommuner allerede nu samarbejder om busdrift, flextrafik og lokalbaner.

Dokumentation

Det mener borgmestrene om Hovedstadens Offentlige Transport:

Henrik Hvidesten (V), borgmester Ringsted Kommune: 

"Konsekvensen af HOT bliver, at vi får et meget lille trafikselskab. Og spørgsmålet er jo, om det bliver særlig effektivt for os i de 11 kommuner at drive så lille et trafikselskab i modsætning til i dag, hvor vi jo er en del af Movia, som hjælper os med planlægningen og med at skaffe nogle gode priser på den kollektive transport”.

Martin Damm (V), borgmester Kalundborg Komune:

”11 kommuner er for få til at have sit eget trafiksselskab. Vi bliver for små til at have en ordentlig købekraft til de forskellige busudbud, for det kræver nogle muskler. Tag eksempelvis hele flextrafikområdet. Skal vi så drive det alene? Jeg har svært ved at se det smarte i det”

Ole Vive (V), borgmester Faxe Kommune:

”Jeg ærgrer mig over, at man glemmer de tilbageværende kommuner, når man sender så stort og gennemarbejdet et forslag ud. Det er jeg skuffet over, og det kunne man ærlig talt godt have gjort mere for".

"Vi har en regering, der taler om et Danmark i balance, og det her udspil er ikke særlig afbalanceret”.

Mikael Smed (S), borgmester Vordingborg Kommune:

”Opsplitningen betyder, at os i de 11 kommuner, der ligger i provinssjælland, må sejle vores egen sø og se, om vi kan få de muskler, der skal til for at få nogle ordentlige kontrakter med de respektive vognmænd. Jeg frygter, at det ikke kan lade sig gøre, fordi vi er så små og ligger så spredt geografisk. Jeg kan ikke se særlig mange fordele i udspillet”.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Hvidesten

Fhv. borgmester (V), Ringsted Kommune, formand, IFFD (Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark), KommuneKredit
cand.oecon.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 2004)

Martin Damm

Borgmester (V), Kalundborg Kommune, formand, KL
mpm (SDU 2005), civiløkonom (Handelshøjskolen, Slagelse 1994), seniorsergent (Frederikshavn 1989), elektronikmekaniker (Holmen Kbh. 1985)

Mikael Smed

Borgmester (S), Vordingborg Kommune
politikommissær (Politiskolen 2003)

0:000:00