Facebook strammer kravene til politiske annoncer kort før valget

REKLAMER: Facebook vil screene afsendere af politiske reklamer, før de får lov at promovere deres budskab på platformen. Timingen er under al kritik, mener Venstre.

CEO for Facebook Mark Zuckerberg efterspurgte for nylig regulering af branchen på fire områder, herunder valgkampe.
CEO for Facebook Mark Zuckerberg efterspurgte for nylig regulering af branchen på fire områder, herunder valgkampe.Foto: Nam Y. Huh/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

Folketingskandidater, organisationer og privatpersoner, der ønsker at betale Facebook for at sprede politiske budskaber i den kommende valgkamp, skal først godkendes af Facebook.

Det skyldes nye krav, som platformen indfører allerede fra midten af april.

Facebook vil med egne ord beskytte integriteten af valg og fokuserer i Europa på det kommende valg til Europa-Parlamentet, der som bekendt som minimum kommer til at finde sted tæt på det kommende folketingsvalg.

”Vi vil sikre, at folk, der reklamerer politisk i et land i forbindelse med et valg, har en legitim grund til at gøre det,” siger Ella Fallows, manager for Politics og Government Outreach i Storbritannien, Irland og de nordiske lande.

Så vidt muligt skal folk være klar over ændringerne, inden de træder i kraft.

Ella Fallows
Manager for politics og government outreach, Facebook

I kølvandet på især det amerikanske præsidentvalg, hvor russisk aktivitet på Facebook kan have spillet en rolle i afgørelsen, har den amerikanske techgigant nemlig hanket op i sig selv.

Der er en generel trend i retning af øget gennemsigtighed på jeres platform. Har Facebook været naiv i fortiden?

”Vi er ved at indhente problemerne og sikre, at vi har de nødvendige redskaber. Vi ser behovet for øget gennemsigtighed, og det prøver vi så at understøtte,” siger Ella Fallows.

V kritiserer timingen
Kravene er altså nye i Europa, men Facebook har allerede haft dem i brug i forbindelse med efterårets midtvejsvalg i USA og ved det seneste valg i Indien.

Hos Venstre, hvor man støtter formålet generelt, er partisekretær Claus Richter alligevel ikke tilfreds med, at systemet bliver rullet ud med så kort varsel.

”Det er under al kritik, at så vigtig en medieaktør behandler de danske partier på denne måde,” siger han.

Han anslår, at alene Venstre vil skulle have autoriseret flere hundrede kandidater og kampagnemedarbejdere.

De nye regler gælder også på Instagram, som er ejet af Facebook.

Få mere baggrund om sagen og endnu flere kommentarer på Altinget: digital.

Dokumentation

Det betyder Facebooks nye regler

Facebook indfører nu en øget gennemsigtighed for alle reklamer med politisk indhold. Det får både betydning for partier, organisationer og privatpersoner, der indrykker annoncer eller booster opslag med politisk indhold. Gennemsigtigheden er således ikke begrænset til partier og politiske kandidater, men gælder bredt for alle, der berører politiske emner i deres kampagner.

Alle, der annoncerer eller booster et opslag, skal gennemgå en godkendelsesprocedure. Man skal autoriseres – så det bliver klart, at man er, hvem man siger, og holder til, hvor man siger. 

Derudover skal der en kobles en disclaimer på hver enkelt reklame, så man kan se, hvem der har betalt den, og hvordan man kan kontakte vedkommende.

De oplysninger bliver lagret og vist i syv år i et såkaldt reklamebibliotek, hvor alle har adgang online til at se, hvem der kører hvilke reklamer, og der vil yderligere kunne findes forskellig information om, hvor mange der har set de enkelte reklamer mv.

Forsøger man at booste et opslag eller oprette en reklame uden at være godkendt, vil man først blive bedt om at gennemgå autoriseringen, inden indholdet bliver offentliggjort.

På facebook.com/id kan man uploade billed-id, så man kan blive autoriseret. Alternativt kan man blive godkendt via en notar. Der er allerede åbent for godkendelser, som tager maksimalt 48 timer.

Sådan defineres politisk indhold:

Politisk indhold er defineret som enten opfordringer til at stemme eller indhold, der falder under seks såkaldte issues of national importance.

Facebook har arbejdet med blandt andre Eurobarometer for at lave den europæiske liste, som er en del kortere end den amerikanske, som har 20 punkter.

De seks punkter, som gælder for Europa, er:

  • immigration
  • politiske værdier
  • civile og sociale rettigheder
  • sikkerheds- og udenrigspolitik
  • økonomi
  • miljøpolitik.

Kravene bliver håndhævet fra midt i april.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Richter

Adm. direktør, Diabetesforeningen
cand.scient.adm. (Aalborg Uni. 1998)

0:000:00