Støttepartier revser S for at frede håndværkerfradraget

FINANSLOV: SF og Enhedslisten kalder håndværkerfradraget både skørt, socialt skævt og ligefrem idiotisk, men erkender, at Socialdemokraterne var urokkelige under forhandlingerne.

S står alene blandt aftaleparterne om støtten til håndværkerfradraget. Men det var nok, og til støttepartiernes ærgrelse står ordningen uændret efter de afsluttede finanslovsforhandlinger.
S står alene blandt aftaleparterne om støtten til håndværkerfradraget. Men det var nok, og til støttepartiernes ærgrelse står ordningen uændret efter de afsluttede finanslovsforhandlinger.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Simon Friis Date

Det møder kritik fra flere af regeringens aftalepartnere, at håndværkerfradraget efter de afsluttede finanslovsforhandlinger står urørt tilbage.

I Enhedslisten og SF opfylder fradraget nemlig ikke ét eneste af de formål, som rød blok skal måles på i de kommende år. 

"Det er skuffende. Håndværkerfradraget er dyrt, ufornuftigt, skævt og ikke grønt," udtaler SF's finansordfører, Lisbeth Bech Poulsen, til Altinget.

Enhedslistens finansordfører, Rune Lund, er enig i kritikken, men erkender, at regeringspartiet hverken var til at hugge eller stikke i på spørgsmålet:

En af de største syndere på energiområdet er vores bolig. Og så er det jo helt idiotisk, at vi ikke på nogen måde målretter pengene til grønne tiltag.

Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Finansordfører

"Der var fire partier, der syntes, vi skulle af med det, og så var Socialdemokratiet, som stædigt kæmpede imod enhver ændring."

S modsiger sig selv
Netop Socialdemokratiet var i mange år modstandere, men da Mette Frederiksen under valgkampen lovede at frede håndværkerfradraget ved et fremtidigt regeringsskifte, blev spørgsmålet en kilde til splittelse i rød blok

"Jeg har ikke været til et eneste forhandlingsmøde, hvor håndværkerfradraget ikke blev nævnt som et bud på en finansieringskilde," siger finansordføreren.

Ifølge en analyse fra Skatteministeriet har ordningen ligeledes medført tabte skatteindtægter på 3,2 milliarder kroner i perioden 2015-2017.

Helt idiotisk
Partierne kritiserer, at man ikke gik efter at øge de grønne gevinster, der kan ligge i at justere håndværkerfradraget. Men den kritik preller af på Socialdemokraterne:

"Vi synes, håndværkerfradraget er fornuftigt, som det er. Det bidrager til, at pressede børnefamilier kan få hjælp til det huslige, det giver muligheder for at lave nogle grønne energirenoveringer, og så bidrager det til at gøre sort arbejde hvidt," siger finansordfører Christian Rabjerg Madsen (S).

Læs hele artiklen på Altinget By og Bolig, hvor du får flere kommentarer og mere baggrund i sagen. 

Dokumentation

Håndværkerfradragets historik

Boligjobordningen opstod under VK-regeringen i 2011 som en slags afløser for Hjemmeserviceordningen, som efter mange gradvise nedjusteringer var sat til at udløbe ved udgangen af 2012. Kun Radikale Venstre og Enhedslisten stemte imod.

Den nye ordning blev hurtigt døbt håndværkerfradraget og bestod af et ligningsmæssigt fradrag på 15.000 kroner for lønudgifter til hjælp og istandsættelse i hjemmet. Formålet var fra politisk hold at stimulere jobskabelse og minimere sort arbejde.

Under finanslovsforhandlingerne i 2011 besluttede S-R-SF-regeringen at nedlægge ordningen i 2012 − et år tidligere end planlagt.

I forbindelse med Vækstplan DK-aftalen i 2013 blev ordningen genindført med tilbagevirkende kraft. Igen som en midlertidig ordning med udløb i slutningen af 2014.

I slutningen af 2014 viste en analyse udført af konsulentfirmaet Damvad, at ordningen havde medført større beskæftigelse i byggebranchen, men at effekten på sort arbejde var begrænset, at der ikke var nogen signifikant effekt på arbejdsudbuddet, og at der ikke længere fandtes konjunkturpolitiske argumenter for ordningen.

En opgørelse fra Finansministeriet viste i 2014, at ordningen kun havde skabt 2.500 job − eller halvdelen af det forventede antal.

I 2015 gik Lars Løkke Rasmussen (V) til valg på at genindføre fradraget i en permanent form − denne gang præsenteret som en håndsrækning til pressede børnefamilier. Valgløftet blev delvist indfriet i form af en genindførelse af ordningen fra 2015-2017 − støttet af Dansk Folkeparti, Konservative, Alternativet og SF.

I sin seneste form er fradraget splittet i to, så loftet for fradrag for lønudgifter til udvalgte serviceydelser er på 6.100 kroner årligt, mens der gives fradrag for udvalgte − primært grønne − håndværksydelser på op til 12.200 kroner.

I sommeren 2017 har en evaluering fra Skatteministeriet vist, at en boligjobordning målrettet serviceydelser i hjemmet øger arbejdsudbuddet og minimerer sort arbejde væsentlig mere end den nuværende ordning. Evalueringen er sket på baggrund af en analyse af det svenske system, foretaget af konsulentfirmaet Højbjerre Brauer Schultz.

I forbindelse med finanslovsaftalen for 2018 blev ordningen gjort permanent. Regeringen havde lagt op til at fjerne fradragsretten for håndværksydelser og målrette ordningen mod serviceydelser, men ordningen blev bevaret stort set uændret efter pres fra Dansk Folkeparti.

I foråret indledte tidligere skatteminister Karsten Lauritzen (V) forhandlinger om ændringer i ordningen. Socialdemokratiet erklærede sig i den forbindelse klar til at fortsætte ordningen, selv om det flere gange tidligere har erklæret sig imod. Efter valget har skatteminister Morten Bødskov (S) meldt ud, at regeringen fastholder kursen og ønsker at fortsætte ordningen.

Siden 2011 har skatteydere trukket over 31 milliarder kroner fra i boligjobfradrag, hvilket svarer til knap ni milliarder kroner i tabte skatteindtægter.

Knap en halv million danskere benyttede boligjobordningen sidste år.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Rabjerg Madsen

MF (S), politisk ordfører, fhv. indenrigs- og boligminister
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2012)

Lisbeth Bech-Nielsen

MF (SF), finansordfører
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2009)

Rune Lund

Fhv. MF (EL)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)

0:000:00