Jernbanepakke i hus efter hektisk uge

INVESTERING: Dansk Folkeparti fik indrømmelser, og Kristian Pihl Lorentzen (V) fik sit mandat fra folketingsgruppen tirsdag. Ny jernbanepakke faldt på plads torsdag.
Jernbanepakken faldt på plads torsdag. København-Ringsted-banen blev vedtaget. Her visualiseret i Valby ved Kulbanevej, som i et led af aftalen graves ned.
Jernbanepakken faldt på plads torsdag. København-Ringsted-banen blev vedtaget. Her visualiseret i Valby ved Kulbanevej, som i et led af aftalen graves ned. Foto: Trafikstyrelsen
Kristian Aaskov Nielsen

Det er jo historisk, at vi beslutter at anlægge en helt ny jernbane, som i mange årtier frem vil give Banedanmark langt større kapacitet og give mulighed for egentlige højhastighedstog med timedrift.

Lars Barfoed (K)
Transportminister

Lars Barfoed (K) og trafikordførerne stod samlet på gangen i Transportministeriet torsdag og præsenterede et nyt jernbaneudspil. Men forud for den forkromede aftale måtte partierne finde et kompromis. Ikke mindst på grund af Dansk Folkeparti, som indtil i går hellere ville lægge stemmer til et 5. spor frem for en nybygningsløsning.

"Man kan altid ønske sig mere, men vi fik indrømmelser der, hvor vi fornemmede, vi kunne gøre vores indflydelse gældende," sagde DF's trafikordfører, Kim Christiansen.

Kim Christiansen er derfor også glad for indrømmelserne.

"Det ligger os meget på sinde, når man laver denne løsning, at der så vil blive taget mest muligt hensyn til de borgere, som kommer til at bo tæt på jernbanen. Vi har derfor også fået indrømmelser på Kulbanevej (i Valby, red.) og en overdækket strækning i Hvidovre," siger Kim Christiansen.

Pihl fik sin nye bane
Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, var også slemt glad for, at nybygningsløsningen endelig kom i hus. En løsning, som han først fik mandat til fra sin folketingsgruppe i tirsdag.

"Der er virkelig tale om en betydningsfuld aftale om jernbanen. Det har i mange år været hårdt tiltrængt med mere jernbanekapacitet mellem Ringsted og København. Nu sker der noget," skriver Kristian Pihl Lorentzen i en pressemeddelelse.

"Venstre glæder sig også over, at det lykkedes forligskredsen at finde de 350 mio. kr., der skal til for at sikre en overdækning af banen i boligkvarteret ved Kulbanevej i Valby," skriver Kristian Pihl Lorentzen.

Barfoed: Det er historisk
Transportministeren var tydeligt tilfreds med aftalen.

"Det er jo historisk, at vi beslutter at anlægge en helt ny jernbane, som i mange årtier frem vil give Banedanmark langt større kapacitet og give mulighed for egentlige højhastighedstog med timedrift," sagde Lars Barfoed (K).

Han forventer, at startskuddet snart kan lyde.
"Anlægsloven kommer så hurtigt som muligt. Formentlig et lille stykke inde i 2010. Så jeg regner med, at vi kan vedtage en lov inden sommerferien," sagde Lars Barfoed.

 Oppositionen: Vores politik
I Transportministeriet var både Socialdemokraterne og SF ligeledes begejstrede for den nye jernbanepakke.

"Vi havde gjort det samme, hvis vi havde haft magten. Nemlig at prioritere jernbanen," sagde trafikordfører Magnus Heunicke (S).

SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, erklærede, at hun var mere end tilfreds.

"Det her har været SF-politik gennem de sidste mange år, som der normalt ikke er lydhørhed for. Så jeg er mere end begejstret," sagde hun.

Styrkelse af godstransport
Ud af de i alt 12-13 mia. kr. til jernbanen vejer København-Ringsted-projektet med sine 10,35 mia klart tungest. Men der var også en række andre projekter, som der blev enighed om. Heriblandt styrkelse af godstransporten.

Parterne er blevet enige om at bruge 66 mio. kr til at udvide kombiterminalerne ved Taulov og Høje Taastrup. Pengene kommer fra jernbanegodspuljen og skal gøre den grønne jernbanegodstransport mere konkurrencedygtig.

Herudover afsættes der 8 mio. kr. til at undersøge havnespor til Nyborg og Esbjerg Havne. Der er sammenlagt reserveret 115 mio. kr. til projekterne, men de vil kun blive udbetalt, hvis parterne er enige om, at projekterne på baggrund af undersøgelserne er gode.

I Danske Havne er man meget positive med udsigten til baner på Nyborg og Esbjerg Havne.

"Vi hilser alle initiativerne velkommen. Gods på bane må samlet set siges at have fået et markant løft. Det er naturligvis beklageligt, at der ikke kunne blive penge til Aalborg Havn og Kolding Havn, som også har relevante baneprojekter. Men her må midlerne kunne findes andre steder. Samlet set er vi godt tilfredse med aftalen," skriver Danske Havnes formand, borgmester Uffe Steiner Jensen (S) i en pressemeddelelse.

Dobbeltspor skal styrke gods
Som et led i styrkelsen af godstransporten på skinner anlægges der et dobbeltspor i Sønderjylland mellem Vojens og Vamdrup. Et projekt, som koster 700 mio. kr. Området vil være hovedkorridoren for godstransporten til Skandinavien frem til, at Femernbroen står færdig.

Også på Nordvestbanen anlægges der et nyt spor mellem Lejre og Vipperød. En 20 km strækning, som kommer til at koste 1,3 mia. kr., hvilket giver mulighed for flere tog og en forkortet rejsetid.

Begge forslag er et led i transportaftalen fra januar. Begge projekter forventes færdige i 2015.

Nørreport lukkes for fjerntog
Forligsparterne har derudover afsat 210 mio kr. til at modernisere Nørreport Station. Det vil betyde, at der lukkes for fjerntog til og fra stationen i 8 måneder. Det indebærer, at passagererne i denne periode skal finde andre måder at rejse på.

Moderniseringen vil blandt andet betyde en genåbning af den nordlige trappe og renovering af trappen ved Gothersgade. Projektet gennemføres fra 2011-2014.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00