DTL: Kørselsafgifter er skat uden effekt

ROADPRICING: Det Miljøøkonomiske Råd anbefaler en markant stigning i afgifterne på lastbiltrafik. DTL er imod: Penge direkte ned i statskassen uden effekt på miljøet.
Selv markante kørselsafgifter på lastbiler hjælper ikke på miljøet, mener DTL.
Selv markante kørselsafgifter på lastbiler hjælper ikke på miljøet, mener DTL. Foto: colourbox.com
Anne Bjerregaard
Når roadpricing sætter ind på de danske veje om få år, så er det lastbilerne, der kommer til at trække det tunge læs. I hvert fald hvis det står til Det Miljøøkonomiske Råd, der i sin rapport onsdag anbefalede en "mærkbar stigning" i afgifterne på lastbiltrafik - vel at mærke så mærkbar, at afgifterne kan dække de samfundsmæssige omkostninger ved trængsel, støj, ulykker og forurening.

Dansk Transport og Logistik stejler ved udsigten til en mærkbar kørselsafgift, for den medfører ingen adfærdsmæssig ændring hos vognmændene, siger Ove Holm, cheføkonom i DTL.

"Kørselsafgifter på lastbiler har ikke nogen indvirkning på klima og CO2. En højere afgift vil ikke nedbringe godstransporten for lastbiler, for der er ikke andre alternativer i byområderne. Vognmændene skal jo levere deres gods," siger Ove Holm.

Dækker allerede omkostningerne uden for byen 
Han påpeger, at transporterhvervet i dag allerede dækker de eksterne omkostninger, der er ved kørsel med lastbilerne på motorvejene. Det er fra DTL's synspunkt derfor omsonst, at meningen er at omlægge godstransporten til sø og bane på de lange strækninger, når transporterhvervet her allerede dækker udgifterne, der er forbundet med forurening og støj.

"Det er ren skat, hvor erhvervet bliver skatteopkræver. Man skal døje med at overvælte de omkostninger til næste led i kæden, kunderne. Det er ekstra ubehageligt, når der er nedgangstider. Kunderne vil have, vi skal køre billigere, og de vil have rabat og kredit, og pludselig kommer der et ekstra beløb ind, som vognmanden skal håndtere. Det er ikke meget hjælpsomt, for at sige det mildt," siger Ove Holm.

Det er ren skat, hvor erhvervet bliver skatteopkræver. Man skal døje med at overvælte de omkostninger til næste led i kæden, kunderne. Det er ekstra ubehageligt, når der er nedgangstider. Kunderne vil have, vi skal køre billigere, og de vil have rabat og kredit, og pludselig kommer der et ekstra beløb ind, som vognmanden skal håndtere. Det er ikke meget hjælpsomt, for at sige det mildt.

Ove Holm
Cheføkonom, DTL

Kørselsafgift er input i erhvervet 
I det hele taget stiller DTL sig spørgende overfor, om en markant afgiftsstigning på lastbiler overhovedet har sin berettigelse i Det Miljøøkonomiske Råds oplæg. Rådet angiver nemlig, at: "Input i erhvervene bør ikke beskattes, hvis formålet alene er at skaffe provenu".

"Vi betragter også kørselsafgifter på transport som input i erhvervet. Det er den måde, man transporterer materiale rundt mellem industrivirksomhederne. Fordyrer man det med afgifter, så er det dumt, når det kun er med det formål at skabe indtægter til statskassen. Det undergraver erhvervslivets konkurrenceevne internationalt," siger Ove Holm.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

0:000:00