Transportsektor: Kristian Jensen har brudt sit løfte

SKAT: 500 millioner kroner. Så dyr blev skattereformens ekstraregning til transporterhvervet. DTL kalder det et klokkeklart løftebrud og et opgør med skattestoppet.
Skattereformens transportområde er et klart brud på skattestoppet og et tydeligt løftebrud fra ministeren, mener DTL.
Skattereformens transportområde er et klart brud på skattestoppet og et tydeligt løftebrud fra ministeren, mener DTL.Foto: Flindt/Altinget
Anne Bjerregaard
Først lovede skatteminister Kristian Jensen (V), at lastbilerne ville gå omkostningsneutralt gennem skattereformen. Ved regeringens fremlæggelse så det ud til at holde stik, men ved aftaleindgåelsen mellem regeringen og Dansk Folkeparti så situationen pludselig helt anderledes ud. En regning på en halv milliard kroner ekstra bliver sendt direkte til transporterhvervet.

Utroværdigt, mener administrerende direktør i Dansk Transport og Logistik Erik Østergaard.

"Ministeren har sagt det, som ministeren har sagt, og det er klokkeklart, hvad han meldte ud," siger Erik Østergaard og peger på skatteministerens løfte til transportbranchen, da regeringen 8. december 2008 fremlagde sin infrastrukturplan:

"Ja, skattestoppet gælder for lastbilerne. Forstået på den måde, at danske vognmænd skal ikke have en højere belastning end den, de har i dag, og i dag har de en vignetordning, hvor de betaler en såkaldt vejbenyttelses-afgift, og den forventer vi bliver udfaset i takt med, at der kommer en grøn kørselsafgift," sagde Kristian Jensen i december.

Løftet er ifølge DTL blevet gentaget efterfølgende på et møde i Skatteministeriet, hvor ministeriet med departementchefen i spidsen bekræftede, at skattestoppet også gælder lastbiler.

En udtalelse er en udtalelse
Tirsdag i Børsen lød der dog pludselig helt nye toner fra Kristian Jensen, da han påstod, at han ikke har givet løfter til transporterhvervet.

Der var fire ministre til stede, og det er klokkeklart, hvad skatteministeren siger: Vognmændene kommer ikke til at betale yderligere. Så kan skatteministeren ikke viske tavlen ren, efter Skattekommissionen er kommet med deres udspil under tre måneder senere.

Erik Østergaard
Adm. direktør, DTL

"De er naturligvis omfattet af skattestoppet, men vi har jo hele tiden sagt, at når vi laver omlægningen og skal sætte skatten ned på arbejde, så er der et vindue, hvor tingene kan laves om. Og i den forbindelse er der jo en række erhvervsvirksomheder, der kommer til at bidrage. Det gør lastbilerhvervet også. Jeg har ikke udstedt nogle garantier for, at det ikke skulle kunne lade sig gøre."

Garantier mener Erik Østergaard dog, at ministeren utvetydigt gav 8. december.

"Der var fire ministre til stede, og det er klokkeklart, hvad skatteministeren siger: Vognmændene kommer ikke til at betale yderligere. Så kan skatteministeren ikke viske tavlen ren, efter Skattekommissionen er kommet med deres udspil under tre måneder senere," siger Erik Østergaard.

Politisk slingrekurs på lastbil-området
Han kalder regeringens politik på afgiftsområdet for lastbiler for en utroværdig slingrekurs. Da Socialdemokraterne for to år siden foreslog en vejskat på tung trafik, der ville indbringe to milliarder i statskassen, var Venstres daværende politiske ordfører, Troels Lund Poulsen, hurtigt ude og tale forslaget ned:

"Det her er en ny skat, og Socialdemokraterne viser nu, hvad deres sande politik er: De vil have højere skatter," sagde Troels Lund Poulsen til TV2 Nyhederne 26. januar 2007.

Ikke desto mindre er det lastbilerne, der nu kommer til at finansiere en del af regeringens og Dansk Folkepartis skattereform. Vejbenyttelsesafgiften på samlet 400 millioner kroner i 2009, som skatteministeren lovede at afskaffe, bliver ikke ændret. Oveni kommer så de nye grønne kørselsafgifter på 500 millioner kroner.

En udgiftsstigning på 125 procent, som DTL tager sig til hovedet over:

"Det her er en ekstra skat, og det handler kun om en ting: finansiering," siger Erik Østergaard.

Det var i dag ikke muligt at få en kommentar fra skatteminister Kristian Jensen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Jensen

Direktør, Green Power Denmark, fhv. udenrigsminister, MF og næstformand for Venstre
bankassistent (Unibank Lemvig 1993)

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00