Barfoed: Privatisering er ikke et mål i sig selv

INTERVIEW: Der sker så store ændringer på skinne-nettet, at tiden ikke er inde til store udbud, mener transportminister Lars Barfoed (K).
Anders Jerking
Hvis transportministerens nye jernbane-oplæg var et tog, ville det være mere bumletog end lyntog.

Transportminister Lars Barfoed (K) lægger op til flere udbud og mere privatisering, men i et adstadigt tempo. I første omgang sendes kørslen på to regionale baner i udbud, mens DSB får genforhandlet sin kontrakt på hele fjerntrafikken i 2014.

"Vi skal ikke forcere denne proces. Jernbanedriften er et vigtigt samfundsmæssigt anliggende, hvor vi gradvist skal lære af vores erfaringer med konkurrence-udsættelse. Lige nu sker der så mange omvæltninger på jernbanenettet, med nye signaler og skinner, IC4-tog, elektrificering, Femern Bro og måske en ny bane til Ringsted. Derfor er tiden ikke inde til at lave en kæmpesatsning ved at konkurrenceudsætte mere," siger transportministeren.

Er det en praktisk eller en ideologisk afvejning ikke at udbyde flere opgaver nu?

"Det er en afvejning, der sikrer balance i tingene. Vi skal gennemføre forandringer uden at sætte alt på et bræt. Målet er at skabe bedre betingelser for kunderne, så vi får flere passagerer i togene. Konkurrenceudsættelse og privatisering er ikke et ideologisk mål i sig selv - det er redskaber, der skal bruges, når de trækker i den rigtige retning," siger han.

Store forandringer 
Lars Barfoed understreger, at han ser jernbanedriften som et så vigtigt samfundsanliggende, at man ikke kun skal se på de forretningsmæssige hensyn.
"Det samfundsmæssige hensyn går videre end det rent forretningsmæssige, og derfor skal vi være forsigtige med at fraskrive os ansvar og styring. Når vi laver udbud, har vi som politikere ikke de store muligheder for at skabe forandringer, så længe kontrakterne løber. Det er ikke hensigtsmæssigt i disse år, hvor der sker så store forandringer," siger han og understreger, at regeringen med udbud af to baner og planer om en begyndende privatisering af DSB faktisk gennemfører store forandringer.

Fakta

To nye udbud:
Regeringen vil sende kørslen på strækningerne Fredericia-Odense-Svendborg og Roskilde-Køge-Næstved i udbud.

Dermed lever regeringen op til aftalen fra 2003 med DF og Radikale om at konkurrenceudsætte 33 procent af togdriften uden for landsdelstrafikken og S-togene.

Ønsker du mere konkurrence, når signaler og skinner efter 2020 er på plads?

"Det kan jeg godt forestille mig. Vi skal diskutere mulighederne for konkurrence om sporet, hvor flere aktører kører på samme spor. Man kunne også forestille sig, at en virksomhed driver lyntogene, mens en anden driver intercity-togene."

Så det en vej, du gerne vil gå?

"Ja, vi skal gå videre med konkurrence-udsættelsen, men det ligger nogle år ude i fremtiden."

Konkurrenceudsættelse og privatisering er ikke et ideologisk mål i sig selv - det er redskaber, der skal bruges, når de trækker i den rigtige retning.

Lars Barfoed (K)
Transportminister

Arriva mener, at øget konkurrence giver lavere priser for passagererne - er du enig?"

"Erfaringerne viser, at konkurrence er med til at øge effektiviteten, så det kan jeg bestemt forstille mig, at det kan bidrage til. Men det er for forenklet at sige, at vi så skal konkurrenceudsætte det hele. Der er også andre parametre end prisen, som vi skal se på."

Fare for sammenhængen
DSB fremfører, at mange aktører øger risikoen for, at sammenhængene går tabt - hvad siger du til det argument?

"Det er en riskiko, hvis vi får splittet jernbanenettet op i for små enheder. Det er en af de ting, vi skal se nøje på, når vi konkurrenceudsætter. Jeg lægger vægt på, at vi får informationssystemer, der går på tværs af trafikken. Der bliver brug for meget koordinering, og det bliver jo mere vanskeligt, men ikke umuligt, hvis vi splitter jernbanenettet op i flere enheder. Det bliver også vanskeligt med togmateriel, hvis noget materiel er forbeholdt nogle strækninger, mens andet er forbeholdt andre strækninger."

Kan man opnå bedre information samtidig med, at man får flere aktører på banen?

"Ja, men vi skal bevæge os med forsigtighed, for selvfølgelig er det sådan, at jo flere aktører der er, jo sværere er det at samle informationerne til passagererne. I dag får passagererne for dårlig information, ikke mindst når der er uregelmæssigheder. Det er et område, vi skal prioritere højt," siger han.

Transportministeren vil med sit debatoplæg starte en diskussion om fremtidens jernbaner. Debatten vil danne udgangspunkt for den strategi for fremtidens jernbaner, som regeringen vil fremlægge næste efterår. Transportministeren vil desuden analysere, hvordan loven om trafikselskaber fungerer - så busdriften kan ses i sammenhæng med jernbanen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

0:000:00