Greenpeace mest synlig ved klimatopmødet

SYNLIGHED: Blandt de danske grønne organisationer var det Greenpeace, der gjorde sig mest bemærket i medierne under klimatopmødet. Det viser en optælling, som Altinget | Energi & Klima har foretaget.
Greenpeace var den NGO, der fik mest omtale i de danske medier op til og under klimatopmødet i København.
Greenpeace var den NGO, der fik mest omtale i de danske medier op til og under klimatopmødet i København.Foto: flickr
I kampen om pressens opmærksomhed op til og under COP15 sejrede Greenpeace over andre grønne organisationer. Ud af fire danske grønne organisationer var Greenpeace bedst til at tiltrække sig opmærksomhed fra de danske skrevne medier.

Det viser en opgørelse, som Altinget | Energi & Klima har foretaget.

Fra den 1. november til den 31. december optrådte Greenpeace i 126 artikler i henholdsvis Politiken, Information, Berlingske Tidende, Jyllands-Posten og Kristeligt Dagblad.

WWF Verdensnaturfonden er nævnt i 117 artikler i løbet af de to måneder. Herefter kommer Danmarks Naturfredningsforening, der omtales 48 gange, og til sidst NOAH, der har måtte nøjes med at få sit navn nævnt i 11 artikler op til og under topmødet.

Greenpeace: Vi ved, hvad vi taler om
Birgitte Lesanner, der er presseansvarlig i Greenpeace, er ked af Københavneraftalen, som topmødet resulterede i, men er yderst tilfreds med aktivitetsniveauet i Greenpeace og organisationens synlighed i medierne.

"Vi var over det hele. Vi ville kende til alle smuthullerne i klimaaftalen, sådan at vi kunne fortælle det videre til offentligheden," siger Birgitte Lesanner, som dog formoder, at organisationens gallaaktion mod dronningens tv-transmitterede middag for topmødedeltagerne kan tage en del af æren for topplaceringen i optællingen.

"Jeg vil tro, at en større del af medieomtalen fandt sted efter den 17. december," siger hun.

Men også det mere traditionelle mediearbejde har givet pote.

"I Greenpeace foretager vi både civil ulydighed, aktioner og happenings, som selvfølgelig giver medieomtale. Men samtidig anser vi det som meget vigtigt, at vi har styr på, hvad vi taler om," siger Birgitte Lesanner med henvisning til de eksperter, organisationen råder over.

Påvirkning af politikerne
Den danske afdeling af Greenpeace har omkring 23.000 medlemmer samt 15-20 ansatte i organisationen. Det er tal, der minder meget om organisationen WWF Verdensnaturfondens ressourcer; her råder man over 20.000 støtter i Danmark og omkring 20 ansatte.

I WWF Verdensnaturfondener de tilfredse med andenpladsen.

"Det har været vores ambition at få vores dagsorden gjort til en del af den offentlige debat. Det har vi arbejdet målrettet på, og vi synes, det er lykkedes rigtig flot," siger kommunikations- og marketingchef i WWF Verdensnaturfonden Rasmus Helveg Petersen, der dog er skuffet over den endelige klimaaftale.

"Formålet med medieomtalen er for os at påvirke politikerne til at lave et ordentligt resultat. Det skal ikke være omtale for omtalens skyld," understreger han.

DN og NOAH knapt så synlige
Danmarks Naturfredningsforening har 140.000 medlemmer og 65 ansatte. I undersøgelsen blev organisationen omtalt 48 gange, og ifølge kommunikationschef i DN, Claus Skovhus er årsagen, at DN ikke var god nok til at bryde igennem mediemuren:

"Det er ikke overraskende, at Greenpeace og WWF står stærkere i klimadebatten under klimatopmødet, da topmødet er en international begivenhed, der rækker langt ud over de danske grænser. DN er stærkest inden for de danske grænser," siger Claus Skovhus, der mener, at organisationens synlighed har været mere markant i regionale medier og lokale aviser - blandt andet med fokus på DN's klimakommune-projekt.

En organisation med færre ressourcer er NOAH, der ikke er en medlemsorganisation, men udelukkende råder over 1200 frivillige personer og 1-2 projektansatte. Organisationens navn blev omtalt 11 gange i løbet af de to måneder.

"Vi er en del af det internationale netværk Friends of the Earth International, hvilket har betydet, at mange af de aktiviteter, som vi er indgået i, er faldet ind under det navn," forklarer Kim Ejlertsen, der er en del af gruppen NOAH Energi og Klima, og fortsætter:

"Desuden har vi stået for hele det praktiske forberedelsesarbejde for vores internationale netværk. Som værtsorganisation har vi haft mindre tid til at gøre os tilstrækkeligt synlige i medierne," siger Kim Ejlertsen og nævner, at opgaven som vært blandt andet bestod i at finde ophold og overnatning til 2000 internationale aktivister og 450 akkrediterede gæster.

Dokumentation
SÅDAN ER UNDERSØGELSEN LAVET:

Undersøgelsen er foretaget af Altinget | Energi & Klima, og er en opgørelse over WWF Verdensnaturfonden, NOAH, Greenpeace samt Danmarks Naturfredningsforenings synlighed i de skrevne danske medier.

Ud fra søgninger i Infomedias database har vi optalt antallet af omtaler i artikler fra Politiken, Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Information og Kristeligt Dagblad i perioden 1. november 2009 til 31. december 2009.

Omtaler og optrædender på tv og i radio eller andre skrevne medier end de nævnte er ikke talt med i denne undersøgelse.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00