Konservative har fået nyt reklamebureau

STRATEGI: Konservative har valgt nyt reklamebureau. En bureaukonkurrence med 25 interesserede var igennem processen, der endte med reklamebureauet Adtomic.
Konservative.dk, som hjemmesiden ser ud nu.
Konservative.dk, som hjemmesiden ser ud nu. Foto: Konservative.dk
Morten Øyen
Fakta

Liste over partiernes brug af reklamebureauer:

Venstre: Reklamebureauet Hjaltelin, Stahl & Co.

Socialdemokraterne: Har ikke et fast tilknyttet bureau.

SF: Reklamebureauerne Wasabi og Danmarks Mindste Reklamebureu.

Det Radikale Venstre: Har ikke et fast tilknyttet bureau.

Dansk Folkeparti: Partiets valg- og strategiudvalg sørger internt for udformningen af reklamer og kampagner. Partiet benytter udelukkende en leverandør til det grafiske arbejde. Her benytter de reklamebureauet Applehouse.


Kilde: Altinget.dk
Regeringspartiet Konservative havde programsat for 2009, at partiet skulle have et nyt kommunikationsbureau. Det var en proces, der startede før 2009, hvor vurderingen var, at efter et langt samarbejde med reklamebureauet Kunde & Co havde partiet behov for at orientere sig om, hvad der rørte sig i kommunikationsbranchen.

Derfor blev en bureaukonkurrence igangsat, hvor 25 bureauer meldte sin interesse. Antallet blev reduceret til ni, hvoraf til sidst tre bureauer fik lov til lave et oplæg for den konservative ledelse. Her blev Adtomics tanker og svar på det såkaldte brief, partiet havde givet dem fundet så godt, at de blev valgt som ny kommunikationspartner for regeringspartiet:

"Det var et tilvalg af den bedste, og ikke noget fravalg af de andre," siger Martin Dahl, generalsekretær for Konservative. Han begrunder beslutningen med, at man regner Adtomic som dygtige til at rådgive i, hvordan politisk kommunikation afbalanceres på de mange forskellige kanaler for debat, der er mellem politikere og vælgere i et moderne mediebillede.

Den vanskelige prioritering
I et moderne mediebillede er der utallige muligheder for at nå vælgerne, forskellige former for sociale medier, mobiltjenester og markedsføring, og valget på Adtomic begrundes især på firmaets evne til "dosere den indsats rigtigt":

"Man vil naturligvis gerne det hele, men det svære er at afbalancere det i forhold til tid og økonomi på en klog og rigtig måde. Og her tror vi, Adtomic har en kompetence til at give os det medspil, så vi kan være i de kanaler, der er vigtige, og få eksekveret på, hvordan man kan køre politiske budskaber ud igennem de kanaler samt opsamle tilbagespil fra vælgerne, som kan bruges til noget," siger Martin Dahl.

Søren Pedersen, der er direktør i Adtomic, mener også, Adtomics erfaring med corporate branding fra projekter for Carlsberg og Novo Nordisk spiller ind:

"Vores tilgang til corporate branding passer godt i den politiske verden, hvor man jo her har Konservative som et hovedbrand, men samtidig har en masse mennesker og politik, der ligger under det - altså nogle underbrands. Det kan være en politiker eller en sag inden for partiet," fortæller Søren Pedersen.

Politisk engagement
Denne tilgang, ikke alene til politik, men også til organisationen i partiet, var også afgørende for valget, uddyber Martin Dahl, der understreger, at der var mange ting, der dannede grundlag for valget af Adtomic.

Bl.a. hørte det også til plussiden, at Søren Pedersen selv havde politiske erfaringer som politiker for Konservative:

"Tror, det var en fordel - men kun en lille fordel," siger Søren Pedersen og uddyber:

"Det betyder jo noget i forhold til engagementet. For mig er det jo ikke bare en eller anden virksomhed. Det er jo hjerteblod. Så man kan sige, det betyder langt mere for mig, end det nok gør for de Konservative, at jeg er konservativ."

"Vi havde hørt, han havde et plus på kontoen i forhold til at være inde i og begå sig i en politisk organisation. Og erfaringer på egen krop er også positivt. Men det er der også mange andre bureaufolk, der kan sige, de har," siger Martin Dahl.

Adtomic er tænkt som Konservatives langsigtede, nære rådgiver i hvordan partiet samlet set arbejder med kommunikationsprocesserne. Samarbejdet er dog først under udvikling, så der vil gå lidt tid, før man som borger vil kunne se fingeraftryk fra Adtomic, slutter Martin Dahl.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Dahl

Direktør, Frederiksbergfonden
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1985)

0:000:00