Partier enige om tunnel under Femern

ANLÆG: På et møde tirsdag blev forligspartierne enige om at pege på en tunnel under Femern Bælt. Nu skal tunnelen VVM-undersøges, inden en anlægslov kan vedtages. Byggeriet kan gå i gang i 2014.
Politikerne peger nu på, at der skal bygges en tunnel under Femern Bælt.
Politikerne peger nu på, at der skal bygges en tunnel under Femern Bælt. Foto: Femern Bælt
Anders Jerking
Partierne bag Femern-aftalen besluttede på et møde tirsdag at pege på en tunnel under Femern Bælt, som deres foretrukne løsning. Dermed peger alt på, at der ikke bliver bygget en bro, men en tunnel under Femern Bælt.

Beslutningen glæder transportminister Hans Christian Schmidt (V):

"Vi er enige i forligskredsen om, at vi indstiller, at vores foretrukne projekt i VVM-undersøgelsen bliver en sænketunnel," sagde ministeren efter mødet.

Også Konservatives trafikordfører, Henriette Kjær, er glad for aftalen.

"Vi har overvejet det meget nøje, set på fordele og og ulemper, og det falder ud til fordel for en tunnel. Vi kan se, at der vil komme kraftig blæst på en bro, som ofte vil skulle lukke. Og så vil en tunnel skabe mange danske arbejdspladser. Derfor er en tunnel mest interessant," siger hun.  

Men tirsdagens beslutning følger Folketinget anbefalingen fra Femern Bælt A/S, som før jul anbefalede, at der bliver bygget en tunnel.

Det er alle Folketingets partier på nær Enhedslisten, som står bag aftalen om den faste forbindelse til Tyskland. Dagens beslutning betyder, at en tunnel er den foretrukne løsning, som er i fokus i den VVM-undersøgelse, som nu skal laves.

Først når den undersøgelse er lavet, og alle miljøkonsekvenser er belyst, skal politikerne vedtage en anlægslov, hvor det endeligt vedtages, om der skal bygges en bro eller en tunnel.

Der er flere grunde til, at partierne foretrækker en tunnel frem for en bro. For det første vurderes det, at byggeriet af en tunnel vil give flere danske arbejdspladser, fordi betonelementerne skal støbes i nærområdet. For det andet vil en tunnel belaste natur og miljø mindre, og for det tredje vil en bro give risiko for skibskollisioner i det stærkt trafikerede bælt - den risiko forsvinder med en tunnel.

En tunnel ventes at koste 38 milliarder kroner og kan stå færdig i 2020.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00