Kvittede jobbet som departementschef efter tre år: "Jeg har altid vidst, at jeg skulle noget andet"

Udskiftninger blandt statens øverste embedsmænd er blevet mere hyppige. For Christian Hesthaven var jobbet som departementschef i Udlændinge- og Integrationsministeriet aldrig en slutstilling. Nu stortrives han som kommunaldirektør i Rebild Kommune.

Det kan være ganske sundt for organisationer at skifte topchefer ud med jævne mellemrum, mener Christian Hesthaven, der selv stoppede som departementschef efter knap tre år.
Det kan være ganske sundt for organisationer at skifte topchefer ud med jævne mellemrum, mener Christian Hesthaven, der selv stoppede som departementschef efter knap tre år.Foto: Rebild Kommune
Sine Riis Lund

Han var godt klar over, at beslutningen ville vække opsigt.

I april 2021 kom det frem, at Christian Hesthaven stoppede som departementschef i Udlændinge- og Integrationsministeriet i København for i stedet at blive kommunaldirektør i Rebild Kommune.

Men det var hverken en pludselig eller uovervejet beslutning, fortæller Christian Hesthaven til Altinget, her cirka et halvt år efter, han trådte ind ad døren til rådhuset i stationsbyen Støvring, omkring 20 kilometer syd for Aalborg.

“Jeg har altid vidst, at jeg skulle noget andet, også uden for Slotsholmen,” siger Christian Hesthaven.

Han nåede at være departementschef i knap tre år og skriver sig dermed ind i en trend, hvor departementschefer sidder i kortere tid i deres stillinger. En trend, der uden for de slotsholmske mure vækker bekymring for tab af erfaring og kontinuitet.

Altinget har lavet et overblik, der viser, at 14 ministerier i løbet af den socialdemokratiske regeringsperiode har fået ny departementschef. 11 har helt forladt jobbet som departementschef.

Christian Hesthaven har personligt aldrig set jobbet som en slutstilling.

“Da jeg i sin tid sagde ja til at tage en tørn i Udlændinge- og Integrationsministeriet, vidste jeg allerede, at det var med en vis tidshorisont for øje, og det ændrede sig ikke, da jeg blev departementschef. Jeg synes, at små fire år i det ministerium, heraf små tre år som departementschef, egentlig var meget passende.”

Han tror, at han blandt andet er præget af sin opvækst i Justitsministeriet, hvor det var helt almindeligt at rokere rundt mellem forskellige stillinger, og at man også i sit karriereforløb skulle ud af ministeriet, eksempelvis til domstole eller anklagemyndighed.

“Jeg tror så også, det har noget med at gøre, at stillingen som departementschef, specielt på udlændingeområdet, er ret slidsomt. Også af den grund tror jeg sådan set, det er ret sundt for organisationen, at tingene ikke kører fast i en rille, men at der med jævne mellemrum bliver skiftet ud på de her poster.” 

En næsten usandsynlig historie

For Christian Hesthaven var det i høj grad også en fælles beslutning med familien.

Han kommer selv fra Aalborg-området. Hustruen fra Aarhus. Det har altid ligget i baghovedet “som en abstrakt mulighed”, at de en dag kunne finde på at tage “hjem til Jylland”. Men det skulle gøres, mens det stadig gav mening for børnene. De er i dag 9 og 11 år gamle.

“Og så er det ikke nogen hemmelighed, at min kone i december 2017 bliver alvorligt syg og er igennem et forløb på et halvt års tid, som er lidt hårdt. Først og fremmest for hende, men også for os som familie. Når jeg tænker tilbage, så tror jeg, at det er der, vi for første gang sammen begynder at tune ind på, om det som havde været en abstrakt mulighed, var noget, som vi skulle forfølge. Men så kørte toget jo videre.” 

Det var først i efteråret 2020, at familien begyndte at gøre alvor af flirteriet med Jylland. I vinterferien sidste år kiggede de på huse. I samme uge skrev de under på en købskontrakt. 

Nogle gange synes jeg, man spænder buen maksimalt i forhold til, hvad også menige medarbejdere rimelighedsvis skal udsættes for i sådan et job.

Christian Hesthaven
Kommunaldirektør, Rebild Kommune

“Få dage efter, vi har skrevet under på aftalen med huset, sidder jeg og googler, hvad Rebild Kommune er for en størrelse, og så støder jeg tilfældigvis på, at byrådet er blevet forelagt en sag om, at der skal findes en ny kommunaldirektør, og at man derfor vil gå i gang med en rekrutteringsindsats i løbet af foråret. Det er næsten en usandsynlig historie, men det er ikke desto mindre sådan, det foregik.”

Christian Hesthaven skrev sin ansøgning. Han var spændt. Han har arbejdet knap tyve år i den statslige sektor med en kort afstikker til domstolene, men fagligt har han aldrig sat sine ben i en kommune. Og han havde forberedt sig på, at han skulle søge job fra Frederikshavn i nord til Aarhus i syd og Viborg i vest. Men rådhuset i Støvring lå tre minutters gang fra hans hjem.

“Jeg var forberedt på, at jeg nok skulle søge bredt både fagligt og geografisk, men jobbet som kommunaldirektør var det, som jeg med min erfaring allerhelst ville prøve kræfter med. Åbningen i Rebild Kommune, hvor jeg lige selv havde købt hus, var en decideret drømmemulighed, og derfor syntes jeg også, at det var et ansættelsesforløb, hvor jeg måske for første gang for alvor havde noget i klemme.” 

Fakta

Blå bog: Christian Hesthaven

Uddannelse 
Cand.jur., Aarhus Universitet (1996-2002)

Karriere

  • Kommunaldirektør, Rebild Kommune (2021-)
  • Departementschef, Udlændinge- og Integrationsministeriet (2018-2021)
  • Afdelingschef for familie- og opholdsafdelingen, Udlændinge- og Integrationsministeriet (2017-2018)
  • Juridisk kommitteret, Statsministeriet (2015-2017)
  • Kontorchef, henholdsvis Færdselskontoret og Strafferetskontoret, Justitsministeriet (2013-2015)
  • Chefkonsulent og souschef, henholdsvis Statsretskontoret og Færdselskontoret, Justitsministeriet (2012-2013)
  • Souschef, Statsretskontoret, Justitsministeriet (2011-2011)
  • Fuldmægtig, Statsretskontoret, Justitsministeriet (2009-2011)
  • Ledende ministersekretær for justitsministeren (2007-2009)
  • Dommerfuldmægtig, Retten i Korsør (2005-2007)
  • Fuldmægtig, henholdsvis Procesretskontoret og Civilkontoret, Justitsministeriet (2002-2005) 

Herudover delt tjeneste

  • Underviser i Forfatningsret, Københavns Universitet (2010-2011)
  • Medhjælper, Statsadvokaten for København og Bornholm (2009-2011)
  • Juridisk sekretær, Klagenævnet for Udbud (2003-2005)
  • Anklagerfuldmægtig, Københavns Politi (2002-2003)

Kritik fra Instrukskommission

Meddelelsen om Christian Hesthavens jobskifte kom ud i en pressemeddelelse i april måned, få dage efter Instrukskommissionen kom med sin anden beretning i sagen om en ulovlig adskillelse af unge asylpar.

Christian Hesthaven har ikke haft nogen rolle i den ulovlige administration af indkvarteringsordningen, som foregik forud for, at han i 2017 startede i ministeriet. Men i beretningen får Christian Hesthaven kritik for som departementschef at have afvist at tage en mere indgående snak med en tidligere medarbejder, da ministeriet i foråret 2019 besvarede en række folketingsspørgsmål om forløbet.

En kritik Christian Hesthaven er dybt uforstående overfor, som han også har peget på i et høringssvar til Kommissionen. Men han afviser, at karriereskiftet har noget med kritikken at gøre.

“At mit jobskifte faldt på plads nærmest samtidigt med, at Instrukskommissionen kom med deres anden beretning gør, at jeg selvfølgelig godt kan forstå, at folk, som ikke får tænkt sig grundigt om, kan lave koblingen. Men med det forløb, der ligger forud, hvor vi havde købt hus i Nordjylland flere måneder i forvejen, og jeg havde været igennem et langt rekrutteringsforløb med Rebild Kommune, tror jeg også godt, man kan regne ud, at den sammenhæng ikke er der alligevel,” siger Christian Hesthaven.

Hvem forsvarer medarbejderne?

Det var først sent i forløbet, at Christian Hesthaven fandt ud af, at der var noget i bedding i forhold til hans egen rolle. Han var mest berørt af sagen på grund af det pres, der var på enkelte medarbejdere, ikke mindst i pressen.

“Nogle gange synes jeg, man spænder buen maksimalt i forhold til, hvad også menige medarbejdere rimelighedsvis skal udsættes for i sådan et job. I hvert fald hvis vi også gerne vil have, at der fremadrettet skal være gode folk, der vil arbejde i centraladministrationen. Og det er i mine øjne vigtigt, hvis vi gerne fortsat vil give de folkevalgte de bedste vilkår for at lede landet.” 

Min kone og jeg har da talt om, at set udefra, så er det jo en vild beslutning, vi har taget. Både fagligt og privat. Men for os har det hele heldigvis flasket sig, og alt i alt er vi super glade for at have taget skridtet.

Christian Hesthaven
Kommunaldirektør, Rebild Kommune

“Der var masser af gange, hvor jeg tænkte, hvorfor der ikke var nogen, der tog til genmæle på de her medarbejderes vegne, fordi der manglede et talerør for dem i debatten.”

Men hvem skulle det så være?

“Jeg ved det ikke. Den er vanskelig, men jeg ville bare ønske, at der var nogen, der tog den på sig, fordi jeg kunne som chef ikke gøre det, og jeg tror heller ikke, at medarbejderne selv var sluppet godt fra at gøre det i den offentlige debat. Men det bekymrede mig, fordi det nogle gange blev ret voldsomt og jo også var rettet mod personer, der ikke var en del af den øverste ledelse.”

Færre uforudsigelige sager

Til gengæld er flere fagforeninger stemplet aktivt ind i en debat om arbejdsvilkår og arbejdspres for embedsfolk i centraladministrationen de senere år.

I en rundspørge fra Djøf blandt medlemmer i departementer og styrelser fra maj 2021 svarede halvdelen, at mængden af deres arbejdsopgaver “i nogen” eller “i høj” grad gik udover kvaliteten af deres arbejde. Samtidig svarede en meget stor del af lederne, at mængden af opgaver påvirkede medarbejdernes trivsel negativt.

Efter et halvt år som kommunaldirektør bemærker Christian Hesthaven, at arbejdspresset i hvert fald er “anderledes” i en kommune.

“Jeg er faktisk ikke sikker på, at jeg arbejder meget mindre i mit nuværende arbejde, end jeg gjorde tidligere, men der er ikke nogen tvivl om, at der er færre uforudsigelige sager, der rammer mit bord nu, som haster. Jeg tror, den øgede forudsigelighed er den største forskel, fordi det giver en mulighed for selv at dosere, hvornår man vil lægge sin indsats. Den del har jeg været glad for at få ændret lidt på.”

Som departementschef skønner Christian Hesthaven, at han i hvert fald ofte fem dage om ugen genoptog sin arbejdsdag om aftenen og først slap det hen mod midnat.

Der er jo blevet talt meget om hastigheden i centraladministrationen, og hvorfor det hele skal gå så stærkt. Er det noget, du selv har gjort dig tanker om, efter du er kommet ud?

“Det har jeg bestemt gjort, og jeg har også sagt til mig selv, at jeg selv havde et ansvar for at ændre på det. Det fik jeg ikke gjort. Man fik ofte de her korte aftræk på sagerne, og man fik ikke forholdt sig til, om man lige burde trække luft ind og bruge en dag mere. For hvad er det egentlig, vi mister på det? Nu er jeg ikke længere i jobbet, men hvis jeg i dag kunne gøre noget anderledes, så var det noget af det. Når det er sagt, så er det heller ikke det letteste at ændre på, for det var ligesom indbygget i systemet, at ting hastede.”

Ny dynamik på Slotsholmen

Christian Hesthaven blev departementschef i Udlændinge- og Integrationsministeriet fra en stilling som afdelingschef samme sted. En af de største forandringer i det stillingsskifte var den langt tættere sparring med ministeren, men også at komme tættere på det samlede regeringsarbejde og at være en del af ledelsen på Slotsholmen på tværs.

“Hvis man ikke passer på, så kan den del af jobbet, man populært sagt kalder at lede opad og ud, meget hurtigt tage alle døgnets 24 timer. Men på mange måder er det også det, der gør lige præcis stillingen som departementschef relativ unik. At man er i det spændingsfelt, som virkelig er spændende, og som jeg har lært utrolig meget af.”

Men ændrede relationer på Slotsholmen var samtidig en af de faktorer, der var med til at skubbe til beslutningen om, at timingen for et karriereskifte måske var den rette. 

Jeg tror så også, det har noget med at gøre, at stillingen som departementschef, specielt på udlændingeområdet, er ret slidsomt.

Christian Hesthaven
Kommunaldirektør, Rebild Kommune

“Når der sker udskiftninger på centrale poster i forhold til samarbejde på tværs, så sker der også ændringer i arbejdsform og samarbejdsform, både i forhold til form og indhold, og sådan er det, men for mig var det også med til at skubbe til tanken om, at tiden måske var ved at være moden til at komme videre.”

Hvad mener du med udskiftninger på centrale poster?

“Jeg tror ikke, jeg kan sige så meget mere om det, andet end at det selvfølgelig betyder noget, hvem man har det daglige samarbejde med, også på tværs. Man kan for eksempel se, at der er sket en rigtig stor udskiftning i kredsen af departementschefer i andre ministerier, og det ændrer dynamikken i en gruppe, og nogle gange skal man måske så bare kigge på ens egen stol og sige, at nu er du måske den næste, der skal rykke videre.”

Større kompleksitet i kommuner

I stedet startede han i august måned sidste år som kommunaldirektør i Rebild Kommune. Et skifte, han selv oplever som det hidtil største og sværeste.

“Jeg har ikke mere end det her halve år at trække på i forhold til at arbejde med kommunale emner, så der har selvfølgelig været kæmpestore huller i min viden, og det vil der være lang tid frem. Jeg ved en masse om, hvordan det er at være i en myndighed og i en politisk styret organisation, bare i staten, men jeg må sige, at der er noget større diversitet og kompleksitet i en kommune, end når man for eksempel sidder i Udlændingeministeriet eller Justitsministeriet.”

Heldigvis er han hjulpet godt på vej af en velfungerende organisation og gode folk omkring sig, understreger Christian Hesthaven.

“Læringskurven har på mange måder været mere stejl end nogensinde, men for mig var det sådan set også et af formålene med at skifte.”

Han pointerer, at han for eksempel blot har en gennemsnitsdanskers billede af, hvordan det er at være lærer i en folkeskole, eller hvordan det er at arbejde i ældreplejen.

“Så jeg har jo ikke et fagligt fundament for at mene noget om det, så det er ikke fagligheden, jeg kan byde ind med, men så er det noget andet.”

Kort fra beslutning til handling

I stedet arbejder han mere med den strategiske ledelse og det at drive en organisation. Han finder, at Rebild Kommune er en spændende kommune i en god udvikling, men han vil gerne yderligere professionalisere måden, kommunen arbejder på som myndighed, både overfor borgerne og overfor de folkevalgte politikere.

“Men samtidig skal vi ikke smide de positive ting overbord, der er forbundet med at være en mindre kommune, hvor strukturen er flad, der er kort fra beslutning til handling, og hvor tingene generelt fungerer uformelt.”

Ser du generelt noget problem i, at ledere fra staten går direkte over til lederstillinger i det kommunale?

“Man skal være forberedt på flere ting, når man laver det skifte. Opgaverne er på mange måder meget mere mangfoldige. Kommunernes opgaver over for borgerne favner så bredt, at man ikke har en jordisk chance for at mene noget om det hele. Det bliver man nødt til at leve med og give slip på.”

Man skal også være bevidst om forskellen på den politiske konstruktion med henholdsvis en minister og en kommunalbestyrelse.

“Borgmesteren spiller selvfølgelig en meget central rolle og er den øverste ansvarlige, men du har også de øvrige kommunalpolitikere, som ikke bare har politiske holdninger, men også er tillagt materiel indflydelse i fagudvalg. Dem skal sekretariatet også betjene, og det synes jeg har været fedt at komme ud og opleve. Jeg har virkelig stor respekt for de ildsjæle, som kaster sig ind i det her arbejde, ofte ved siden af et krævende fuldtidsjob.”

Mens nogle bekymrer sig over departementschefernes kortere tid i deres stillinger, glæder Christian Hesthaven sig både fagligt og privat over, at familien gjorde alvor af tankerne om at pakke arbejdskontor og hjemmet i hovedstaden ned.

“Min kone og jeg har da talt om, at set udefra, så er det jo en vild beslutning, vi har taget. Både fagligt og privat. Men for os har det hele heldigvis flasket sig, og alt i alt er vi super glade for at have taget skridtet.” 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Hesthaven

Direktør, Nævnenes Hus
cand.jur. (Aarhus Uni. 2002)

0:000:00