Debat

Elever svarer ungdomspolitiker igen: Aflysning af eksaminer er nødvendigt

REPLIK: Aflysning af eksaminer er ikke udtryk for faldende krav. Politikerne gør ret i at tilpasse uddannelsessystemet til elevernes behov midt i en pandemi, skriver fire elevformænd.

Aflysninger af nogle eksaminer er ikke udtryk for et kravløst uddannelsesystem, men derimod rettidig omhu, skriver repræsentanter for elevforeninger i en fælles replik.
Aflysninger af nogle eksaminer er ikke udtryk for et kravløst uddannelsesystem, men derimod rettidig omhu, skriver repræsentanter for elevforeninger i en fælles replik. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Landsformand for Liberal Alliances Ungdom, Signe Bøgevald Hansen, skriver i Altinget, at aflysningen af sommerens eksaminer er et symptom på en fejlslagen tankegang, hvor færre krav ses som en tjeneste, man gør elever.

Aflysningen skulle angiveligt understøtte en forståelse af, at krav er en straf, og at fagligheden i gymnasieuddannelserne er i frit fald. Det er bare ikke sandt.

Vi vil gerne starte med at gøre det klart, at vi i elevbevægelsen er meget tilfredse med den aftale, der er indgået om sommerens eksaminer. Vi så gerne, at man havde aflyst endnu flere eksaminer, men aftalen viser rettidig omhu.

Afsendere
  • Oliver Asmund Bornemann, formand, Landsammenslutningen af Handelsskoleelever
  • Ingrid Kjærgaard, forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
  • Nikolai Tange Kristensen, næstformand, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
  • Emma MacLean Sinclair, næstforkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Den anerkender, at man skal stille krav. Rimelige og passende krav vel at mærke. Mest af alt viser aftalen dog, at det nytter, når vi som unge og elever engagerer os og råber politikerne op for at sætte spot på de problemer, som vi oplever. Dét er faktisk en sejr for ungdommen. Uagtet at Liberal Alliances Ungdom ser det som en bjørnetjeneste.

Det største og værste generationstyveri, som politikerne kan begå mod os unge er nemlig ikke at stille færre krav, som Bøgevald Hansen påstår i sin kommentar i Altinget.

Det største generationstyveri, som de kan begå, er derimod, hvis de ikke tager os alvorligt og ikke forbereder os på den verden, som vi kommer til at møde.

Det er ikke rigtigt, at fagligheden i gymnasiet skulle være faldende, og det er med god grund, at undersøgelsen fra Ane Qvortrup og Anders Kruse Ljungdalh fra december 2019, som Signe Bøgevald Hansen henviser til i sit indlæg, ikke vakte forargelse eller gav anledning til selvransagelse.

Som de ganske rigtigt skriver: "(Det er) ikke muligt at svare entydigt på, (om) vor tids unge er dygtigere end fortidens. Man må i udgangspunktet spørge: Dygtigere til hvad?".

Trak økonomien under uddannelsesystemet væk
Selvfølgelig skal både vi unge og politikerne insistere på vores ret til at blive dygtigere og klogere. Det er også derfor, at vi som elev- og studenterbevægelse arrangerede massedemonstrationer mod de besparelser og den udsultning af hele vores uddannelsessystem, som Liberal Alliance lagde stemmer til i VLAK-regeringen.

Som et andet spil klodsmajor trak man årligt klodser med to procent af økonomien ud af uddannelserne hvert år, og så kommer det altså ikke nogen overraskelse, når tårnet vælter. En sådan vision for uddannelserne er den største tomhed. Det er et enormt svigt ikke at insistere på et uddannelsessystem, der gør os dygtigere, dannede og forberedte til at både møde, forme og overtage den moderne verden.

Kritiser os ikke, når vi kæmper for kvalitetsuddannelser, stiller krav til generationskontrakten og indfrier elever og studerendes ønsker

Oliver Asmund Bornemann, Ingrid Kjærgaard, Nikolai Tange Kristensen og Emma MacLean Sinclair, elevformænd

Det kræver i mindre grad, at vi stiller krav og i højere grad, at vi sikrer den nødvendige finansiering, gode rammer for undervisningsmiljøet og dygtige undervisere, som kan motivere os. Undervisere, som kan inspirere og give os lyst til at lære.

Faglighed er ikke kun retstavning
Og så er det jo altså i øvrigt helt naturligt, at fagligheden i gymnasieuddannelserne udvikler sig, ændrer sig, og tilpasser sig den moderne verden: Det er ikke nær så vigtigt, at vi er dygtige til retstavning og færdighedsregning, så længe vi kan tænke kritisk, være analyserende eller bruge lommeregnere og CAS-værktøjer til at løse det moderne samfunds problemer.

Fagligheden udvikler sig, fordi samfundet udvikler sig. Vi ønsker en veluddannet befolkning, fordi der ikke findes særligt mange ufaglærte jobs i Danmark, og fordi uddannelse er det største frihedsbrev, den største gave, vi kan give til unge og til samfundet.

Så kan det godt være, at Liberal Alliances Ungdom finder det bedrøveligt og er kede af, at ungdommen er dårligere til 'helt basale faglige færdigheder'. Men hvis de faglige færdigheder ikke er relevante for vores udvikling som mennesker, for vores udvikling som samfund eller, gud forbyde det, ikke engang efterspørges af virksomhederne,  hvor basale er de så? Hvilken værdi har de?

Læs også

At afholde eksamen efter et år med corona er tosset
Vi står midt i en sundhedskrise, der har udviklet sig til en trivselskrise. Det, der er brug for nu, er hverken flere eller færre krav, men derimod rimelige krav. Mangel på struktur, konkrete krav og klare forventninger skaber pres, stress og mistrivsel. Urimelige krav og uopnåelige forventninger gør det samme.

At sende elever til eksamen efter et år som det seneste er tudetosset. Og dét handler altså hverken om færre krav, faglighed i frit fald eller noget som helst andet, end hvad der er ret og rimeligt i en nødsituation. Det handler om, hvilke krav, der er rimelige at stille til en ungdom, der har udvist samfundssind og allerede ofret meget.

Aftalen om sommerens eksaminer giver mulighed for, at undervisningstiden kan forlænges. Eleverne kan få ro på, underviserne kan imødekomme elevernes faglige efterslæb og usikkerheder. Men mest af alt får eleverne en succesoplevelse ved at gå til færre eksamener, fordi de til gengæld er klædt på til dem. Eleverne kan føle presset lette, fordi de har en reel mulighed for at leve op til de krav, vi som samfund stiller.

Kritisér gerne både elevbevægelsen og folketingets partier. Men kritisér os, når vi ikke leverer på generationskontrakten: At enhver ny generation skal være dygtigere, friere og bedre stillet end den forrige. Og kritisér os, når vi ikke gør det nødvendige og uundgåelige i en nødsituation, hvor både lærere, forskere og politikere anerkender, at undervisningen ikke har været af tilstrækkelig kvalitet.

Men kritiser os ikke, når vi kæmper for kvalitetsuddannelser, stiller krav til generationskontrakten og indfrier elever og studerendes ønsker.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Emma MacLean Sinclair

Næstforkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Almen studentereksamen (Viby Gymnasium, 2020)

Ingrid Kjærgaard

Medarbejder, Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU)
Student (Rysensteen Gymnasium 2020)

Oliver Asmund Bornemann

Formand, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
HHX (2019)