Bredt flertal vil låse udviklingshæmmede inde

MAGTANVENDELSE: Bred politisk aftale skal skabe klarhed om reglerne for magtanvendelse over for psykisk handicappede. Bosteder vil nu få mulighed for at låse yderdøre. Til gengæld måtte regeringen droppe forslag om at flytte borgere mod deres vilje.

Foto: Sigrid Nygaard/Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

Alle partier på nær Enhedslisten kunne fredag formiddag præsentere en aftale, der skal skabe klarhed om reglerne for magtanvendelse over for mennesker med psykisk handicap.

"Der er brug for en bedre balance mellem på den ene side hensynet til borgerens selvbestemmelse og på den anden side hensynet til, at personalet skal kunne drage den nødvendige omsorg for borgerne," siger børne- og socialminister Mai Mercado (K).

Botilbud må låse yderdøre
Aftalen betyder blandt andet, at personalet på botilbud fremover får mulighed for at låse yderdøre, hvis kommunalbestyrelsen giver grønt lys.

"Vi kommer jo ikke til at låse nogen inde, men vi kommer til at give mulighed for, at man låser yderdørene. Men man vil stadig have mulighed for at gå ud på for eksempel fællesarealer, og selvfølgelig skal der i forhold til brandmyndighederne stadig være mindst én dør, hvor man kan komme ud," siger ministeren.

Vi synes, at ekspertgruppen og regeringen gik alt for langt i forhold til at gribe ind i borgerens ret til at have deres eget hjem.

Pernille Rosenkrantz-Theil
Socialordfører, S

Aftalen betyder også, at der etableres akutbestemmelser, som gør det muligt for personalet at gribe ind, hvis en beboer for eksempel forlader bostedet.

"I dag har man først skullet søge om en godkendelse hos kommunen. Det kan man ikke altid vente på, så nu giver vi mulighed for, at man kan gribe ind i akutte situationer, hvis der opstår en farlig situation," forklarer Mai Mercado.

Tvangsforflytning skrinlagt
Forhandlingerne om magtanvendelsesregler blev skudt i gang ved påsketid, da en arbejdsgruppe afleverede sine anbefalinger til, hvordan man kan skabe større klarhed omkring brugen af magt over for beboere på plejehjem og bosteder.

Læs mere: Her er de otte anbefalinger til regeringen om nye regler for magtanvendelse

Det har skabt en del knas ved forhandlingsbordet, at regeringen ønskede at følge arbejdsgruppens anbefaling om at give mulighed for at flytte borgere med nedsat psykisk funktionsevne imod deres vilje.

Blandt forligspartierne har det været afgørende, at netop dét element ikke blev en del af aftalen.

"For os har det været helt afgørende, at man ikke gik ned ad den vej. Det er rigtig vigtigt, at den dør nu er lukket. Kommunerne skal ikke kunne flytte rundt på borgere mod deres vilje. Vi synes, at ekspertgruppen og regeringen gik alt for langt i forhold til at gribe ind i borgerens ret til at have deres eget hjem," siger Pernille Rosenkrantz-Theil, der er socialordfører for Socialdemokratiet.

Mai Mercado er dog godt tilfreds med den færdig aftale.

"Når jeg går ind i et forhandlingsrum, går jeg aldrig ind og er ultimativ. Og den aftale, vi er endt med, er rigtig vigtig, fordi den på tværs rammer den udfordring ind. Så kunne man måske være gået endnu videre i bestræbelserne på at kunne yde den nødvendige omsorg, men grundlæggende synes jeg, at vi er havnet et rigtig godt sted," siger hun.

Kortvarig fastholdelse skal indberettes
Dansk Folkeparti er ligesom socialdemokraterne godt tilfredse med, at det er lykkedes at blokere for regeringens ambition om at kunne tvangsforflytte borgere. Handicapordfører Karina Adsbøl har gennem forhandlingerne også stået hårdt på, at der blev skabt klare retningslinjer for brug af tvang i hygiejnesituationer.

Kompromisset er blevet, at personale på botilbud får mulighed for at anvende 'kortvarig fastholdelse' i forbindelse med for eksempel bad og tandbørstning, forudsat at hændelsen efterfølgende indberettes til ledelse, kommunalbestyrelsen og Socialtilsynet.

"Retssikkerheden har været vigtig for Dansk Folkeparti, og de andre partier har heldigvis lyttet. Derudover har det været vigtigt for os, at det blev skrevet ind, at teknologi og magtanvendelse ikke må erstatte personaleressourcer," siger Karina Adsbøl.

Nyt råd skal tage stilling til ny teknologi
Som Altinget tidligere har beskrevet, er partierne som en del af aftalen også blevet enige om at oprette et særligt råd for såkaldt 'tryghedsskabende teknologier'.

Læs mere: Nationalt råd skal skabe rene linjer om ny teknologi til magtanvendelse

Rådet skal løbende tage stilling til, hvilke teknologiske løsninger, der skal kunne anvendes efter reglerne for magtanvendelse. Indtil nu har det nemlig været et problem, at teknologi på velfærdsområdet udvikler sig langt hurtigere, end lovgivningen kan nå at følge med.

Problemet er, at teknologi på området i dag buldrer frem med en hastighed, hvor lovgivningen ikke kan følge med. Derfor må de enkelte kommuner ofte famle sig frem og enten tage chancen ved at tage den nye teknologi i brug eller afstå fra muligheden ud fra et forsigtighedsprincip.

Det nye råd skal derfor langt hurtigere kunne tage stilling til, om for eksempel brug af GPS, sensorgulve og kodelåse er i orden – så kommuner og bosteder har klare regler at navigere efter.

Forligspartierne har dog på forhånd udelukket muligheden for brug af videoovervågning.

Thyra Frank følger op med aftale for demente
Ældreminister Thyra Frank (LA) og partiernes ældreordførere har også været en del af forhandlingerne, da reglerne om magtsanvendelse også er relevante i forhold til demente ældre.

De nye retningslinjer for brug af magt og tvang over for ældre præsenteres i en separat aftale senere fredag eftermiddag.

Dokumentation

Aftale om revision af reglerne for magtanvendelse på handicapområdet

1) Det tydeliggøres, at anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten alene må ske for at sikre borgerens omsorg, værdighed og tryghed eller tilgodese hensynet til fællesskabet eller andre beboere på botilbuddet m.v.

Alle de øvrige formuleringer i formålsbestemmelsen videreføres uændret.

2) Der skabes en klar hjemmel til at fastsætte vejledende husordener for beboernes adfærd på fællesarealer, som kan være med til at sikre en god og hensynsfuld adfærd og forebygge konflikter. Beboerne og/eller deres pårørende skal inddrages i udarbejdelsen af husordenen. Husordenen vil alene være vejledende og kan ikke danne selvstændigt grundlag for magtanvendelse eller andre sanktioner over for borgerne.

3) Der skabes en ny, klar hjemmel til, at personalet kan anvende fysisk guidning af borgere som led i varetagelsen af den daglige omsorg, herunder for at sikre tryghed og trivsel på botilbud og plejehjem. Fysisk guidning kan ske af hensyn til borgeren selv for at sikre hans eller hendes tryghed og værdighed. Fysisk guidning kan også ske af hensyn til en anden borger eller af hensyn til fællesskabet på botilbuddet m.v. i situationer, hvor borgerens adfærd er grænseoverskridende eller konfliktskabende, eller i situationer, hvor en beboer er gået ind i en anden beboers egen bolig.

4) Der foretages en ændring af reglerne, som vil gøre det muligt for personalet at anvende kortvarig fastholdelse uden forudgående afgørelse, første gang der opstår en personlig hygiejnesituation, hvor dette er nødvendigt for at sikre borgerens omsorg, sikkerhed eller værdighed. Når episoden er overstået, skal personalet registrere og indberette dette til personalelederen, som skal sende indberetningen videre til kommunalbestyrelsen og socialtilsynet.

5) Der skabes en ny hjemmel til, at personalet kan gribe akut ind, hvis det er nødvendigt for at afværge væsentlig ødelæggelse af indbo eller andre værdier. Det vil i vejledningen til loven blive præciseret, hvordan begrebet "væsentlig ødelæggelse" skal forstås, og i den forbindelse tydeliggjort, at indgrebet – i lighed med andre indgreb i selvbestemmelsesretten – skal være proportionalt. Sådanne indgreb skal registreres og indberettes til kommunalbestyrelsen og socialtilsynet.

6) Der skabes hjemmel til, at personalet akut kan fastholde/tilbageholde en borger eller føre ham eller hende tilbage til boligen eller til et andet opholdsrum, hvis borgeren gennem sin adfærd er til fare for sig selv eller andre. I dag kan disse indgreb kun bruges efter forudgående afgørelse fra kommunalbestyrelsen og kun, hvis der er risiko for væsentlig personskade.

7) Der ændres således ikke på, at både tilsynet og kommunalbestyrelsen får direkte besked, hver gang personalet har foretaget indgreb i selvbestemmelsesretten, eller på tilsynets rolle i at følge op på disse indberetninger. Tilsynet vil således også fremover blandt andet skulle føre tilsyn med, at botilbuddene har en pædagogisk indsats, der forebygger magtanvendelser, så magtanvendelse så vidt mulig undgås.

8) Desuden vil den whistleblower-ordning, som blev oprettet i forbindelse med socialtilsynsloven, kunne anvendes i forbindelse med magtanvendelse over for borgeren. Ordningen giver mulighed for, at beboere, pårørende og ansatte kan rette anonym henvendelse til socialtilsynet om bekymrende forhold i et tilbud, for eksempel hvis der er en oplevelse af, at socialpædagogiske indsatser nedprioriteres eller tilsidesættes til fordel for indgreb i selvbestemmelsesretten, og at dette har negativ betydning for kvaliteten af tilbuddet og indsatsen over for borgeren.

9) Den foreslåede ændring ændrer heller ikke på det forhold, at personalet, såfremt det handler ud over rammerne for magtanvendelse i serviceloven, kan findes skyldig i en straffelovsovertrædelse. Den pågældende handling vil efter omstændighederne kunne være straffri som følge af straffelovens regler om nødværge og nødret.

10) Der skabes en ny hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at låse eller på anden vis sikre yderdøre eller vinduer. Det kan for eksempel være altandøren til et enkelt beboerværelse, når der er risiko for, at beboeren vil forlade sin bolig og udsætte sig selv for fare. Døre til fællesarealer må dog aldrig aflåses, og der skal altid være mindst en uaflåst dør i den enkelte borgers bolig.

11) Der ændres på reglerne om alarm- og pejlesystemer, så terminologien ændres til "tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger". Den nye formulering gør begrebet bredere og mere tidsløst og vil gøre det muligt at bruge nye typer af tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger, som kan registrere borgerens bevægelser, for eksempel faldmåtter, sensorgulve og GPS. Der kan dog aldrig gives tilladelse til videoovervågning af borgerne. Hjemlen udvides desuden, så det også bliver muligt at bruge sådanne personlige tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger til at registrere bevægelser/fald i borgerens egen bolig.

12) Brug af tryghedsskabende velfærdsteknologier bør altid ske med udgangspunkt i den enkelte borgers livsværdier, holdninger og livshistorie og skal samlet set bidrage til at understøtte den enkeltes livskvalitet.

13) Der nedsættes et særligt råd, som med afsæt i en række overordnede principper, som fastsættes i magtanvendelsesreglerne, skal vurdere, hvilke former for tryghedsskabende velfærdsteknologi der kan anvendes efter servicelovens magtanvendelsesregler. Efter en høring hos de centrale interessenter sender rådet løbende, mindst én gang årligt, et forslag til en liste over de nye tryghedsskabende velfærdsteknologiske løsninger til Børne-og Socialministeriet, som der er enighed i rådet om bør kunne anvendes fremover.

14) Alle indgreb i selvbestemmelsesretten skal registreres af det personale, som har foretaget indgrebet, og indberettes til personalets leder, som har ansvaret for, at personalet reflekterer over brugen af magtanvendelse, svarende til i dag.

15) Som en styrkelse af retssikkerheden foreslås det som noget nyt, at ledelsen jævnligt skal orientere borgerens pårørende, fremtidsfuldmægtigen, værge eller anden repræsentant om, hvilke indgreb der er foretaget.

16) For at sikre, at socialtilsynene er bekendt med de nye regler og deres betydning for tilsynenes arbejde, vil børne- og socialministeren i forbindelse med en kommende lovændring skrive til tilsynene og orientere dem om de ændrede regler.

Læs mere her


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karina Adsbøl

MF (DD), 4. næstformand, Folketingets Præsidium
social- og sundhedsassistent (Social- og Sundhedsskolen i Fredericia 2005), social sundhedshjælper

Mai Mercado

MF og gruppeformand (K), fhv. børne- og socialminister, fhv. formand, FOF
cand.scient.pol. (SDU 2008)

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00