Dam lokker blå blok med nye vejpenge

STORSTRØM: De blå partier er klar til at acceptere regeringens finansiering af Storstrømsbroen. Transportministeren lokker partierne til forhandlingsbordet med 600 millioner ekstra til vejinvesteringer.
Partierne på Christiansborg nærmer sig en aftale om en ny bro over Storstrømmen.
Partierne på Christiansborg nærmer sig en aftale om en ny bro over Storstrømmen.Foto: Wikimedia Commons
Hjalte T. H. Kragesteen

600 millioner kroner ekstra til vejinvesteringer. Det har transportministeren tilbudt den borgerlige fløj for at komme til forhandlingsbordet.

”Ministeren har fundet 600 millioner kroner ekstra, der primært skal gå til vejprojekter. Det er ikke et voldsomt beløb, men vi er klar til at forhandle,” siger Kim Christiansen, der er trafikordfører for Dansk Folkeparti.

Konservatives trafikordfører, Mike Legarth, bekræfter beløbets størrelse og gør opmærksom på, at han i den forbindelse har arbejdet for en endnu større vejpakke.

”Vi har ikke kunne presse ministeren yderligere, så vi kan desværre ikke nå igennem med den mængde vejprojekter, som vi gerne vil have gennemført,” siger han.

Jeg er sikker på, at hvis der er politisk vilje, så kan vi lave en god aftale, der indeholder mange ting, som kan forbedre mobiliteten rundt om i landet.

Henrik Dam Kristensen (S)
Transportminister

Det ekstra beløb til veje kommer efter et langt forløb, hvor forligspartierne bag aftalen om "En grøn transportpolitik" ikke har kunnet blive enige om, hvordan en ny Storstrømsbro skal finansieres. Da regeringen i august 2012 præsenterede sit finanslovforslag for 2013 ville den således bruge 3,9 milliarder fra Infrastrukturfonden til en ny Storstrømsbro. Det har siden da ført til en skyttegravskrig, da de borgerlige partier ønsker at bruge penge på en lang række vejinvesteringer, som er røget i syltekrukken (se hvilke i bunden).

De borgerlige har derfor blandt andet foreslået, at den nye bro kan betales af de kommende Femern-brugere eller af brugerne af Øresunds- og Storebæltsbroen. Det har regeringen dog kategorisk afvist, hvilket i november førte til, at forhandlingerne brød sammen (se linkboks) og officielt har ligget stille siden.

Nødt til at stoppe nervekrigen
Venstre føler sig en smule imødekommet med de ekstra midler, men beklager at regeringen nærmest ikke har været til at hugge eller stikke i.

”Der ligger en masse grydeklare projekter, som er klar til at blive ført ud i livet. Vores model ville have skabt arbejdspladser her og nu, og det ville også skabe arbejdspladser på længere sigt,” siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Men han erkender også, at det er uholdbart med fortsat stilstand og har derfor – ligesom Konservative – accepteret regeringens ønske om at bruge Infrastrukturfonden til at finansiere broen.

”Vi kunne sagtens fortsætte nervekrigen et halvt år mere. Men problemet er, at vi formentlig mister EU-tilskud, og at vi ikke kan komme videre med andre vigtige projekter. Så det er vigtigt, at vi kommer igang,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Dansk Folkeparti udtrykker sig dog noget mere lunkent med, at ”det kan godt ende med, at vi accepterer regeringens model.”

Dam: Vi kan lave en god aftale
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er da også glad for de positive meldinger, han har fået fra den borgerlige fløj, oven på flere uformelle drøftelser siden nytår. Han fortæller, at han er fortrøstningsfuld om snart at nå en aftale og forventer, at egentlige forhandlinger bliver genoptaget i uge 8.

Han ønsker dog over for Altinget.dk hverken at be- eller afkræfte, om han har fundet lokkemad frem i form af en ekstra vejpakke på 600 millioner, men peger på, at der samlet set er penge nok til, at man også kan få sat gang i nogle gode projekter.

”Jeg er sikker på, at hvis der er politisk vilje, så kan vi lave en god aftale, der indeholder mange ting, som kan forbedre mobiliteten rundt om i landet,” siger Henrik Dam Kristensen.

Afkørselsrampe, fjordforbindelse eller havnepakke?
Udover at blive enige om finansiering af Storstrømsbroen skal partierne, ifølge Altinget.dks oplysninger, samlet set blive enige om projekter for ”milliarder”. Det være sig inklusive de ekstra 600 millioner kroner.

Transportministeren ønsker ikke fortælle om sine prioriteter forud for forhandlingerne, mens partierne i blå blok er fåmælte. Men der er dog et fælles ønske hos Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti om at forbedre forholdene ved det kommende supersygehus i Odense.

”En afkørselsrampe ved Odense har første prioritet, og det bør det have for alle,” siger Mike Legarth.

Kim Christiansen nævner derudover også fjordforbindelsen ved Frederikssund, og at han ønsker en ny havnepakke.

”Fordelen ved en havnepakke er, at kommunerne og havnene kommer med noget medfinansiering. Lægger vi 300 millioner kroner, så får vi værdi for det dobbelte,” siger han. 

Dokumentation

Projekter, som partierne i forligskredsen er enige om, er gode projekter, som der mangler finansiering til: 

 

  • Øget kapacitet på Øresundsbanen (slusespor v. Kastrup)
  • Motorvej syd om Regstrup (Skovvejen til Kalundborg)
  • 3. Limfjordsforbindelse 
  • Udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense
  • Udbygning af motorvejsstrækningen Fredericia S - Kolding
  • Udbygning af Rute 26 (Århus - Søbyvad samt Viborg - Rødekærsbro)
  • Ny forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund
  • Forbedring af vejforbindelsen Herning - Skive - Hanstholm
  • Forbedring af vejforbindelse Svendborg - Maribo - Rødby (rute 9): 1. del Svendborg - Spodsbjerg samt 2. del Nakskov - Rødby
  • Udbygningen af Køge Bugt Motorvejen (Solrød S - Køge)
  • Udbygning af Fynske Motorvej (Odense V - Nørre Aaby)
  • Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S - Isterød)
  • Anlæg af Frederikssundmotorvejen (Tværvej, Ballerup - Frederikssund)

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dam Kristensen

Formand, Interforce og fhv. formand, Folketinget, fhv. MF (S)
postbud

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Mike Legarth

Stifter, ejer og administrerende direktør i Connection Finans
diplomuddannelse i bestyrelsesarbejde, (INSEAD 2011), diplomuddannelse i ledelse, strategi og innovation (INSEAD 2010), politiassistent (København 1988), sergent (Livgarden 1982), delingsfører UN-Cypern (1981)

0:000:00