Dansk Erhverv: Biler skal svinge til højre for rødt

TRAFIK: Står det til Dansk Erhverv, skal biler have lov til at dreje til højre ved rødt lys. Det højner mobiliteten og skaber mere ansvarlige bilister, lyder argumentet. Venstre bakker op, mens Socialdemokraterne siger nej.
Skal bilister have lov til at køre til højre ved rødt lys? Ja, mener Dansk Erhverv.
Skal bilister have lov til at køre til højre ved rødt lys? Ja, mener Dansk Erhverv.Foto: colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Biler bør få lov til at svinge til højre for rødt.

Det mener Dansk Erhverv.

"Det vil være en rigtig god idé, hvis biler på eget ansvar kan få lov til at dreje til højre for rødt lys. Det vil gavne mobiliteten og gøre os allesammen til bedre bilister," siger Jesper Højte Stenbæk.

Han peger på, at det blandt andet er indført i Tyskland og i visse stater i USA, og han tager i den forbindelse det forbehold, at skulle det vise sig at have ført til store sikkerhedsmæssige problemer i de lande, bør det ikke indføres i Danmark. Det er dog på ingen måde Jesper Højte Stenbæks opfattelse, og han forventer, at muligheden for at dreje til højre for rødt vil gavne færdselssikkerheden frem for det modsatte.

Der skal ikke herske tvivl om, at rødt lys betyder stop, og vi opsætter jo lyssignaler, fordi der er tale om farlige kryds. Jeg synes, at det er en dårlig idé.

Trine Bramsen (S)
Retsordfører

"Når man i højere grad selv skal træffe beslutninger, vil det skabe en større ansvarsbevidsthed hos den enkelte bilist. Det, tror jeg, vil smitte af på den måde, man færdes i trafikken," siger han.

For nylig har regeringen sat gang i en forsøgsordning, hvor cyklister udvalgte steder i landet skal have lov til at svinge til højre for rødt. Så det næste naturlige skridt vil være, at man udvider det til biler, mener Jesper Højte Stenbæk, der dog peger på, at det er for farligt, hvis lastbiler nyder samme frihed.

"I en bil har man frit udsyn til siderne og bagud. Og derfor mener jeg, at det ikke giver mening at vente på, at lyset skifter, når der helt åbenlyst ingen problemer er ved at køre til højre," siger han.

Forslaget får opbakning fra Venstre, som mener, at regeringen bør sætte gang i en undersøgelse af konsekvenserne i andre lande samt indhente vurderinger af forslagets effekt på trafiksikkerheden fra Rigspolitiet.

"Det er et forslag, som er værd at give en overvejelse, fordi det vil øge fremkommeligheden. Men vi er nødt til at få nogle eksperter til at se på, om sikkerheden er fuldstændig på plads," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

S siger nej
Socialdemokraternes retsordfører, Trine Bramsen, siger dog kategorisk nej til idéen. Det vil simpelthen være et forslag, der vil skabe al for meget uklarhed til skade for trafiksikkerheden.

"Der skal ikke herske tvivl om, at rødt lys betyder stop, og vi opsætter jo lyssignaler, fordi der er tale om farlige kryds. Jeg synes, at det er en dårlig idé," siger hun.

Hos bilejernes organisation, FDM, erklærer man sig hverken for eller imod forslaget. Afdelingschef Torben Lund Kudsk mener, at der er for lidt viden på området til at kunne tage stilling. Og desuden peger han på, at andre løsninger ligger mere lige for.

"Det her er ikke højest på vores ønskeliste. Jeg mener, at man i stedet bør bruge kræfterne på at sætte mere gang i intelligent trafikstyring," siger Torben Lund Kudsk.

Cyklister bekymrede
Dansk Cyklist Forbund kan umiddelbart ikke støtte forslaget, da man vurderer, at det vil være for farligt. Direktør Jens Loft Rasmussen peger på, at Danmark er et land med mange bløde trafikanter, som cyklister og fodgængere, hvilket gør det svært at overføre erfaringer fra andre lande.

"Jeg synes, at forslaget er lige lovligt friskt nok. Min vurdering er, at det bliver for farligt, selvom der naturligvis vil være bilister, der sagtens kan administrere en sådan løsning," siger Jens Loft Rasmussen.

Han afviser derimod argumentet om, at det generelt vil styrke ansvarligheden blandt bilisterne i trafikken. For selvom der vil være mange bilister, som agerer ansvarligt, så er det bare ikke alle, der evner at få så frie tøjler, mener Jens Loft Rasmussen.

Han er dog villig til at diskutere en mere differentieret løsning. Han peger i den forbindelse på, at man i Finland har indført en ordning, hvor udvalgte trafiklys kan blinke gult, så bilisterne skal udvise agtpågivenhed, men samtidig har lov til at krydse vejen.

"På den måde vil man kunne målrette det de steder og tidspunkter, hvor det giver mening," siger Jens Loft Rasmussen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Bramsen

MF (S), fhv. forsvarsminister, transportminister og minister for ligestilling
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2007)

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00