Debat

Vognmænd til Engelbrecht: Grøn omstilling kræver langt mere, end du lægger op til

Hvis regeringen virkelig ønsker at fremme omstillingen af den tunge godstransport, skal der helt andre og mere potente midler til. Der er først og fremmest behov for massiv investeringsstøtte for at mindske anskaffelsesprisen på el-lastbiler, skriver Erik Østergaard.

Hvis regeringen virkelig ønsker at fremme omstillingen af den tunge godstransport, skal der helt andre og mere potente midler til, skriver Erik Østergaard.
Hvis regeringen virkelig ønsker at fremme omstillingen af den tunge godstransport, skal der helt andre og mere potente midler til, skriver Erik Østergaard.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Erik Østergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvis regeringen har som ambition at omstille store dele af den tunge vejgodstransport til vedvarende energi, skal der langt mere til, end transportministeren lægger op til i interviewet i Altinget Transport 29. juni.

Virkeligheden er, at med de teknologier og drivmidler, der er tilgængelige i dag, er skridtet fra diesel til grønne lastbiler milevidt og uoverkommeligt for langt de fleste vognmænd.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL

Omstillingen bliver milliarddyr
Nye revolutionerende og konkurrencedygtige transportteknologier og drivmidler vil næppe poppe op som efterårssvampe i en fugtig græsplæne for at blive i ministerens lyriske billedsprog.

Virkeligheden er, at med de teknologier og drivmidler, der er tilgængelige i dag, er skridtet fra diesel til grønne lastbiler milevidt og uoverkommeligt for langt de fleste vognmænd.

Der er forskel på de grønne løsninger, men uanset om man taler om el, brint, biogas, biodiesel eller P2X-brændstoffer vil omstillingen blive hundedyr.

DTL har beregnet, at omkostningerne til en fuldstændig omstilling alt afhængig af den valgte teknologi vil udgøre mellem 4 og 18 milliarder kroner årligt.

Derfor vil der skulle betydelig politisk opbakning og støtte til, hvis man ønsker at omstille en stor del af den tunge vejgodstransport.

Anskaffelsesprisen tromler besparelsen
En el-lastbil koster tre gange mere end en tilsvarende lastbil på diesel.

Selvom det er billigere at køre på den næsten afgiftsfrie el end på diesel, er det langt fra nok til at opveje den rasende høje anskaffelsespris på el-lastbiler.

Når man dertil lægger, at el-lastbilers anvendelsesmuligheder er meget begrænsede på grund af beskeden rækkevidde og lasteevne samt behovet for hyppig opladning, må man konstatere, at eldrift langt fra er nogen konkurrencedygtig løsning.

Jeg må forudse, at regeringens kommende kørselsafgifter og tanker om nulemissionszoner stort set vil være virkningsløse i forhold til den grønne omstilling, og at de nye afgifter og zonekrav udelukkende vil belaste vognmændene med flere omkostninger.

Man kommer ikke uden om, at det vil koste milliarder.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL

Investeringsstøtte er en mulighed
Hvis man virkelig ønsker at fremme omstillingen af den tunge godstransport, skal der helt andre og mere potente midler til.

Det kunne for eksempel være investeringsstøtte for at udligne forskellen i anskaffelsespris på en grøn lastbil i forhold til en tilsvarende model på diesel. Man kommer ikke uden om, at det vil koste milliarder.

El betragtes af mange som den ideelle energikilde til transporten, men nogle gange stjæler de teoretiske drømme om den ideelle løsning opmærksomheden fra de mere nærliggende veje, der kunne fungere for vognmanden i praksis.

Den tunge vejgodstransports klimabelastning kunne på kort sigt mindskes betydeligt ved at fremme anvendelsen af biogas, biodiesel og P2X-brændstoffer som HVO.

Det ville stadig blive dyrt, men kunne gøres med langt færre omkostninger, end det vil kræve at elektrificere lastbilerne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

0:000:00