Danskerne siger ja til roadpricing

MÅLING: Godt halvdelen af danskerne melder sig klar til en omlægning af bilafgifterne, så man skal betale for at køre på de danske veje. Kun hver fjerde er imod, viser ny meningsmåling. Radikale vil gerne i gang, hvis de borgerlige partier vil være med. Venstre siger nej.
Roadpricing bliver igen og igen anbefalet som det helt ideelle værktøj til at reducere trængslen i Danmark. Og danskerne er med på idéen.
Roadpricing bliver igen og igen anbefalet som det helt ideelle værktøj til at reducere trængslen i Danmark. Og danskerne er med på idéen.
Kristian AndersenHjalte T. H. Kragesteen

Danskerne er klar til roadpricing.

Det viser en ny meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget for Altinget.dk. Her svarer knap 52 procent af danskerne, at en omlægning til roadpricing er en god idé, mens godt hver fjerde siger nej. 20 procent svarer "ved ikke" (se målingen i bunden af artiklen).

Målingen kommer, efter at Produktivitetskommissionen i sidste uge anbefalede at indføre roadpricing i Danmark. Samme anbefaling kom i efteråret fra Trængselskommissionen. Og så har vismændene også argumenteret for, at det er den bedste måde at lette trængslen på vejene.

Hidtil har regeringen dog skudt idéen ned med, at Danmark ikke skal være frontløber, fordi den mener, at teknologien er usikker.

Vi støtter idéen om roadpricing, men det skal ske som et bredt forlig.

Andreas Steenberg (R)
Trafikordfører

Radikale er dog glad for, at danskerne er positive, og trafikordfører Andreas Steenberg melder sig også klar til at sætte udviklingen af et roadpricing-system i gang, såfremt man kan få et bredt forlig på området:

"Vi støtter idéen om roadpricing, men det skal ske som et bredt forlig. Når man laver det hen over midten, vil man trygt og roligt kunne udvikle det hen over mange år. Og så tror jeg ikke, at vi kan lave en beskatning med Enhedslisten, fordi de vil have en meget høj pris for at køre på vejene," siger Andreas Steenberg.

Selvom regeringen også henviser til, at teknologiske udfordringer står i vejen, så skyder den Radikale ordfører på Venstres manglende mod:

"Vi vil gerne gå igang med at udvikle roadpricing og sætte nogle penge af til det. Men det vil Venstre ikke være med til, fordi de er bange for teknologien. Vi må jo se, om de bliver mindre teknologiforskrækkede over årene," siger Andreas Steenberg.

Han ser således ikke teknologien som det største problem, men at det snarere bliver svært at finde en model for, hvad det skal koste at køre på vejene. For hvis det skal virke effektivt mod bilkøer, er der nødt til at være højere afgift, hvor der er mest trængsel. Han peger på, at det eksempelvis bliver nødvendigt at gøre det dyrt at køre i myldretiden i indre by i København.

"Vi skal have styr på, hvad prisen skal være for at køre på vejene. Dét er det store spørgsmål," siger Andreas Steenberg.

V vil ikke være frontløber
Venstre har ingenlunde travlt med at indføre roadpricing i Danmark, lyder det fra partiets trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der er dog er enig i, at roadpricing i teorien er en god løsning. Han frygter, i modsætning til Radikale, store teknologiske udfordringer, og vil derfor afvente, at systemet er afprøvet i et andet land.

"Hvis forudsætningerne er i orden, er roadpricing en god idé. Men jeg mener bare ikke, at der er et teknisk system, der er 100 procent pålideligt, og som er billigt i drift," siger Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:

"Derfor er roadpricing ikke aktuelt på kort sigt. Danmark skal ikke være frontløber."

Han vil kun være med til at se på roadpricing, når det rette system, i velafprøvet tilstand, er tilstede.

FDM: Vigtigere udfordringer end teknologi
FDM er tilhænger af idéen om roadpricing, men ser en lang række udfordringer, som skal løses. Foreningen opfordrer i den forbindelse politikerne til ikke at lade sig forskrække for meget af de teknologiske udfordringer, men tværtimod sætte gang i et arbejde med de mere alvorlige udfordringer ved roadpricing.

Det handler nemlig om meget andet end teknologien, mener Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM, og som også sad med i Trængselskommissionen:

"Vi er ikke specielt bekymrede for, hvorvidt det teknisk kan lade sig gøre. Det er meget mere vigtigt, at man får diskuteret, om man er villig til, at det kan blive meget dyrere at køre nogle bestemte steder i landet," siger Torben Lund Kudsk og fortsætter:

"Der er nogle helt klare fordelingsmæssige problemstillinger i sådan et system, som politikerne bør undersøge, hvordan man håndterer".

Han nævner også, at overvågning af danskerne er en væsentlig udfordring, og anbefaler, at politikerne bliver enige om at nedsætte et udvalg, der kan se på spørgsmålene. Han advarer derfor også mod at tro, at man bare med et snuptag kan overføre erfaringer fra udlandet:

"Alle lande har deres særlige geografiske og socioøkonomiske overvejelser. Så der er nogle meget danske problemstillinger, som man alligevel skal have afdækket. Derfor synes jeg ikke bare, at man skal skyde det til hjørne, fordi man venter på teknologien," siger Torben Lund Kudsk.

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdEZiNHpNVzZoYmhqMHFXVUlWMktnTnc&transpose=0&headers=0&range=A2%3AB7&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"12"},"legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"9"},"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#FFFFFF"},"colors":["#0000ff","#ff0000","#666666","#109618","#990099","#0099C6","#DD4477","#66AA00","#B82E2E","#316395","#994499","#22AA99","#AAAA11","#6633CC","#E67300","#8B0707","#651067","#329262","#5574A6","#3B3EAC","#B77322","#16D620","#B91383","#F4359E","#9C5935","#A9C413","#2A778D","#668D1C","#BEA413","#0C5922","#743411"],"width":394,"is3D":true,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"maxAlternations":1,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"pieHole":0,"booleanRole":"certainty","title":"Er en oml\u00e6gning af bilafgifterne en god id\u00e9?","height":196,"legend":"top","useFirstColumnAsDomain":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"PieChart","chartName":"Diagram1"} </script>Målingen er foretaget af A&B analyse for Altinget.dk blandt 1.023 politisk repræsentativt udvalgte svarpersoner. Svarene er indsamlet i perioden tors. 9/1-ons. 15/1. Respondenterne er blevet bedt om at svare på følgende spørgsmål: "Det er blevet foreslået at omlægge bilbeskatningen, så man fremover betaler en del af afgiften for at køre i sin bil (roadpricing), mens afgiften for at eje og købe bilen til gengæld falder. Er du tilhænger af en sådan omlægning?"

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00