Danskerne splittet om promillegrænse

ALKOHOL: Kun 46,7 procent af danskerne bakker op om at sænke promillegrænsen for spritkørsel. Overraskende få, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik, der mener, at den seneste debat spiller ind. FDM mener, opbakningen er for lav til at pille ved grænsen.
Alkolhol er stadig involveret i en væsentlig del af dødsulykkerne på de danske veje. Men danskerne er ikke sikre på, at en sænkning af promillegrænsen vil være den rette vej at gå.
Alkolhol er stadig involveret i en væsentlig del af dødsulykkerne på de danske veje. Men danskerne er ikke sikre på, at en sænkning af promillegrænsen vil være den rette vej at gå. Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Hvis der ikke er opbakning, risikerer vi, at folk bare gør, hvad der passer dem.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør, FDM
Fakta

Om målingen:

Målingen er baseret på 1038 deltagere og er udført i perioden fra 16. maj til 21. maj.

Deltagerne blev spurgt: Det er blevet foreslået at sænke promillegrænsen for spirituskørsel fra de nuværende 0,5 til enten 0,2 eller 0,0. Hvilket af følgende udsagn er du mest enig i?

Der var følgende svarmuligheder:
- Promillegrænsen bør sænkes til 0,0
- Promillegrænsen bør sænkes til 0,2
- Promillegrænsen bør fastholdes på 0,5
- Ved ikke

Målingen er udført af A&B Analyse A/S.

Danskerne er delt i spørgsmålet om en lavere promillegrænse for spirituskørsel.

Det viser en meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget for Altinget.dk. Her svarer 50,5 procent af danskerne således, at promillegrænsen bør fastholdes på de nuværende 0,5. 17,8 procent ville følge ønsket fra Rådet for Sikker Trafik, Radikale og SF om at sænke til 0,2, mens 28,9 procent ligesom Enhedslisten kræver nultolerance. I alt vil kun 46,7 procent sænke grænsen, mens 2,8 procent svarer "ved ikke".

Målingen kommer i kølvandet på Færdselssikkerhedskommissionens idékatalog, som blev præsenteret for to uger siden. Her lyder et af forslagene, at man sænker grænsen til 0,2. Idéen blev hurtigt omfavnet af både Radikale, SF, Enhedslisten og Rådet for Sikker Trafik, mens Socialdemokraterne og FDM er skeptiske.

Et af argumenterne bag forslaget er, at danskerne rent faktisk selv ønsker en lavere promillegrænse, men det er langt fra alle, der i denne måling bakker op. Rådet for Sikker Trafik undrer sig over resultatet:

”I de målinger, vi foretager en gang om året, er danskerne normalt mere villige til at sænke promillegrænsen. Man må sige, at det er overraskende, at så mange er imod,” siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef for Rådet for Sikker Trafik. 

Aktuel debat spiller ind
46,7 procent er dog tilhængere af en sænkning, og det er stadig en stor del af befolkningen, mener Sølund. Han kalder det desuden påfaldende mange, der gerne vil have en nulgrænse og ikke 0,2, som rådet ellers anbefaler.

Selvom målingen umiddelbart viser en bevægelse væk fra den hidtidige opfattelse af, at de fleste danskere ønsker en sænkning, vil Jesper Sølund ikke drage den konklusion endnu.

(Artiklen fortsætter under figuren) 

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/altinget.dk/spreadsheet/tq?key=0ApGmRfl7eH-UdGpJVU1IRHJ1LTF4Q2V6R0x6QU1pTUE&transpose=0&headers=0&range=A1%3AB4&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"legendTextStyle":{"color":"#222","fontSize":"11"},"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fillOpacity":"1"},"colors":["#3366CC","#DC3912","#FF9900","#109618","#990099","#0099C6","#DD4477","#66AA00","#B82E2E","#316395","#994499","#22AA99","#AAAA11","#6633CC","#E67300","#8B0707","#651067","#329262","#5574A6","#3B3EAC","#B77322","#16D620","#B91383","#F4359E","#9C5935","#A9C413","#2A778D","#668D1C","#BEA413","#0C5922","#743411"],"is3D":false,"pieSliceText":"percentage","hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"pieHole":0,"title":"Danskerne vil fastholde promillegr\u00e6nsen","booleanRole":"certainty","legend":"right","tooltip":{},"width":450,"height":270},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"PieChart","chartName":"Diagram1"} </script>Kilde: A&B Analyse.    

Han tror, at modstanden især bærer præg af, at der i debatten har været fremført synspunkter om en nulgrænse, som nogle kan opfatte som hysterisk.

”Man kan godt formode, at nogle mener, at når man begynder at tale om en nulgrænse, bliver det simpelthen for meget af det gode. At man ikke engang kan spise en fyldt chokolade uden at være bekymret,” siger Jesper Sølund.

Råd: Dokumentation bør være afgørende
I en række andre europæiske lande – heriblandt Norge og Sverige – har man en promillegrænse på 0,2. Rådet for Sikker Trafik har i den forbindelse peget på flere undersøgelser, som blandt andet viser, at danskerne har en mere tilbagelænet holdning til spirituskørsel end svenskere og nordmænd (læs mere her). Det er således mere signalet i en sænkning, om at spiritus og fart slet ikke hører sammen, som har virket i de lande, end at der er en egentlig dokumenteret forskel i evnen til at køre bil.

Om den folkelige opbakning er vigtig for, at et sådan signal vil få den ønskede effekt, vil Jesper Sølund ikke spå om.

”Men det er klart, at hvis der er vild modstand imod det, bør man overveje, om man skal finde noget andet at gøre. Men det afgørende er, at man kan dokumentere, at der er god mening i en sænkning,” siger Jesper Sølund.

FDM: Opbakning er vigtig
I FDM er man ikke overrasket over danskernes holdning, som foreningen desuden er helt enig i. Adm. direktør Thomas Møller Thomsen mener, at hvis regeringen skulle vælge at sænke grænsen, er opbakning meget vigtigt.

”Hvis vi skal sikre den nuværende opbakning til reglerne, skal det være noget, folk mener, er rimeligt og fornuftigt. Hvis der ikke er opbakning, risikerer vi, at folk bare gør, hvad der passer dem,” siger han og fortsætter:

”Det er klart, at hvis der pludselig er 80 procent af befolkningen, som kræver en sænkning, vil det være noget helt andet, og så må vi vurdere det igen.”

Han er enig i, at 46 procent trods alt er en stor del af den danske befolkning, men mener, at det snarere er udtryk for, at der hersker en stærk kultur om, at spirituskørsel er uacceptabelt.

”At halvdelen af danskerne faktisk vil have strammere regler viser, at det er stærkt forankret, at alkohol og bilkørsel ikke hører sammen,” siger Thomas Møller Thomsen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00