Den revolutionerende 40-årsjubilar

JUBILÆUM: Det var et kvantespring i forhold til forgængerne og har haft afgørende betydning for omstillingen af det danske flyvevåben. Altinget tegner et portræt af F-16-flyet, der lørdag havde tjent Danmark i 40 år.

Foto: Forsvarsgalleriet
Andreas Krog

Lørdag havde en helt særlig gruppe af "medarbejdere" i Flyvevåbnet 40-årsjubilæum. Nemlig de F-16-kampfly, som Danmark gennem årene har haft 77 eksemplarer af. Og der var helt fra starten tale om et helt andet fly, end man var vant til.

"Det var et fuldstændig vildt kvantespring fremad på alle områder i forhold til de fly, som jeg tidligere havde fløjet," fortæller Svend Hjort, der over en periode på 16 år fløj mere end 1.500 timer i F-16 og var den første ikke-amerikaner til at flyve F-16.

Fuldstændig revolutionerende
Som Flyvevåbnets daværende testpilot var Svend Hjort den første dansker til at sætte sig til rette i F-16-cockpittet, da han fra 1976 deltog i udviklingen af flyet. Sammen med piloter fra blandt andet USA, Holland og Norge fløj han i de første otte prototypefly og hjalp ingeniørerne med at få færdigudviklet flyet og teste, at det kunne de ting, som det skulle kunne.

"Præcisionen på våbenaflevering af almindelige fritfaldsbomber blev fuldstændig revolutionerende nøjagtig i forhold til, hvad man havde før. F-16 var oprindelig tænkt som en billig luftforsvarsjager som supplement til F-15-flyet. Men det gik hen og blev et multi purpose-fly med både luft-til-jord og luft-til-luft-kapaciteter. På begge områder var den hundrede gange bedre end F-104 Starfighter og Draken-flyene," forklarer Svend Hjort.

F-16 har haft afgørende betydning for Flyvevåbnet og Flyvevåbnets transformation i slutningen af 1990'erne efter Murens Fald.

Anders Rex
Generalmajor, Chef for Flyverkommandoen

Danmark købte i 1975 48 F-16-fly med option på at købe yderligere ti fly. Købet var en del af det fællesindkøb på 348 F-16-fly, som Danmark, Norge, Belgien og Holland foretog sammen. Et indkøb, der dengang blev kaldt "århundredets våbenhandel".

Christian Hvidt (t.v.) foran ET-204 efter ankomsten til Flyvestation Skrydstrup 18. januar 1980. Foto: Forsvarsgalleriet

Et ustabilt fly
Da det første danske F-16-fly 18. januar 1980 landede på Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland havde den daværende chef for Flyvevåbnets Eskadrille 727, Christian Hvidt, hånden på joysticket i cockpittet og daværende forsvarschef, Knud Jørgensen, på bagsædet i det tosædede fly med registreringen ET-204.

"Det var en stor oplevelse at komme til et fly, hvor du sidder ude i næsten fri luft og hvor du har sidestick controller. I bund og grund flyver du et ustabilt fly, men det opdager du aldrig, fordi det hele er konstrueret så utroligt smart. Du havde fjerdegenerations-teknologien med fly-by-wire og en aerodynamik, som var uovertruffen i forhold til alt andet. Motoren havde samme tryk ved normal flyvning, som de andre fly havde med efterbrænder på," fortæller Christian Hvidt, der har omkring 500 flyvetimer på F-16 i logbogen og senere hen gik hen og blev forsvarschef.

Bruge laserstyrede bomber
Det slanke og i manges øjne elegante fly har ligefrem spillet en central rolle i den overordnede udvikling af Flyvevåbnet, mener Flyvevåbnets chef, generalmajor Anders Rex, der selv har fløjet omkring 1.300 timer i F-16 over blandt andet Afghanistan.

"F-16 har haft afgørende betydning for Flyvevåbnet og Flyvevåbnets transformation i slutningen af 1990'erne efter Murens Fald," siger Anders Rex.

Det skyldes ikke mindst de i alt seks såkaldte levetidsopgraderinger, som de danske F-16-fly har gennemgået i deres levetid, påpeger Anders Rex. De sørgede nemlig blandt andet for, at de danske fly kunne bruge laserstyrede bomber. Levetidsopgraderingerne har ifølge Anders Rex også været centrale for, at flyene stadig den dag i dag kan være med i forreste række, når Nato eller en koalition af lande drager i krig.

Læs også

30 operative fly
Optionen på 10 fly blev udnyttet i 1980'erne, ligesom der gennem året er blevet indkøbt en række erstatningsstel for havarerede fly. I alt har Danmark fået leveret 77 F-16-fly, der har været anvendt af fire eskadriller på Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup.

I dag råder Flyvevåbnet over omkring 44 stel, hvoraf 30 er operative. Det første fly, ET-204, blev udfaset i 2011 og bruges i dag til uddannelse af flyvemekanikere på Flyvestation Skrydstrup, hvor alle de danske F-16-fly i dag holder til.

I 2024 forventes de danske F-16-fly at flyve for sidste gang under dansk flag og blive afløst af F-35-flyet, som Danmark har indkøbt 27 eksemplarer af.

Overtage fly
De sidste fly forlader altså det danske flyvevåben efter knap 45 års tjeneste. Det er dog ikke ensbetydende med, at flyene bliver hugget op eller sendt på museum. Flere lande har allerede nu udvist interesse for at overtage nogle af de danske fly.

F-16-flyet er blevet videreudviklet gennem årene og er i dag bygget i mere end 4.600 eksemplarer til lande over hele verden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Rex

Administrerende direktør, Naviair, generalmajor
officersuddannelse (Flyvevåbnets Officersskole 1996)

Christian Hvidt

General og fhv. forsvarschef
pilot (Flyvevåbnet 1962), officer (Flyvevåbnets Officersskole 1967)

0:000:00