Kommentar af 
Rasmus Nielsen

Derfor stævner Altinget ud med sit 30. fartøj: Altinget Maritim

Altingets stifter og udgiver Rasmus Nielsen trækker linjerne op til koncernens seneste initiativ: Altinget Maritim. Målet med den nye niche er at samle alle aktører fra Det Blå Danmark ét sted i et skandinavisk og europæisk perspektiv.

Så længe nogen kan huske, har dansken søgt ud over havet for at handle og derved berige sig og dem, man efterlod tvivlrådige i land. Det Blå Danmark har altid været et faktum ved siden af landbrugs-Danmark, vi begyndte at skrive om, noterer Rasmus Nielsen. Her er Københavns Havn ved Slotsholmen skildret 1944 af maleren Vilhelm Arnesen (1865-1948). 
Så længe nogen kan huske, har dansken søgt ud over havet for at handle og derved berige sig og dem, man efterlod tvivlrådige i land. Det Blå Danmark har altid været et faktum ved siden af landbrugs-Danmark, vi begyndte at skrive om, noterer Rasmus Nielsen. Her er Københavns Havn ved Slotsholmen skildret 1944 af maleren Vilhelm Arnesen (1865-1948). Foto: Bruun Rasmussen/Bonhams
Rasmus Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

12. september markerer vi på nærværende netavis Altinget et lille jubilæum i vores dejlige og velbesøgte gård ved Christiansborg. Da åbner vi den 30. abonnements-niche om dansk og europæisk politik for professionelle interessevaretagere. 

'Altinget Maritim' er titlen på det nye, digitale medie.

Det er inspireret af den hurtige og store succes, vores netværk af samme navn under forhenværende økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) har fået.

Her kan man fysisk møde nøgleaktører i den store, danske maritime sektor og erfaringsudveksle med andre engagerede beslutningstagere på området. Præcis som man snart også digitalt gennem journalistik, fakta og debat kan møde de andre, der påvirker den maritime sektor.

Havet og havnene omkring Danmark. Med den lange kyststrækning er Danmark ikke for ingenting - på linje med Grækenland - en stor og stolt rederi-nation.

Gennem mange år satte jeg selv med forsøgsvis, regulær mavefornemmelse navn på de nye nicher, vi skulle åbne. Den første var Fødevarer i 2002, jeg tænkte: Danmark er et landbrugsland. Men jeg havde ikke taget højde for, at landbruget fusionerer og fusionerer. Abonnementer blev slået sammen. Og havde glemt 'søens folk', Danmark er jo oprindeligt - og fortsat - en søfartsnation, der søgte ud for at handle. Og vendte hjem i tryg Køben-havn.

Men Altinget Fødevarer står den dag i dag og har dermed i over tyve år bragt landbruget og fødevareindustrien sammen med danske og europæiske beslutningstagere i en digital medie-arena.

Mine venner siger: "Rasmus, du er maritim! Du er norrøn!" De opdagede det før jeg selv. Så fra starten er Altinget Maritim endnu et barn, man bare vil elske

Rasmus Nielsen

Altinget Maritim er et projekt, der i høj grad er født blandt vores medarbejdere. Redaktionsledelsen og den kommercielle afdeling har sammen ønsket at åbne dette lille nye medie. De har gjort hjemmearbejdet med markedsanalyse og alt det nødvendige. Æren tilfalder dem. Går det mindre godt, er den "on me".

Mine venner siger: "Rasmus, du er maritim! Du er norrøn!" De opdagede det før jeg selv. Så fra starten er Altinget Maritim endnu et barn, man bare vil elske. 

På det nye nichemedie Altinget Maritim bliver der sat kritisk og konstruktivt spotlys på det blå Danmarks udfordringer - som altid i en politisk kontekst. Så det er et årvågent barn fra fødslen.

Altinget er startet i 2000 med ambitionen om at bringe borgeren og Borgen tættere på hinanden. Nedbryde de tykke mure, der omgiver Folketinget.

'Alting om politik altid'. 'Fra behov til lov'. Vi ønsker at fremme det gode, underbyggede argument i den politiske debat, så teknologisk og økonomisk udvikling samt befolkningssammensætning bare lidt hurtigere gennem politiske tiltag forplanter sig i samfundsudviklingen.

For politiske beslutninger halter næsten per definition altid efter. Nok lovgives der på detalje-plan i enormt omfang i et alt for højt tempo. Alligevel sidder mange tilbage med fornemmelsen af, at den teknologiske og klimamæssige udvikling - den store klinge - altid er et hestehoved foran.

Kan vi ved at bringe aktørerne sammen i en digital arena - som nu de 30 nicheportaler i Danmark - øge den underbyggede, kvalificerede udvikling af Danmark bare en anelse, er meget nået.

Lad det underbyggede, faktabaserede argument vinde.

Ved siden af de 30 abonnements-nicher, der sammen med vores annoncer er det bærende i Altingets skandinaviske forretningsmodel, kommer den største af dem alle, nr. 31. Det er den gratis forside, der også sender omkring 250.000 daglige nyhedsbreve ud kvit og frit til den særligt interesserede, danske vælger. 

Dem er der heldigvis rigtig mange af. For som vores seneste slogan hedder: 'Politik har aldrig været vigtigere'. Så sandt som det er formuleret af vores stab.

Vi har således altid kørt ad to spor: Det dybe, smalle betalingsspor mod betaling og det brede, folkelige gratisspor for de mange.

Læs også

At have et bredt politisk indhold for de mange er afgørende. Det er privat public service. Det er afgjort et vigtigt samfundsbidrag.

Vi er stolte af denne medvirken til at forsøge at understøtte og fremme folkestyret. Selv om det unægtelig i disse år ikke altid vil det bedste for sig selv. Se bare på hvordan nogle af de gamle partier er i opbrud, og alt for mange folkevalgte hopper rundt blandt de nye, muligvis i nogle tilfælde forbigående partititler.

De senere år er den skandinaviske dimension føjet til. Altinget.se startede i 2014, Altinget.no i 2022, og dermed er der åbnet for øget, mellem-skandinavisk forståelse. Vi ejer søstermedierne selv. Investeringen kommer organisk fra det overskud, virksomheden og dens ansatte med flid og dygtighed har skabt, navnlig de sidste ti år.

Jeg bliver ofte spurgt: Hvad skal I på tre, fem og ti års sigt? Heldigvis tænker jeg ikke på andet

Rasmus Nielsen

Redaktionerne inspirerer hinanden og udveksler og oversætter artikler. Vi sporer for eksempel en stor interesse i Norge for dansk og ikke mindst EU-politik, som vi fra de to danske redaktører og den svenske journalist på redaktionen i Bruxelles kan forsyne de Europa-nysgerrige nordmænd med. Selv om et stabilt flertal fortsat ikke vil med i EU.

Jeg bliver ofte spurgt: Hvad skal I på tre, fem og ti års sigt? Heldigvis tænker jeg ikke på andet (jo, også en del på, hvordan virksomheden skal drives efter min levetid, men det er en anden historie).

Svaret er: Mere af det samme gennem vækst og effektiv drift - med blik for de teknologiske muligheder, der langsomt vil finjustere vores koncept, hvor journalistik, fakta og debat redigeres sammen til en læseværdig enhed.

Naturligvis altid såre politisk neutralt. Deraf vores rød-blå logo, som Johan Adam Linneballe tegnede, og som vi synes i den grad holder. Måske det engang kan blive en designklassiker på linje med det nu 80-årige Dagbladet Informations vidunderlige bladhovede.

En ting står fast: Vi skal være nationale, nordiske og europæiske. Den danske kommune, den danske region er fundamentet for et stærkt, offentligt Danmark med førsteklasses, effektive serviceydelser til borgeren, som virksomhederne nedenunder er selve grundlaget for landets eksistens og velstand.

Dette land, som indbyggerne elsker så meget, at de vist aldrig opgiver nationalstaten for en fuld europæiske integration. Derfor skal vi altid være stærke nationalt. Det efterspørges nu - og uden tvivl også i fremtiden.

Danmark hører først og sidst hjemme i Norden. Især vores skandinaviske broderfolk er vi rundet af, har præget og i et og alt deler skæbnefællesskab med.

Læs også

Heldigvis kommer nu også Sverige med i NATO. Gid Norge en dag kommer med i EU - tager sit ansvar for det europæiske - og styrker den nordiske stemme i et ellers mere og mere central- og østeuropæisk præget fællesskab.

Altingets moderselskab Alrow Media vil altid stå på Europas side og publicere mere og mere europæisk stof, der i sidste ende bidrager til at bringe os tættere på hinanden på eget kontinent. 

Det er mit håb for fremtiden. At vi både kan styrke vores nationale tilstedeværelse, den fælles nordiske samklang samt ikke mindst tanken om et styrket europæisk samarbejde, både handelsmæssigt, forsvarsmæssigt, kulturelt samt ikke mindst - naturligvis - hvad angår EU-borgerens frihedsrettigheder.

Bo og arbejd hvor du vil blandt 27 lande med vidt forskellig kultur, klima og omkostningsniveau for borgeren. Bravo for det indre marked og dets forældre fra 1980'erne, blandt andet danske Henning Christophersen (V).

Fordi folkestyret er det mest retfærdige for den enkelte. Hindrer retsløshed og statslige overgreb. Grundlovens fornemste opgave er som bekendt med sine personlige frihedsrettigheder at beskytte os mod statsmagten.

Derfor lægger vi nu fra land med Altinget Maritim. Ohøj. Ikke i et vikingeskib, der vil plyndre briterne, fordi de forlod os i EU. Nej, som et moderne, tomastet sejlskib

Rasmus Nielsen

Men uden regulering og offentlig orden intet samfund. Vores sociale mobilitet er fortsat og vedvarende for ringe. Der er stadig meget at udkomme for. På uvildigt, seriøst grundlag.

Fordi vi grundlæggende ønsker at medvirke til at øge opbakningen og respekten for folkestyret - modsat de mange kræfter, der i disse år underminerer demokratiet, så det globalt desværre taber mere og mere terræn til de forfærdelige, personkrænkende autokratier. Gør dig fortjent til en lækker sejl- eller motorbåd. Men ejer du en yacht med stort mandskab på 60+ meter, er du så kommet demokratisk til den?

Derfor lægger vi nu fra land med Altinget Maritim. Ohøj. Ikke i et vikingeskib, der vil plyndre briterne, fordi de forlod os i EU. Nej, som et moderne, tomastet sejlskib - med en rød og en blå mast - der digitalt vil anløbe hver en dansk - statslig, kommunal som privat - havn og høre på rådhuset, hvordan politikere og embedsmænd mener, de kan styrke lokalmiljøet via adgangen til havet.

Vi vil i vores digitale verden sejle rundt til Danmarks små og store rederier, der tjener Danmark til ære, og som beskæftiger mange verdensborgere, samtidig med at de ubønhørligt gennem grøn omstilling arbejder på at nedbringe deres CO2-udslip.

Sejle ind i Slotsholms Kanal og stille de ansvarlige til ansvar. Hvis vi da ikke kommer lastet med gode ideer fra aktørerne i det blå Danmark. En af vores fornemste opgaver har altid været at bringe det gode aktør-argument ind på Christiansborg og EU-institutionerne.

På en måde sluttes ringen i Danmark med Altinget Maritim. Så længe nogen kan huske, har dansken søgt ud over havet for at handle og derved berige sig og dem, man efterlod tvivlrådige i land.

Det blå Danmark har altid været et faktum ved siden af landbrugs-Danmark, vi begyndte at skrive om. Tag godt imod den nye arena, det nye tingsted, den nye stemme for Det Blå Danmark.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bendt Bendtsen

Formand for Synergi, fhv. minister, partiformand, MF, MEP og byrådsmedlem (K), leder af Altingets maritime netværk
HH-enkeltfag i regnskab og driftsøkonomi (Tietgenskolen i Odense 1988), politibetjent (Politiskolen 1978)

Henning Christophersen

Bestyrelsesformand, Metroselskabet, fhv. næstformand, Europa-Kommissionen, fhv. MF (V), minister og partiformand
cand.polit. (Københavns Uni. 1965)

0:000:00