Det koster kassen at pendle til København

BILLETPRISER: Lange pendlerrejser til og fra København er en dyr fornøjelse, viser ny undersøgelse fra Passagerpulsen. Ærgerligt, mener Helsingørs borgmester. Venstre på Christiansborg glæder sig over, at priserne i København generelt set ikke er voldsomt høje.

De lange pendlerrejser til og fra København er dyre, viser ny undersøgelse.
De lange pendlerrejser til og fra København er dyre, viser ny undersøgelse.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Langdistancependlere til og fra København må skele misundeligt til priserne på den kollektive trafik i mange andre storbyer.

En ny undersøgelse af priserne i 12 europæiske storbyer viser nemlig, at det bestemt ikke er nogen billig fornøjelse at pendle til og fra København.   

”Det koster 1.335 kroner om måneden at få et pendlerkort til alle zoner. Og det er højt, når vi sammenligner med andre storbyer. Det er langdistancependlerne til København, der oplever priser som for alvor stritter ud,” siger Mette Boye, der er afdelingschef for Passagerpulsen, som står bag undersøgelsen (se fakta til højre).

Ifølge undersøgelsen, der offentliggøres torsdag, ligger prisen for de lange pendlerrejser til og fra København 31 procent højere end gennemsnittet. Kun i London er priserne højere.

Det er helt på hovedet. Hvis man gerne vil have, at folk der er i en god pendler-afstand bruger den kollektive trafik, så er det tosset, at priserne er så høje.

Benedikte Kiær (K)
Borgmester, Helsingør

Mette Boye peger på, at der er 15-20.000 brugere af den kollektive trafik i hovedstadsområdet, som ejer et pendlerkort til alle zoner.

”Det er jo ikke nogen ubetydelig gruppe. Så hvis man politisk ønsker at prioritere pendlerne, så bør den her undersøgelse give stof til eftertanke,” siger Mette Boye.

Borgmester: Det er helt på hovedet
Den del af undersøgelsen er bestemt ikke god læsning, hvis du spørger Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (K), som netop har borgere, der pendler langt til København.

”Det er helt på hovedet. Hvis man gerne vil have, at folk der er i en god pendler-afstand bruger den kollektive trafik, så er det tosset, at priserne er så høje,” siger Benedikte Kiær, der peger på, at serviceniveauet heller ikke er til at råbe hurra for.

Hun mener, at det slet ikke er til at forstå, hvorfor det relativt set, er så billigt at pendle de korte ture.

"Det er jo cykelafstand, vi her taler om. Hvor man med de lange ture faktisk får en kæmpe miljøgevinst, hvis folk lader bilen stå,” siger Benedikte Kiær.

(Artiklen fortsætter under figuren) 

Gennemsnitspriser i København
Passagerpulsens undersøgelse handler ikke kun om de lange pendlerrejser. Og det hører med til historien, at der også er områder, hvor København ligger i den billigere ende. Bedst ser det ud for de brugere af den kollektive trafik, der har pendlerkort til de kortere ture på to zoner. Her er København femte billigst, med priser der er 22 procent lavere end gennemsnittet.

I forhold til enkeltbilletter ligger København i midterfelter – uanset om der er tale om korte eller lange ture. Det er relativt set dyrt at være turist i København, da endags-billetter ligger i den høje ende – om end det også her er endnu dyrere i et par andre byer.

Samlet set, ser det dog ikke helt skidt ud for priserne i København, mener Mette Boye.

”Vores undersøgelse viser, at vi ligger på gennemsnittet. Og det tror jeg faktisk er overraskende for mange. Der er ofte en fortælling om, at den kollektive transport i København er rigtig dyr,” siger Mette Boye. 

Som nævnt er det i særklasse London, der er dyr, men også Oslo, Wien og Stockholm har samlet set højere billetpriser end København. Det er klart billigst i Bruxelles, men storbyer som Berlin, Amsterdam og Hamburg har også betydeligt lavere priser end København.

Venstre er tilfreds
På Christiansborg hæfter transportordfører for regeringspartiet Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, sig ved det samlede billede. Han glæder sig over, at København har et gennemsnitligt prisniveau.

”Jeg noterer mig med tilfredshed, at København ligger på gennemsnittet. Jeg tror, at mange – inklusive mig selv – havde en formodning om, at vi ligger meget højt i Danmark,” siger Kristian Pihl Lorentzen. 

Han mener ikke, at man skal til at kaste penge efter at sænke priserne i den kollektive trafik, men at løbende fokus på en mere effektiv drift af den kollektive trafik gerne skal bidrage til at holde priserne i ro.

”Vi skal huske, at hvis vi siger, at det nu skal være billigt at rejse fra Helsingør, så skal det jo være dyrere for nogle andre. Og jeg har ikke noget belæg for at sige, at der skal ændres på den fordeling,” siger Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:

”Det er let købt at sige, at det bare skal til at være billigere.”

Dokumentation

Fakta om undersøgelsen:

For konsekvent at kunne sammenligne prisniveauerne i de 12 storbyer er der udarbejdet 5 passagerprofiler:

  • Lavfrekvent passager, der rejser max 5 km inden for city på en enkeltbillet (billigst mulige, dvs. for hovedstadsområdet/København er rejsekortet et billigere alternativ til kontantbilletter)
  • Lavfrekvent passager, der rejser inden for hele trafiksystemet på en enkeltbillet (billigst mulige, dvs. for hovedstadsområdet/København er rejsekortet et billigere alternativ til kontantbilletter)
  • Pendler, der rejser max 5 km inden for city med et periodekort
  • Pendler, der rejser inden for hele trafiksystemet med et periodekort
  • Turister

Priserne i de enkelte storbyer er omregnet til euro og justeret for lokal købekraft, jf. UBS Prices and Earnings.

Priserne er peak-priser, dvs. der er ikke taget hensyn til særlige tidspunkter for rejsen, der kunne gøre det billigere, lige som at der heller ikke er taget hensyn til rabatordninger for eksempelvis ældre, unge og studerende. Priserne er indsamlet via desk research i perioden maj-juni 2015.

Prisstudiet offentliggøres af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk med bidrag fra passagerorganisationerne i Holland, Belgien, Norge, Tyskland, Frankrig og England.

Indekserede priser for kollektiv transport justeret for lokal købekraft

Storby Kontant-billet
City
kort rejse (5 km)
Kontant-billet
Hele net-værket (længste rejse)
Periode-kort
(city)
Periode-kort
(hele netværket)
24-timers billet
(for turister)
Gns.
Bruxelles  75   21   92   42   62   58
Berlin  70  41  94  55  107  73
Amsterdam  77  39  124  56  81  75
Hamborg  69  106  47  59  100  76
Prag  82  81  47  96  85  78
Helsinki  99  83  64  87  90  85
Paris  70  115  103  77  123  98
København  92  85  78  131  112  100
Stockholm  132  75  128  58  139  106
Wien  107  243  52  103  84  118
Oslo  168  174  111  129  115  139
London  160  136  260  308  102  193

 

Kilde: Forbrugerrådet TÆNK


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benedikte Kiær

Borgmester (K), Helsingør Kommune, regionsrådsmedlem (K), Region Hovedstaden
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2001)

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Mette Boye

Miljøfaglig chef, WWF Verdensnaturfonden, bestyrelsesmedlem, Institut for Menneskerettigheder
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2001), miljøstudier (York Uni. 1999), Organisationspsykologi, MPO (2020)









0:000:00