Det ønsker aktørerne af en ny regering

ØNSKER: En ny regering er efter alt at dømme lige på trapperne. Her er aktørernes budskab om transportpolitikken til en kommende rød regering.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen
Mens S-SF og De Radikale er i gang med forhandlingerne om et nyt regeringsgrundlag på Hotel Crowne Plaza, så melder seks transportaktører nu ud, hvad de håber, at en ny regering vil bringe.

Sikring af mobilet er i højsædet hos langt de fleste, som også giver planerne om en betalingsring rundt om Købehavn et par ord med på vejen.

Ove Holm, der er erhvervspolitisk chef i Dansk Transport og Logistik, er ikke i tvivl om, hvad han mener, er det første, en ny regering bør tage fat på.

"Det vigtigste er at få skabt lige konkurrence især over for varebiler, hvilket ligger lige for, da godskørselsloven skal behandles her i efteråret. Det er nødvendigt, fordi der er et hårdt pres mod danske transportvirksomheder blandt andet på grund af ulovligheder," siger han og peger på, at transporten også bør være omfattet af et RUT-register, ligesom det udenlandske håndværkere har pligt til at lade sig registrere i.

"Så kan myndighederne bedre tjekke, om der bliver betalt de rigtige skatter og afgifter," siger Ove Holm og peger generelt på mere effektiv kontrol med de regler, der allerede er i dag.

Vi skal se at komme i gang med den omlægning af bilafgifterne. Vi skal fremme de biler, der belaster miljøet mindst, og så behøver vi ud fra et miljømæssigt synspunkt ikke at bøvle med en betalingsring.

Torben Lund Kusk
Politisk chefkonsulent, FDM

"Derudover er der behov for at sikre en fortsat god kapacitet i vejnettet de steder, hvor der er trængsel. Trekantsområdet og hovedstadsområdet bør der gøres noget ved, men i hovedstaden tror vi ikke meget på værdien af en betalingsring. Og det gør det ikke bedre, at man ikke vil bruge pengene på en havnetunnel, som ellers virkelig vil give noget. Havde det været tilfældet, så kunne det måske give mening med en betalingsring," siger han.

Også DI Transport er negativt stemt over for en betalingsring, som chefkonsulent Rune Noack mener vil hæmme mobiliteten. Det forslag, samt flyafgiften, bør en rød regering droppe, lyder det.

"Det er vigtigt at holde fokus på at forbedre mobiliteten. Vi har lavet flere undersøgelser, der viser, at det er blandt det allermest vigtigte for virksomheder, når de skal finde ud af, hvor de skal placere sig. Og bedre mobilitet forudsætter, at en ny regering bygger nye veje og nye jernbaner og mere kollektiv transport, hvor det samlede system er sammenhængende.  Samspillet mellem vej, bane, havne og lufthavne skal forbedres," siger han og peger på behovet for at tænke både grønt og mobilitet samtidig.

"Der skal også gøres noget for bæredygtigheden i sektoren, men det skal gøres i forening med stadig større mobilitet i samfundet. Og der mener vi, at registreringsafgiften skal lægges om til en årlig CO2-afgift, så alternative drivemidler kan komme ind i personbilerne i stedet for, at man, som i dag, bliver straffet i stor stil, hvis man ønsker at køre med et andet drivemiddel," siger Rune Noack.

I tænketanken Concito er formand Martin Lidegaard meget enig i, at de økonomiske virkemidler skal tages brug, men han mener, at der er behov for nytænkning.

"Det, der er vores udfordring i de kommende år, er at skabe en mere effektiv mobilitet. Vi skal udnytte de veje og den infrastruktur, vi allerede har mere effektivt, end vi gør i dag. Det skyldes dels en klimamæssig udfordring, og dels at det er den eneste måde at klare trængselsproblemerne på i de store byer. Så den tanke man havde i hele det 20. århundrede, om at man kan bygge sig ud af alle mobilitetsudfordringer, kan vi ikke bruge længere," siger han og peger på kørselsafgifter som den rette metode at tage i brug.

"I første omgang bør man lægge kørselsafgifter på tunge køretøjer. Og faktisk burde man også komme i gang med en simpel kørselsafgift på almindelige personbiler. Det vil sikre, at flere kører sammen, og at man kører de mest optimale ruter. Og desuden bør vognparken også effektiviseres ved, at man gør det endnu mere attraktivt at købe de miljøeffektive biler end de store benzinslugere. Så det er de økonomiske systemer, der skal være drivkraften," siger Martin Lidegaard.

Frits Bredal, der er kommunikationschef i Cyklistforbundet, håber på, at der kommer en ny statslig cykelpulje, og at man sætter fokus på problemerne i hovedstaden. Men ellers skal en ny regering begynde, hvor den gamle slap.

"En ny regering skal fortsætte den gode linje, der har været de seneste år om, at cyklerne er en central del af den samlede danske transportpolitik. I 2009 fik vi som noget nyt en statslig cykelpulje, og den har været til stor gavn. Så nu er det tid til at lave version 2, så vi fortsætter og udvider den pulje. Og så skal vi skabe flere cykelstier, bedre skiltning og mere sikkerhed omkring cykelstierne. Men det mest akutte problem er parkeringsfaciliteterne i hovedstaden, hvor der ikke er plads nok," siger Frits Bredal og fortsætter:

"København er primus motor på cykelområdet og derfor også her, hvor der er flest presserende udfordringer. Men på landsplan cykler man ikke nok, og derfor er der en udfordring i at få flere i provinsen til at cykle."

Forenede Danske Motorejere (FDM) ønsker en omlægning af bilafgifterne, i stedet for S-SF's forslag om at indføre en betalingsring.

"Vi skal se at komme igang med den omlægning af bilafgifterne. Vi skal fremme de biler, der belaster miljøet mindst, og så behøver vi ud fra et miljømæssigt synspunkt ikke at bøvle med en betalingsring," siger Torben Lund Kusk, der er politisk chefkonsulent hos FDM

"Vi ser hellere, at man går videre med det, man faktisk blev enige om i En Grøn Transportpolitik i 2009, nemlig at se på roadpricing. Men det har man desværre valgt at stoppe med, fordi hollænderne stoppede. Men der kan godt være nogle mellemtrin at gå i gang med, indtil man har et eller andet avanceret system," siger han og håber, at en ny regeringen ikke glemmer vejene.

"Otte ud af ti persontransportkilometer sker stadig på vejene. Så selvom den kollektive trafik skal styrkes, skal der være fokus på at udbygge vejnettet. Det er lige til at gå i gang med, for det er afdækket af Infrastrukturkommissionen. Det kunne være en havnetunnel i København eller nogle ringveje rundt omkring," siger Torben Lund Kusk.

Talsmanden for Pendlerklubben, Michael Randropp, har mange ønsker til en ny regering.

"Det er vigtigt, at der kommer en større sammenhæng i trafikken. Som det er i dag, har man en masse individuelle operatører, som kun går efter deres egne målsætninger. På Kystbanen, som jeg repræsenterer, er sammenhængen ikke god nok, hvis der eksempelvis er en aflysning eller forsinkelser, så mangler pendlerne at få ordentlig information," siger han og mener, at regeringen bør sørge for, at kontrakterne med operatørerne fremover strikkes sammen på en måde, der sikrer mere sammenhæng.

"Derudover skal kapaciteten øges, for der er ikke toge nok til at imødegå den stigende efterspørgsel. Så derfor skal man se at få bestilt noget materiel, og desuden skal man se at få opgraderet stationernes kapacitet med hensyn til parkeringspladser. I det område, som jeg repræsenterer, er alle stationer på nær én propfyldte. Og så er det vigtigt at sænke prisen på især løsbilletterne," siger Michael Randdropp.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

0:000:00