Ekspert: Omlægning af bilafgifter kan skade klimaet

AFGIFTER: Regeringens bebudede omlægning af registreringsafgiften er svært at forene med lavere CO2-udledning, lyder det fra DTU-forsker og Concito. Det er kompliceret, medgiver Radikale.
Står det til Concito, bør registreringsafgiften stige.
Står det til Concito, bør registreringsafgiften stige.
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringens omlægning af registreringsafgiften kan få CO2-udledningen til at stige. Sådan lyder det fra professor ved DTU Transport, Mogens Fosgerau.

”På papiret kan en omlægning af afgiften ligne en klimagevinst, men der er risiko for, at det i virkeligheden fører til, at CO2-udledningen stiger,” siger han.

Regeringen bebuder ellers i regeringsgrundlaget, at den agter at lave en provenuneutral omlægning af registreringsafgiften, som skal mindske klima- og miljøbelastningen. En omlægning, som, der i sidste uge var meldinger om, er lige på trapperne, hvilket dog efterfølgende blev dementeret af Skatteministeriet.

Uanset tidspunkt er det imidlertid meget svært at lave en provenuneutral omlægning, som samtidig skal sikre en klimagevinst. Grunden er ifølge Mogens Fosgerau, at den CO2-gevinst, man får ved at gøre de mindre forurenende biler billigere, bliver modsvaret af, at danskerne køber flere biler.

”Samlet set vil der blive solgt flere biler. Og når der bliver solgt flere biler, bliver der også kørt flere kilometer,” siger han

Han mener i det hele taget, at det er svært at forudsige, om der er en klimagevinst ved en neutral omlægning.  

”Det kan både betyde, at CO2-udledningen stiger, men det kan også betyde, at den falder. Det eneste, man kan være sikker på, er, at den umiddelbare gevinst bliver reduceret, når der bliver kørt flere kilometer,” siger Mogens Fosgerau.

Concito: Registreringsafgift bør stige
I tænketanken Concito er man helt enig og mener, at regeringen helt unødigt har låst sig selv fast på et mål om, at omlægningen skal fastholde det nuværende provenu. I stedet bør man sætte mål for, hvor meget CO2-reduktion man ønsker:

”Når man ønsker at reducere CO2-udslippet, så bør man sætte sig et mål, og så kan man løbene justere, hvis det ikke viser sig at være nok,” siger Susanne Krawack, der er transportpolitisk konsulent i Concito.

Hun mener, at hvis man ønsker en grøn omlægning af bilafgifterne, så kommer man ikke uden om, at afgifterne samlet set bør stige. Hun peger på, at statens indtægter fra registreringsafgiften over en årrække er faldet markant.

Det er rigtigt, at der så kan være en risiko for, at CO2-udledningen stiger, men så må vi se på, hvad vi kan gøre ved det.

Nadeem Farooq (R)
Skatteordfører

”Det har været en meget hemmelig sandhed, at provenuet er faldet så meget, som det er. Derfor mener vi, at der er plads til at lade det stige igen,” siger Susanne Krawack.

Tal fra Danmarks Statistik peger således også på en markant reduktion af statens indtægter fra registreringsafgiften de senere år. Siden 2007, hvor man indførte den seneste omlægning, er indtægten således faldet med mere end 10 milliarder kroner (se figur). 

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdGxjRXlzaE5YZ2VUeWRiTlhCNk9LZVE&transpose=0&headers=0&range=A3%3AB22&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"series":{"0":{"color":"#ff0000","targetAxisIndex":0}},"booleanRole":"certainty","title":"Registreringsafgift af motork\u00f8ret\u00f8jer","animation":{"duration":500},"legend":"none","hAxis":{"useFormatFromData":true,"slantedTextAngle":90,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"textStyle":{"color":"#222","fontSize":"11"},"viewWindow":null,"maxValue":null},"tooltip":{},"isStacked":false,"width":450,"height":371},"state":{},"view":{},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram1"} </script>Kilde: Danmarks Statistik (i mia. kr.)

Dyrt at spare CO2 i transportsektoren
Mogens Fosgerau er enig i, at en samlet set større afgift vil være en mere sikker vej til at reducere CO2-udledningen, men at der er også andre hensyn at tage. Han peger på, at Danmark i forvejen har nogle af de højeste bilafgifter i verden, og at det derfor er ikke gratis for samfundet, hvis man sætter dem endnu højere op. 

”Når man ser på de samfundsmæssige omkostninger, der er ved at lade provenuet stige, så er det en meget dyr måde at nedbringe CO2-udledningen på,” siger Mogens Fosgerau.

Det hænger fint sammen med et notat fra Energistyrelsen, som Altinget.dk tidligere har beskrevet, som peger på, at det relativt set er samfundsøkonomisk er dyrt at lave CO2-reduktioner i transportsektoren (læs mere i linkboks).

R: Det er meget kompliceret
Både Radikale og Socialdemokraterne fastlår, at regeringen står fast på målet om, at det skal være en provenuneutral omlægning. Socialdemokraternes skatteordfører Thomas Jensen fortæller desuden, at en omlægning ikke er nærtforestående, men at han ikke har yderligere kommentarer.

Radikales skatteordfører Nadeem Farooq er også fåmælt, men erkender imidlertid, at det er kompliceret at få regnestykket til at gå op, men at man gør, hvad man kan for at sikre en klima- og miljøgevinst. Han påpeger dog, at omlægningen ikke kun handler om grønne gevinster, og at det stadig er uvist, hvordan det ender.

”Vi har ikke på nuværende tidspunkt lagt os fast på noget konkret, og jeg mener, at det kommer an på, hvordan vi skruer modellen sammen. Men det er klart, at vi lytter til den her bekymring,” siger Nadeem Farooq.

Han afviser, at det er forkert at tage udgangspunkt i ønsket om, at statens indtægter holdes i ro, fordi man ikke ønsker, at bilisterne beskattes mere end i dag.

"Det er rigtigt, at der så kan være en risiko for, at CO2-udledningen stiger, men så må vi se på, hvad vi kan gøre ved det,” siger han.

Hvis det viser sig efterfølgende, at det ikke har nogen positiv CO2-effekt, er I så villige til at gøre noget mere?

”Teoretisk set ja. Men det vil jeg ikke spekulere så meget over nu, for jeg er overbevist om, at vi kan finde en løsning, som honorerer begge krav.” 

Det var ikke muligt at få en kommentar fra skatteminister Holger K. Nielsen (SF) 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Jensen

MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

Nadeem Farooq

Underdirektør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
cand.polit. (Københavns Uni. 2009)









0:000:00