Ekspert: Regeringens færdselslempelser koster liv

FÆRDSEL: Det kommer til at koste liv, at regeringen vil have kørekort-alderen ned og farten op, vurderer ekspert. Transportministeren fastholder, at man lemper reglerne på en god måde.

Det er især regeringens forslag om at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år, der vækker bekymring.
Det er især regeringens forslag om at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år, der vækker bekymring.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. KragesteenKasper Kaasgaard

Regeringen lægger i sit lovprogram op til en række lempelser af færdselsloven, så bilister og knallertkørere kan komme tidligere ud på vejene, hvor der også skal være mulighed for at køre stærkere end i dag (se forslagene i faktaboks).

Og det kommer til at føre til flere dræbte og kvæstede på vejene, vurderer trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

”Man kan ikke løbe fra, at det her er et skridt baglæns for trafiksikkerheden. Med de her forslag prioriterer man fremkommelighed over trafiksikkerhed,” siger han.

Både godt og skidt
Harry Lahrmann er bekymret både for at lade campingvogne køre hurtigere, og at man vil hæve hastigheden på motortrafikveje. Men det gør for alvor ondt, når regeringen lægger op til at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år:

Det er helt hen i hegnet, fordi det vil føre til mange flere ulykker. Det kommer til at koste liv.

Harry Lahrmann
Trafikforsker ved Aalborg Universitet

”Det er det allerværste forslag. Det er helt hen i hegnet, fordi det vil føre til mange flere ulykker. Det kommer til at koste liv,” siger Harry Lahrmann.

Ud fra et sikkerhedsperspektiv kan der dog godt være noget musik i forslaget om at lade 17-årige tage kørekort, fordi der også stilles det krav, at man skal have en erfaren bilist med i bilen, indtil man fylder 18 år.

”Der er et godt studie fra Tyskland, som viser, at det er en god idé med mere øvelseskørsel. Som det er i dag, bliver man reelt set sluppet fri på vejene efter relativt få køretimer. Det dur simpelthen ikke,” siger Harry Lahrmann.

Gør det på en god måde
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) lægger selv vægt på, at man ikke bare giver los, men forsøger at lempe reglerne på en klog måde. Han henviser til forslaget med kørekort til 17-årige:

”Det forslag bliver stillet med udgangspunkt i de gode erfaringer, man har i Tyskland. Og man skal huske, at der jo skal sidde en person ved siden af, og det lærer man rigtigt meget af,” siger Hans Christian Schmidt.

I forhold til bil-kørekort er ministeren således ret meget på linje med eksperterne. Men omkring knallerter hopper kæden af:

”Dér skal man huske, at vi også har sørget for, at der er en bedre kørekortuddannelse. Og at det de senere år er gået godt for de unge knallertkørere, så derfor prøver vi at gøre det her. Og så må vi se, hvordan det går,” siger Hans Christian Schmidt.

Er der ingen grund til bekymring, som du ser det?

”Det ved jeg ikke. Men jeg synes, at det hænger fint sammen, og at vi gør det på en god måde. Men jeg kan jo ikke vide, hvad der pludselig måtte ske,” siger Hans Christian Schmidt.

Læs hele historien på Altinget: transport (kræver abonnement). Bestil et gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Det vil regeringen:

Ændring af færdselsloven (Tempo 100-ordning for campingvogne og andre påhængskøretøjer på motorvej og forhøjelse af hastighedsgrænser for visse campingbiler og traktorer) (Dec I)
Formålet med lovforslaget er at hæve hastighedsgrænsen for biler med campingvogne og andre påhængskøretøjer fra 80 til 100 km/t på motorvej forudsat, at de opfylder en række nærmere tekniske betingelser. Det foreslås desuden at hæve hastighedsgrænsen for visse campingbiler fra 80 til 100 km/t på motorvej og for godkendte og synede traktorer fra 30 til 40 km/t. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark. 

Ændring af færdselsloven (Nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til almindelig bil og lille knallert) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er at indføre en ordning som i Tyskland, hvor 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort til almindelig bil på samme måde som 18-årige, forudsat at den 17-årige det første år kun kører bil under ledsagelse af en bilist med mindst 10 års erfaring. Derudover nedsættes aldersgrænsen for kørekort til lille knallert fra 16 til 15 år. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark.

Ændring af færdselsloven (Tilladt hastighed på motortrafikveje) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at hæve den maksimale hastighedsgrænse til 100 km/t på motortrafikveje på strækninger, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Forslaget bunder i et ønske om at forbedre fremkommeligheden på statsvejnettet og at sikre, at nye motortrafikveje fremover bygges til hastigheder på 100 km/t.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Harry Lahrmann

Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
cand.polyt. (DTU 1978)

0:000:00