Elberth: Her er kommunen, der knækkede Facebook-koden
KLUMME: Det kræver en borgmester, der går forrest. Et byråd, der holder sammen. Spændende indhold og god teknik. Og så tekster, der virker. En kommune har fundet borgerne på Facebook.
Benjamin Rud Elberth
Tag en tur til Ringsted Kommune med cirka 35.000 borgere. Det kan du gøre ved at finde den på Facebook.
I 2016 gik kommunen på Facebook og er lykkedes med det, som mange kommuner har kæmpet for i mange år: De har sparket en Facebook-side i luften, der flytter borgernes lyst til at engagere sig i livet i kommunen.
Ved årsskiftet har de ramt cirka 2200 følgere, der af flere omgange har haft lyst til at tage imod kommunens invitation til at give idéer, forme politik, møde op til både digitale og ikke-digitale borgermøder. Og ikke mindst til konsekvent at læse med om kommunen.
Det har ellers ikke været let igennem årene, og det har været kommunernes store hovedbrud: Hvordan skulle de knække koden på sociale medier, når borgerne begyndte at bevæge sig derhen, og det var på Facebook, samtalerne fandt sted. Det er der kommuner, der har kæmpet med og taget tilløb til i mange år. Velvidende om, at der lå et potentiale. Uvidende om, hvordan de fik forløst det samme potentiale. Aarhus Kommune fik endelig taget springet i 2016 – efter lang tids tilløb.
De kommuner, der af frygt for ressourcespild, hård kritik og direkte shitstorms ikke gik på Facebook og tøvede, kunne se til, mens Facebook autogenererede kommunens Facebook-side, og de sure borgere så i stedet fandt derind og talte surt om kommunen.
For de kommuner, der gik på Facebook med forkromede strategier og med halvhule sætninger som ”Vi skal møde borgerne der, hvor de er,” og ”Vi skal i øjenhøjde med borgerne,” var det ekstremt svært at få borgerne til at mødes om noget som helst, og de havde lige så lidt lyst til at like deres kommune, som de har til at synes godt om deres gynækolog eller toiletpapir.
I Ringsted tog tilløbet næsten tre år fra første gang, der var et politisk ønske i kommunen om en Facebook-side. Til gengæld tog det dem kun et par måneder at få de første successer.
I Ringsted gjorde de noget andet. Tre-fire hurtige målsætninger. Dedikerede medarbejdere. Maksimalt én sides strategi-papir, lidt policy til medarbejderne, lidt kodeks til borgerne på siden og så i gang. Med forståelse af, at der skal skrives til mediet: At man skal kunne skrive noget, der bliver liket, delt og kommenteret. Ellers er der med Facebooks algoritmer ingen, der ser, hvad man skriver, medmindre man putter annoncekroner i Zuckerberg-pengeautomaten. Har en kommune gjort det, er business-casen potentielt allerede udhulet.
Det er blevet til faste vendinger i Ringsted, der virker. Og det er ikke atomfysik, men sætninger om jobopslag som: ”Er du hjælpsom af natur, deler du. Kender du vores nye mand eller kvinde til jobbet tipper du.”
Det er ikke, fordi reklamebureauerne eller tekstforfatterne frygter for deres levebrød, eller ser priserne forsvinde ud i horisonten. Til gengæld er det helvedes effektivt. Og det er godt gået, når vi ellers ved, at det, der flytter brugere til at dele, er følelser.
Og der er altså ikke meget had, skuffelse, forargelse eller forbløffelse over, at kommunens skraldeordning nu udvides med en ekstra grøn pose. Det skal pakkes ind, som når børnene får en ”stjernekaster” i hånden nytårsaften. Altså den latterlige lille glødepind, der fiser af på to sekunder med lidt ild i, men den kaster altså stjerner! Branding, når det er bedst.
I Ringsted kræver sidens rækkevidde blandt andet fokus på menneskelige fortællinger. Som når Ringsted Kommune smider billeder fra Knud Lavard Centret med hunden Baloo, der har Facebook-effekt nok til at få 2200 til at like, 217 til at dele og 85.000 til at se opslaget. Enkelt. Men effektivt. Og liket af borgmesteren selv.
I Ringsted har de en Venstre-borgmester, der hedder Henrik Hvidesten. Han er så meget nede med sociale medier, at han går forrest. Da Facebook-siden åbnede, talte han med i kommentarfelterne. Han har selv smidt masser af kræfter i lanceringen af siden. I videoer. I likes og delinger.
På digitale borgermøder har han stået forrest sammen med sit byråd, der har taget borgerne alvorligt, været dygtige til at lade partipolitik være partipolitik oftere andre steder end på Kommunens Facebook-side, hvor det har været en fælles opgave at løfte stemning og borgernes spørgsmål og tvivl til følelsen af at blive hørt. Uanset om det har været løsgænger, Socialkammerat eller Venstre-politiker.
Det er ikke fordi reklamebureauerne eller tekstforfatterne frygter for deres levebrød, eller ser priserne forsvinde ud i horisonten. Til gengæld er det helvedes effektivt.
Benjamin Rud Elberth
I første omgang har Ringsted Kommune opfyldt et ønske. I de tal, de har stået på ved lanceringen, vil 83 procent af de unge på 18-29 år gerne møde deres kommune på Facebook.
41 procent af danskerne mente i starten af 2016, at en kommune skal være på Facebook. Tre ud af fire mente, at det med Facebook var lettere at deltage i debatter.
Og se så udplukket af kommentarerne, der er kommet på det digitale borgermøde i maj. Sådan hører man borgere. Sådan tager man imod borgernes spørgsmål. Og sådan får man et byråd til at blive relevante og nærværende for borgerne i en kommune.
Eksemplerne er langt flere. Hop selv ind på siden og følg med. Ringsted Kommune havde som målsætning at nå 2500 følgere på første år. Det nåede de ikke. Til gengæld nåede de borgerne.
Disclaimer: Jeg fik lov til at hjælpe Ringsted Kommunes byråd i starten af januar med at understrege, at en af vejene var ”borgfred” på siden, hvis det skulle lykkes. Men det skal ikke tage æren fra dem selv. Af og til bliver man som konsulent kaldt ud for at lave konsulent-tricket: Sætte et skib i gang, der allerede har fuld medvind i sejlene og folk, der har masser af lyst til at gribe fat i årerne selv.
-----
Benjamin Rud Elberth rådgiver om digitale og sociale medier. Han er direktør i firmaet Digitaltaktik.dk og tidligere digital chef for Socialdemokraterne. Han har rådgivet en lang række ministre, partier og politikere og rådgiver politikere på kommunalt plan. Hver torsdag skriver han klummen "Borgen digitalt" på Altinget. Klummen er alene udtryk for skribentens egne holdninger.