Debat

EL: Politikerne ser til, mens vores hæderkronede postvæsen forfalder

DEBAT: Regeringen og forligspartierne er i tvivl om, hvordan postbefordringen skal organiseres i fremtiden. Det er Enhedslisten ikke: Vi ønsker et ordentligt postvæsen med gode løn- og arbejdsforhold til ansatte i fuldtidsstillinger, skriver Henning Hyllested (EL).

Forligspartierne må fortælle befolkningen åbent og ærligt, hvis de synes, det er i orden, at et brev i et yderdistrikt eller på en af vores småøer skal koste 30 til 50 kroner, skriver Henning Hyllested.  
Forligspartierne må fortælle befolkningen åbent og ærligt, hvis de synes, det er i orden, at et brev i et yderdistrikt eller på en af vores småøer skal koste 30 til 50 kroner, skriver Henning Hyllested.  Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Hyllested (EL)
Postordfører

I to omgange har forligspartierne bag postloven i år været nødt til at forlænge aftalen med Post Nord om postbefordringen i Danmark.

I alt 224 millioner kroner har det således været nødvendigt at bevilge i ekstra tilskud til PostNord for at opretholde postbefordringen med breve og (små) pakker i hele landet.

Regeringen og forligspartierne er tydeligvis i vildrede om, hvordan postbefordringen skal organiseres i fremtiden, og ikke mindst om det må koste noget for statskassen.

Politikerne fra forligspartierne har ladet stå til. Man har blot set til, mens vores hæderkronede postvæsen langsomt forfaldt.  

Henning Hyllested, MF, Enhedslisten

Bevar postvæsenet
For Enhedslisten er der ingen tvivl. Vi ønsker et postvæsen af høj kvalitet med gode løn- og arbejdsforhold til ansatte i fuldtidsstillinger.

Postomdelingen burde foretages mindst fem dage om ugen, men forligspartierne har efterhånden forringet forholdene så meget, at det bliver en større (økonomisk) mundfuld at komme tilbage dertil.

Vi ønsker at bevare postvæsenet på statslige hænder, da vi anser postomdelingen for at være kritisk infrastruktur.

PostNord omdeler trods alt stadig knap 250 millioner breve (2019), ligesom man skal være opmærksom på, at 380.000 borgere er fritaget for digital post fra det offentlige.

De er således fuldstændigt afhængige af et velfungerende postvæsen.

Det siger sig selv, at når brevmængden er faldet med 80 procent siden 2006, så er det ikke længere en god forretning at dele breve ud.

Digitalisering er hovedårsagen
Den omfattende digitalisering af vores kommunikation på alle niveauer er naturligvis hovedårsagen, men staten har drevet på med udviklingen, hvorfor Danmark er langt foran de fleste lande med hensyn til digitalisering.

Derfor har staten også en forpligtelse til at sikre, at de ”tilbageværende” postforsendelser kommer sikkert og regelmæssigt ud til de knap 400.000 danskere, der er afhængige af at modtage post.

Forligspartierne må tage sig sammen. Udviklingen med de faldende brevmængder var til at forudse. Forstærket af den offensive digitaliseringsstrategi fra det offentlige.

Og forstærket af, at postmarkedet på krav fra EU er blevet liberaliseret, hvorfor man slap en række omdelingsfirmaer løs på markedet, firmaer, der for nogles vedkommende betjener sig af alternative ansættelsesformer, underbetalt (udenlandsk) arbejdskraft eller skoleelever og andet godtfolk.

En fuldkommen unfair konkurrence, som PostNord her er påført.

Politikerne fra forligspartierne har ladet stå til. Man har blot set til, mens vores hæderkronede postvæsen langsomt forfaldt.

Og i sin iver for ikke at bruge statslige midler til at opretholde en fornuftig postomdeling har man direkte skubbet på serviceforringelserne, som i 2016, da man accepterede uddeling en gang i ugen og udfasning af udligningsordningen, der skulle kompensere PostNord for underskuddet ved udbringning af forsendelser under befordringspligten.

PostNord på finansloven
Der er ingen vej udenom. PostNord skal på finansloven.

Det vil koste cirka 300 millioner kroner om året med den nuværende ordning. Som altså efter Enhedslistens mening ikke er god nok. Et seriøst slag på tasken siger, at omdeling fem dage om ugen koster cirka 1 milliard kroner om året.

Men så har vi også et postvæsen med en ordentlig ydelse og med ordentlige løn- og arbejdsforhold for de ansatte.

I betragtning af, at vi hvert år bevilger 4 milliard kroner til DSB og Arriva blandt andet for at køre tog til de yderste egne af landet og på alle tider af døgnet – der, hvor der kun er få passagerer – så synes 0,3 til 1,0 milliarder kroner at være et mindre beløb.

Glem alt om at sende forsendelser under befordringspligten i udbud.

Udover problemer med social dumping fra useriøse private udbydere, vil markedsgørelsen føre til forskellige priser for et brev rundt om i landet.

En fremtid for PostNord
Forligspartierne må fortælle befolkningen åbent og ærligt, hvis de synes, det er i orden, at et brev i et yderdistrikt eller på en af vores småøer skal koste 30 til 50 kroner, mens det i byerne kan ”holdes nede” på en tier.

Det er vigtigt, at der nu skabes ro om PostNord og postbefordringen i det hele taget.

PostNord er blevet frifundet for anklager om urent trav i form af krydssubsidiering mellem det 100 procent kommercielle logistikselskab og aktiviteterne under befordringspligten.

De 6500 ansatte har krav på at vide, hvad politikerne vil med deres virksomhed – ikke bare et år ud i fremtiden, men de næste 10 år.

Enhedslisten er ikke en del af forligskredsen bag postaftalen.

Vi har imidlertid stemt for begge aktstykker i finansudvalget, som her i 2020 forlængede PostNords muligheder for at omdele post under befordringspligten.

I modsætning til Venstre, som ellers er en del af forligskredsen. Derfor mener vi også, at vi skal have plads ved forhandlingsbordet, når en ny aftale om postbefordringen skal indgås her i efteråret.

Vel vidende, at der er stor afstand mellem fuldblodsliberalisterne i de borgerlige partier, herunder de radikale, og Enhedslisten.

Hvorimod vi tror, at der er muligheder for at skabe en anden udvikling for PostNord mellem S, SF, DF, Alternativet og Frie Grønne.

Prøv det, Benny Engelbrecht!

Dokumentation

Temadebat: PostNord og fremtidens postvæsen

Forhandlingerne om en ny postaftale efter sigende lige på trapperne. Altinget benytter anledningen og har spurgt et hold af debattører, hvordan Danmarks fremtidige postvæsen skal se ud? De vil i løbet af oktober måned blandt andet diskutere, om staten skal bidrage yderligere til PostNord eller om flere af opgaverne skal i privat udbud? Og om der overhovedet er brug for et nationalt postvæsen i fremtidens digitaliserede verden?

Panelet er indtil videre:

Henning Hyllested (EL), transportordfører

Peter Kjær Jensen, administrerende direktør, PostNord Danmark

Bjarne Hastrup, direktør, Ældresagen

Erik Østergaard, administrerende direktør, DTL

Carina Christensen, administrerende direktør, ITD 

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikernes fællesråd


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00