Enhedslisten vil genåbne klimaaftale: "Vi har et kæmpe problem med transportsektoren"

Trods stor infrastrukturaftale og en bilaftale, der skal sikre 775.000 grønne biler, har transportsektoren kurs mod at udlede cirka lige så meget CO2 i 2030 som i 1990. Det er slet ikke godt nok, mener Enhedslisten.

Enhedslisten og Radikale Venstre er klar til at genbesøge bilaftalen fra december, hvis udviklingen mod en mere klimavenlig bilpark ikke tager fart.
Enhedslisten og Radikale Venstre er klar til at genbesøge bilaftalen fra december, hvis udviklingen mod en mere klimavenlig bilpark ikke tager fart.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten ØyenDaniel Bue LauritzenNickolaj Storgaard Oksen

De danske biler både oser og fylder for meget.

Det mener Enhedslisten, der oven på sommerens store infrastrukturaftale vil have regeringen til at genåbne klimaaftalen om vejtransporten, der blev indgået tilbage i december.

Aftalen kridter op til 775.000 el- og hybridbiler i 2030, mens den nye infrastrukturaftale afsætter 160 milliarder kroner til nye veje, broer og skinner. Det kan alt sammen lyde af meget, men når klimaregnestykket gøres op, er det ikke imponerende, lyder det fra regeringens støtteparti.

Det handler om, at man får udskiftet og omstillet bilparken fra fossile biler til elbiler i langt hurtigere tempo. Men også, at man får dæmpet og mindsket biltrafikken. Det gør man jo ikke ved at bygge nye motorveje

Henning Hyllested (EL)
Transportordfører

"Vi synes, at bilaftalen skal genåbnes. Det vil vi drøfte med regeringen, for vi har et kæmpe problem med transportsektoren. Den leverer slet ikke nok til klimamålet," siger transportordfører Henning Hyllested (EL).

Bidrager ikke til klimamål
Ifølge klimaloven skal Danmark reducere udledningerne med 70 procent i 2030 sammenlignet med 1990.

Men hverken aftalen fra december eller de mange milliarder kroner til infrastruktur ændrer meget på transportsektorens CO2-udledning, der i den officielle klimafremskrivning står til at udlede cirka lige så meget i 2030 som i 1990.

For selvom bilerne bliver mere klimavenlige med tiden, tager udskiftningen tid, og samtidig kommer der hele tiden flere og flere biler til. Så selvom der i 2030 skulle være kommet mindst 775.000 el- og hybridbiler, forventes bilparken samlet at vokse med cirka 600.000 biler i samme periode. Så der i alt vil køre mere end 3,2 millioner biler rundt på de danske veje til den tid. I 1995 kørte der cirka 1,6 millioner personbiler rundt i Danmark. 

Læs også

Enhedslistens ordfører er ikke konkret med, hvad der skal gøres for at ændre det billede, men den nuværende kurs er ikke god nok, fastslår han.

"Det er selvfølgelig en hel vifte af forslag, der skal til," siger Henning Hyllested og tilføjer: "Det handler om, at man får udskiftet og omstillet bilparken fra fossile biler til elbiler i langt hurtigere tempo. Men også, at man får dæmpet og mindsket biltrafikken. Det gør man jo ikke ved at bygge nye motorveje. Tværtimod."

Satser på teknologisk hjælp
Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) har det aldrig været meningen, at infrastrukturaftalen skulle bidrage til CO2-reduktioner. Og han er overbevist om, at teknologiske landvindinger vil sørge for, at transportsektoren nok skal blive mere klimavenlig.

Han er blandt andet fortrøstningsfuld, når det gælder de såkaldte Power-to-X-teknologiers muligheder for at hjælpe den tunge transport til at blive klimavenlig.

"Det går så stærkt, at vi ikke altid kan forudse, hvor hurtigt det kommer til at gå. Der sker utroligt meget lige nu," siger han i et interview med Altinget.

Hos Radikale er man dog enige med Enhedslisten i, at det ikke er nok at vente til teknologierne måske redder klimamålet.

"Der er forskel på sektorerne, og transportsektoren er en af dem, hvor den teknologiske udvikling kommer os til hjælp, men vi kan selvfølgeligt ikke vente på, at fremtiden løser problemerne for os," siger klimaordfører Rasmus Helveg Petersen (R).

Rasmus Helveg Petersen fortæller, at partiet også er klar til at genbesøge bilaftalen fra december, hvis udviklingen mod en mere klimavenlig bilpark ikke tager fart.

V vil se på tung transport
Også i blå blok er man klar til at se på, om der skal skrues yderligere op for tempoet. 

Venstre står uden for bilaftalen fra december, der blev indgået af regeringen og støttepartierne og rummer finansiering til 775.000 grønne biler i 2030 via afgiftsstigninger. Venstre ønskede i stedet at investere i at få en million grønne biler ved hjælp af penge fra råderummet.

Her vil man stadig gerne være med til at skrue op for tempoet. Blandt andet ønsker partiet, at der skal gøres mere for at få gjort den tunge transport mere klimavenlig.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) fortæller, at Venstre ønsker at afsætte 1,2 milliarder kroner til omstilling af den tunge transport. I den nye infrastrukturaftale er der ifølge V-ordføreren afsat 375 millioner kroner, som vil bruge de ekstra penge til opbygning af tankinfrastruktur og tilskud til biogas- og el-lastbiler.

"Når der skal forhandles om finansloven, vil vi spille ind med vores forslag," siger Kristian Pihl Lorentzen og tilføjer: "Der er et potentiale for at komme hurtigere i gang med omstillingen i transportsektoren, og det forfølger vi."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Rasmus Helveg Petersen

Kommunikationschef, Vattenfall Danmark, fhv. MF (R), klima- og energiminister
journalist (DJH 1993)

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00