Enhedslisten vil oprette transport-politi

LASTBILER: Kontrolindsatsen mod ulovlig cabotage halter, lyder det fra Enhedslisten, der vil have afsat midler på finansloven til en ny politienhed. DTL er begejstret for forslaget, mens Socialdemokraterne kalder det interessant, men kompliceret.
Enhedslisten vil have en speciel politienhed med særligt fokus på kontrol af godstransporten.
Enhedslisten vil have en speciel politienhed med særligt fokus på kontrol af godstransporten.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Der er ikke nogen tvivl om, at et særligt transportpoliti vil sikre mere ordentlige og lovlige vilkår. Men der er både et finansieringsspørgsmål, og vi er heller ikke sikre på, hvordan det konkret skal udformes.

Rasmus Prehn (S)
Trafikordfører

Står det til Enhedslisten, så skal finansloven for 2013 sikre midler til en særlig politienhed med fokus på ulovlig cabotage. De 10 millioner kroner, der er afsat for 2012 og 2013, er simpelthen ikke nok, mener trafikordfører Henning Hyllested (EL)

”I kampen mod den ulovlige cabotage er det gået op for os, at de ressourcer, der er til rådighed for kontrol af tunge køretøjer, simpelthen ikke er tilstrækkelige. Derfor vil vi sikre midler til et egentligt transportpoliti,” siger han, og kalder det et af de områder, som partiet vil lægge vægt på i forhandlingerne om finansloven.

Det er ingen hemmelighed, at transportbranchen har store problemer med konkurrencen fra den udenlandske arbejdskraft, som ifølge 3F har ført til tabet af 7.500 danske chaufførjob til udenlandske konkurrenter de seneste år. En del af problemet er, ifølge både 3F og DTL, ulovlig cabotage-kørsel, snyd med køre-hviletidsbestemmelser og manglende betaling af vejbenyttelsesafgift, som en del udenlandske vognmænd benytter sig af.

Men ifølge Enhedslisten kan politiet ikke løfte kontrolopgaven, som det er nu.

”I dag afhænger kontrollen af, at den enkelte politikreds afsætter ressourcer til det. Det sker bare ikke altid, fordi man har andre prioriteter,” siger Henning Hyllested, der bliver bakket op af vognmændene:

”Som det er nu, får politiet bare én stor bevilling, som det selv bestemmer over. På den her måde sikrer vi, at politiet kontinuerligt har godt fat i det her område, så vi får mere specialiserede folk," siger erhvervspolitisk chef i DTL Ove Holm, der peger på, at cabotage-reglerne er meget komplicerede og derfor kræver transport-fagligt stærke politifolk.

DF: Gør som Tyskland
Dansk Folkeparti mener ligeledes, at der er behov for at styrke kontrolindsatsen, men partiet er mere indstillet på, at der skal oprettes en enhed i Vejdirektoratet. Partiet ønsker således at kopiere det tyske BAG (Bundesamt für Güterverkehr), som er en enhed under det tyske transportministerium.

”Det skal være som et supplement til politiet, for jeg mener ikke, at det er nødvendigt med en politimæssig uddannelse for at kunne stoppe lastbiler. Der er det bedre, at man har en chaufførmæssig baggrund eller måske har været vognmand,” siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.

Det er ikke kun i Tyskland, at sådan en model eksisterer. I England oprettede man således ”Vehicle and Operator Services Agency” (VOSA), der, ligesom den tyske, er en løsrevet enhed, som samarbejder med politiet. Det vidner om, at nogle af vores store nabolande har indset, at der er brug for mere specialviden på området, mener DTL, der dog finder de udenlandske modeller for dyre:

”Vi er bekymret for, at det ikke er den mest effektive måde at gøre det på, hvis man ender med at gøre som i Tyskland og England. Det er ikke det mest effektive at lave to separate korps i Danmark, som skal bruge ressourcer på at koordinere arbejdet,” siger Ove Holm.

Finansieringsbehov er uvist 
Hverken DTL, Enhedslisten eller Dansk Folkeparti vil sætte beløb på, hvor mange midler den ekstra indsats kræver. Enhedslisten er netop ved at undersøge finansieringsbehovet, mens DTL i stedet sætter tal på, hvor mange kontroller der er nødvendige.

”Ud over de 34.000 danske lastbiler, så kommer der 80.000 udenlandske lastbiler til Danmark om året. Derfor vil vi gerne have de nuværende kontroller fordoblet fra 15.000 til 30.000 om året,” siger Ove Holm, der ikke tør gætte på, hvad det vil koste politiet.

Dansk Folkeparti og Enhedslisten har imidlertid bud på, hvor finansieringen kan findes, når behovet er afklaret. Mens Enhedslisten peger på partiets forslag om at indfører en flyafgift (se linkboks), så mener DF, at regeringens kørselsafgifter på lastbiler vil være det helt naturlige sted, så nogle af midlerne går tilbage til branchen.

S: Det er ikke ligetil
Men de forventede indtægter på 700-900 millioner, der ikke allerede er disponeret, er dog allerede målrettet den kollektive trafik. Så det kommer ikke på tale, lyder det fra Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn. Han er dog enig i, at et transportpoliti er en god idé, men at det ikke er så ligetil, som Enhedslisten og Dansk Folkeparti gør det til.

"Der er ikke nogen tvivl om, at et særligt transportpoliti vil sikre mere ordentlige og lovlige vilkår. Men der er både et finansieringsspørgsmål, og vi er heller ikke sikre på, hvordan det konkret skal udformes," siger han og fortsætter:

"Skal det ligge i Transport- eller Justitsministeriet? Hvilken uddannelse skal folk have, og hvem skal stå for det? Der er mange ting, vi skal have taget stilling til, men det er i det politiske værksted lige nu."

Altinget | Transport har uden held forsøgt at få en kommentar fra Rigspolitiet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00