Erhvervslivet glæder sig over planer om togudbud

TOG: Regeringen vil udbyde togstrækningen mellem Struer og Vejle samt strækningen mellem Odense og Svendborg. Dansk Erhverv håber, det er et skridt på vej til, at hele landets togtrafik udbydes.

Foto: Henning Bagger/Scanpix
Amalie Bjerre Christensen

Det falder i god jord hos Dansk Erhverv, at transportminister Hans Christian Schmidt (V) nu vil udbyde en større del af togtrafikken i Midt- og Vestjylland.

”Det er en rigtig god idé, og vi ser det meget gerne som led i, at man langsomt bevæger sig hen imod et velforberedt udbud af al togtrafik i Danmark,” siger Jesper Højte Stenbæk, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Meldingen kommer, efter Hans Christian Schmidt på et samråd i Transportudvalget tirsdag fremlagde sine planer om at udvide togudbuddet, så det også tæller togstrækningen mellem Struer og Vejle samt strækningen mellem Odense og Svendborg, der i dag køres af DSB.

Læs også: Transportminister vil udbyde mere af togdriften

Fakta
Siden 2003 har en række midt- og vestjyske strækninger været udbudt til private aktører. Det har i alle år været Arriva, som har stået for betjeningen.

Ministerens argument for et øget udbud er, at det både vil gavne togrejsende og statskassen:

”En udvidelse af udbuddet vil medføre en samlet rejsetidsbesparelse på godt 20.000 timer om året for de rejsende i regional- og fjerntogtrafikken set under et,” sagde Hans Christian Schmidt.

Ifølge Jesper Højte Stenbæk er det på høje tid at øge konkurrence, så togdriften optimeres.

”Når vi ser på, hvad DSB har fået af statstilskud de sidste mange år, og hvad konsekvensen har været i forhold til, at folk skal kunne stole på at være fremme til tiden, er det ikke godt nok. Vi må drage konsekvensen af det og se på, om konkurrence ikke kan gøre det bedre,” siger Jesper Højte Stenbæk og fortsætter:

”Dermed ikke sagt, at DSB ikke kan vinde udbuddet, for det kan de sagtens. Men for øjeblikket har de et rettidighedsmål, de ikke opfylder, og det er ikke muligt at gøre noget ved det, fordi de er de eneste på strækningen.”

Store forberedelser
Det nuværende udbud af trafikken i Midt- og Vestjylland løber frem til 2020. Derfor vil et nyt udbud, hvor Struer-Vejle og Odense-Svendborg er med, først gælde fra 2020.

Det er dog også en vigtig faktor, eftersom processen tager tid, da der både skal udarbejdes udbudsmateriale og vurderes indkomne bud, samtidig med at operatørerne skal have tid til at finde materiel, oprette organisation og etablere værksteder.

Ifølge ministeren er man dog allerede i gang med de grundige forberedelser.

”Passagererne har ikke brug for eksperimenter, og en ansvarlig udvidelse af udbuddet kræver, at vi tænker os grundigt om,” sagde Hans Christian Schmidt.

Netop at tænke sig grundigt om, er også en forventning i Dansk Erhverv, som håber, at man beholder en god forbindelse mellem Struer og København, der i dag har en direkte forbindelse.

”Det kan ikke nytte noget, at vi splitter det op i en lang række underbaner, der ikke er forbundet med hinanden, for så får vi et værre produkt, end vi har nu. Udbuddet skal skrues rigtigt sammen og sørge for, at den overordnede styring af køreplaner er på plads,” siger Jesper Højte Stenbæk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

0:000:00