Erhvervslivet kræver ny infrastruktur-kommission

FIK DU LÆST: Der er behov for en ny infrastrukturkommission, der kan sikre fornuftige beslutninger frem mod 2040, lyder det fra erhvervslivet. Det Økologiske Råd er skeptisk. (Bragt første gang i april 2016)

Hjalte T. H. Kragesteen

Der er brug for en langsigtet plan for den danske infrastruktur.

Sådan lyder det fra en række transportaktører, der foreslår at nedsætte en ny infrastrukturkommission, som kan komme med anbefalinger om nye projekter efter 2020.

Dansk Erhverv peger på, at der er behov for at kunne håndtere den teknologiske udvikling, der forventes at komme op i gear de kommende årtier.

”Det er på tide, at vi får en ny infrastrukturkommission. Og denne gang bør det ikke kun handle om beton og asfalt, men også om hvordan vi håndterer fremtidig teknologi. Eksempelvis selvkørende biler og indfasning af nye drivemidler,” siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.

I 2009 kunne vi nøgternt se, hvor behovet var. Og det er der brug for igen.

Lars Barfoed
Tidligere transportminister

Idéen om en ny kommission blev for nyligt lanceret i et debatindlæg i Børsen, som tidligere transportminister Lars Barfoed (K) havde begået. Over for Altinget forklarer han, at en ny kommission kan bygge videre arbejdet fra Infrastrukturkommissionen, der efter to års arbejde præsenterede sine anbefalinger i 2008.

I 2009 landede VK-regeringen med netop Lars Barfoed som transportminister et stort og bredt politisk forlig på baggrund af Infrastrukturkommissionens arbejde. Dengang satte politikerne gang i infrastruktur-projekter for mere end 90 milliarder kroner. Blandt andet det store signalprogram på jernbanen.

Barfoed: Der brug for en ny plan
Meget vand er løbet under broen siden 2009, og Lars Barfoed ser mange uafklarede problemstillinger, som en ny kommission skal tage sig af. Altså, hvad skal der ske med timemodellen og elektrificeringen, når togfondens finansiering er usikker? Skal der bygges en ny hærvejsmotorvej i Midtjylland, og hvordan løser man fremtidens trængselsproblemer mellem landsdelene bedst?

”I 2009 kunne vi nøgternt se, hvor behovet var. Og det er der brug for igen. Så man ikke sætter gang i lidt tilfældige projekter, men laver en sammenhængende plan,” siger Lars Barfoed, der i dag er associeret partner i PrimeTime.

Han mener også, at det er oplagt at tænke den grønne omstilling ind i en ny kommission, som i øvrigt bør have blikket rettet frem mod 2040.

”Det vil være helt naturligt, at man også inddrager andre politiske målsætninger i arbejdet. Transportsektoren har ikke bidraget særligt meget til bekæmpe klimaproblemerne,” siger Lars Barfoed.

Husk erhvervet
Også fra vognmandsbranchen lyder der krav om en ny kommission. I et nyt debatindlæg på Altinget skriver ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen også om behovet.

”Vi er nødt til at skue frem og finde de løsninger, der gør, at vi tilrettelægger kommende infrastrukturinvesteringer mest hensigtsmæssigt, hvor det giver samfundsøkonomisk bedst mening og ikke mindst bidrager til vækst for danske virksomheder,” skriver han.

Og så appellerer han ellers til, at der i en eventuelt kommende kommission bliver sat mere fokus på erhvervslivets vilkår.

“Tidligere infrastrukturkommissioners arbejde er nemlig ofte endt ud i et spørgsmål om infrastruktur med fokus på kollektiv trafik eller monumentale infrastrukturprojekter. ITD's holdning er derfor, at erhvervet skal tages mere med i en eventuel kommende kommissions arbejde,” skriver han og fortsætter:

“De samfundsøkonomiske aspekter bør i denne kontekst gå foran, når vi drøfter fremtidens infrastrukturinvesteringer.”

Råd: Sporene skræmmer
Det Økologiske Råd er noget skeptisk over for at sætte gang i en ny kommission. Særligt, hvis det bliver som den i 2008. Her var problemet i følge sekretariatschef Christian Ege, at man blot fremskrev den forventede trafikmængde, og derefter anbefalede vejbyggeri, der passede til den forventede vækst.

”Sporene fra 2008 skræmmer,” siger Christian Ege.

I stedet bør udgangspunktet være, at man sætter mål for den trafikmængde, man ønsker, og ser på, hvilke virkemidler der kan løse det. Han peger også på, at man for nylig har haft Trængselskommissionen, der undersøgte mulighederne for at bekæmpe trængsel i hovedstaden.

”Det bør man handle på, før man sætter nye kommissioner i gang,” siger Christian Ege.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Ege

Seniorkonsulent, Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), medlem af SF’s landsledelse og af Det Miljøøkonomiske Råd
cand.tech.soc. (RUC 1979)

Jacob Christian Nielsen

Adm. direktør, Meldgaard Recycling, fhv. folketingskandidat, Venstre
hd i regnskab, MBA (Leicester)

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

0:000:00