EU-Domstol holder med færger: Statsstøtte til Øresundsbro blev ikke undersøgt godt nok

BRO: EU-Domstolen tvinger EU-Kommissionen til at genåbne sag om Øresundsforbindelsen, fordi den ikke undersøgte, om forbindelsen fik en uretmæssig hjælpende hånd fra den svenske og danske stat.

BRUXELLES: Øresundsbroen har været åben i 18 år. Alligevel skal EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, nu til at åbne en sag om dens tilblivelse.

Det skyldes, at EU-Domstolen har givet færgeselskaberne HH Ferries ret i, at det var forkert, da EU-Kommissionen tilbage i 1995 gav grønt lys for den statsstøtte og de statsgarantier, som den svenske og danske stat gav til Øresundsforbindelsen, uden at høre berørte parter.

Dengang vinkede Kommissionen projektet igennem uden at åbne en formel undersøgelse, fordi den mente, at statsstøtten holdt sig inden for skiven af, hvad der er tilladt inden for det indre marked.

For hurtig på aftrækkeren
Det var dog lige frisk nok, mener Retten, der er EU-Domstolens første instans. I en dom torsdag morgen gør den klart, at Kommissionen ikke kunne vide sig sikker på det uden at efterprøve det.

Dermed har de undladt at give uenige parter – som for eksempel færgeselskaberne på Helsingør-Helsingborg-linjen – en mulighed for at blive hørt.

”Under disse omstændigheder påhvilede det Kommissionen at indlede den formelle undersøgelsesprocedure for at indhente alle relevante oplysninger med henblik på at efterprøve de bestridte forhold og at give sagsøgerne og andre interesserede parter mulighed for at fremsætte deres synspunkter i forbindelse med proceduren,” skriver Domstolen i en pressemeddelelse.

Vestager: Øresundsbroen har været en stor succes
Det betyder, at sagen nu skal tages op af Kommissionen igen.

Konkurrencekommissær Margrethe Vestager gør klart, at Kommissionen nu vil studere dommens detaljer.

”Retten har særligt peget på nogle procedureproblemer i sagen, og vi vil undersøge de punkter nøje,” siger Margrethe Vestager.

Hun understreger dog samtidig, at hun mener, at Øresundsforbindelsen er en stor succes, og at investeringer af den art er en central prioritet for Kommissionen.

”På konkurrenceområdet har vi taget ambitiøse skridt under denne mandatperiode for at facilitere offentlige investeringer, og det vil ikke ændre sig,” siger Margrethe Vestager.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ingen kommentarer til dommen, men henviser til Kommissionen, fordi det er den og ikke den danske regering, der har fået et juridisk rap over nallerne.

Forrige artikel Landbruget afvist i landsretten: ”Århundredets retssag” taber pusten Landbruget afvist i landsretten: ”Århundredets retssag” taber pusten Næste artikel Flertal af danskerne afviser at lovgive om håndtryk Flertal af danskerne afviser at lovgive om håndtryk