EU grubler over plan B for Brexit

SKILSMISSEVILKÅR: Mens meningsmålingerne melder om stadig stærkere medvind til ud-siden, forbereder EU-landene sig på, hvad de vil gøre, hvis briterne vil skilles fra dem.

Premierminister David Cameron arbejder hårdt for et "In"-resultat ved folkeafstemning om EU-medlemskabet om under en uge. Spørgsmålet er, om han selv bliver inde, hvis han taber den.
Premierminister David Cameron arbejder hårdt for et "In"-resultat ved folkeafstemning om EU-medlemskabet om under en uge. Spørgsmålet er, om han selv bliver inde, hvis han taber den.Foto: Scanpix / Gareth Fuller
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: Der er aldrig nogen plan B i EU-land. Alligevel er det det eneste, som folk kan tale om i EU-hovedkvarteret i takt med, at flere og flere briter melder sig på ud-galejen i meningsmålingerne forud for den britiske afstemning om medlemskab i næste uge.

Udfordringen er, at der ikke er nogen, der ved, hvad der sker, hvis Europa vågner op 24. juni til en britisk EU-exit.

Derfor vil alles øjne først og fremmest hvile på premierminister David Cameron. Han har lovet, at briterne ”lige med det samme” aktiverer EU’s svar på katapultsædet, artikel 50, der lægger rammerne for et lands udtræden af Unionen.

Inde eller ude?
Der er bare to hager ved den udmelding. Den første er, at det er et katapultsæde i EU-forstand, som snarere end at sende et land direkte ud i fri luft i stedet starter en slowmotion-skilsmisseforhandling, som eksperter gætter på, kan tage alt fra to til ti år at gennemføre. Det andet er, at det slet ikke er sikkert, at det er Cameron, der bestemmer i Storbritannien på det tidspunkt.

Den udbredte hypotese på begge sider af Den Engelske Kanal er, at et nej på næste torsdag vil være så stort et mistillidsvotum til den siddende premierminister, at det ikke er et spørgsmål om, hvorvidt han vil trække stikket, men hvornår det sker.

Når han at trykke på udmeldingsknappen inden, går et stopur i gang, der giver briterne to år til at lave en aftale om bodeling med de øvrige EU-lande, hvilket ses som urealistisk kort tid til at få 43 års samliv filtret ud af hinanden.

Er der ikke fundet en aftale, kan forhandlingerne forlænges. Men kun hvis de øvrige 27 lande er enige om det, ellers ophører det britiske medlemskab automatisk. Der, hvor der ikke er fundet en måde at udskille briterne fra de tusindvis af retsakter, der binder dem sammen med Unionen, efterlades et lov-limbo, som lovmagere og jurister på begge sider så må rydde op.

Vil selv bestemme
Derfor er der da også mange forskellige holdninger på leave-siden til, hvordan man skal håndtere et eventuelt nej. I sin køreplan mod EU-udgangen, som blev offentliggjort onsdag, understreger Vote Leave-kampagnen, at der ”ingen grund er til at fremskynde processen”. De sår også tvivl om, hvorvidt det overhovedet er nødvendigt for briterne at bruge artikel 50 og fremfører, at det vil være op til den britiske regering at bestemme ”den mest passende måde” at forlade Unionen på. 

I Bruxelles bliver de ideer set som udtryk for, at ud-siden lige skal have justeret realitetssansen og ”ramme virkeligheden”, som en diplomat formulerer det.

Men det potentielle kaos, et nej kan udløse i toppen af Konservative, kan forlænge processen, til der er en ny premierminister ved roret. Og selv da er der ikke nogen automatik i udmeldelsen, eftersom den britiske folkeafstemning kun er vejledende og ikke i sig selv udløser andet end et pålæg på de herskende politikere om at tage en beslutning. Eftersom der heller ikke er enighed på nej-siden om, hvad for en slags samkvem, man ønsker, der kommer ud af skilsmisseforhandlingerne, er det svært at se det gå rigtig stærkt.

”Det kommer til at tage tid. Men hernede vil man sige, at den luksus har vi ikke,” lyder det i Bruxelles.

Skadelig usikkerhed
De øvrige EU-lande er ikke interesseret i at have et stort spørgsmålstegn hængende over briternes fremtid på grund af den usikkerhed, det kan skabe, både på finansmarkederne og om hele Unionens fremtid.

Derfor forventes der et ret massivt pres for en hurtig britisk udmelding. Helst senest når EU-cheferne mødes i Bruxelles 28.-29. juni til topmøde, hvilket dog kan vise sig at være urealistisk.

Allerede nu planlægger formand for EU-chefernes klub, Donald Tusk, at have talt med alle 28 stats- og regeringschefer forud for afstemningen. Det sker for at få en fornemmelse for de varierende grader af hardball, de enkelte lande har tænkt sig at spille over for briterne. Nogle ønsker at spænde alvorligt med musklerne for at undgå, at andre bliver inspireret til deres egen udbryderproces, mens nogle ønsker at komme briterne mere i møde.

Tusk vil også forsøge at få EU-cheferne til at lægge sig på nogenlunde samme linje i deres offentlige udtalelser i tilfælde af et nej, så det ikke efterlader omverdenen med indtrykket af, at Unionen allerede nu slår revner.

Krisemøder på tapetet
Der er lagt op til krisemøder mellem formændene for EU-institutioner, som kan forventes at samles i Bruxelles måske allerede fredag 24. juni for at diskutere exit-strategier og forberede den europæiske respons.

Europa-Parlamentets top overvejer at indkalde til en ekstraordinær samling 28. juni for at lade de folkevalgte diskutere udfaldet.

Uanset antallet af planer i skufferne rundt omkring i Bruxelles og i EU-hovedstæderne er det dog først og fremmest op til briterne at lægge en retning for, hvad der skal ske.

Hvilket er grunden til, at opmærksomhed vil være rettet mod London, også efter det fredag morgen står klart, om det bliver et ja eller et nej til at blive i Unionen.

Dokumentation

Sådan melder man sig ud af EU

Før 2007 eksisterede der ikke nogen formel procedure for, hvordan et medlemsland kunne melde sig ud af EU. Det ændrede sig med Lissabon-traktaten, hvor artikel 50 definerer fremgangsmåden for frivillig udtræden af EU.

1. Enhver medlemsstat kan i overensstemmelse med sine forfatningsmæssige bestemmelser beslutte at udtræde af Unionen.

2. Hvis en medlemsstat beslutter at udtræde, meddeler den det til Det Europæiske Råd. På baggrund af Det Europæiske Råds retningslinjer forhandler og indgår Unionen en aftale med den pågældende stat om de nærmere bestemmelser for statens udtræden under hensyn til rammen for dens fremtidige forbindelser med Unionen. Denne aftale forhandles i overensstemmelse med artikel 218, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Den indgås på Unionens vegne af Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter Europa-Parlamentets godkendelse.

3. Traktaterne ophører med at finde anvendelse på den pågældende medlemsstat på datoen for udtrædelsesaftalens ikrafttrædelse, eller hvis en sådan aftale ikke foreligger, to år efter meddelelsen i stk. 2, medmindre Det Europæiske Råd efter aftale med den pågældende medlemsstat med enstemmighed beslutter at forlænge denne frist.

4. Ved anvendelsen af stk. 2 og 3 deltager det medlem af Det Europæiske Råd og Rådet, der repræsenterer den udtrædende medlemsstat, ikke i Det Europæiske Råds eller Rådets drøftelser eller afgørelser vedrørende denne stat. Kvalificeret flertal defineres som angivet i artikel 238, stk. 3, litra b) i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.

5. Hvis en stat, der er udtrådt af Unionen, på ny anmoder om medlemskab, behandles dens anmodning efter proceduren i artikel 49.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

David Cameron

Udenrigsminister, Storbritannien, president, AlzheimerResearch UK
master i filosofi, politik og økonomi (PPE) (Oxford 1988)

Donald Tusk

Premiereminister, Polen
historiker (Gdansk Uni. 1980)

0:000:00