Debat

Eva Smith: Det er dybt skuffende, at politiklagemyndigheden ikke tager Findsen-sagen op

Den Uafhængige Politiklagemyndighed vil ikke tage PET-chefens læk af Findsens sexliv op. Det er dybt skuffende, for sagen er helt principiel, når det gælder politiets aflytninger i privaten, skriver Eva Smith. 

Intime oplysninger om Findsens fuldt lovlige seksuelle aktiviteter er blevet delt med en række politikere ved PET-chef Finn Borchs briefinger om sagen. Alligevel tager politiklagemyndigheden ikke sagen op, skriver Eva Smith.
Intime oplysninger om Findsens fuldt lovlige seksuelle aktiviteter er blevet delt med en række politikere ved PET-chef Finn Borchs briefinger om sagen. Alligevel tager politiklagemyndigheden ikke sagen op, skriver Eva Smith.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Eva Smith
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Boligen er ukrænkelig, siger Grundloven. Men er den det? 

De fleste mennesker oplever deres hjem som et særligt trygt sted. Det er der, vi leger og taler med vores børn og putter dem om aftenen. Det er der, vi udveksler vore hemmeligste tanker med vores elskede. 

Forestil dig, at fremmede mennesker en dag, hvor du ikke er hjemme, bryder ind i dit hjem og anbringer mikrofoner (og måske også kameraer) i alle værelser inklusive soveværelset og dine børns værelser.  

Derefter rydder de pænt op efter sig og efterlader din bolig, så du umuligt kan se, at de har været der. Men fra nu af overvåger de hver en krog i dit hus. 

Umiddelbart lyder det som noget, der foregik i det gamle Østtyskland, men det er faktisk Danmark 2022.  

Retten kan give politiet tilladelse til et sådant indgreb, hvis sagen er tilstrækkelig alvorlig, eksempelvis ved mistanke om terror eller overgivelse af dybt hemmelige oplysninger til fremmede magter, og det skønnes, at indgrebet er af afgørende betydning for efterforskningen. 

Det siger sig selv, at politiet med en sådan fremgangsmåde får kendskab til dybt private forhold, der intet har med sigtelsen at gøre.  

De dommere, der giver tilladelse til denne form for overvågning, er naturligvis overbeviste om, at personale, der kommer i besiddelse af sådanne oplysninger, er opmærksomme på, at dette er dybt fortroligt. 

En sådan overvågningsmetode er anvendt i forhold til den tidligere chef for Forsvarets Efterretningstjeneste, og ingen havde forestillet sig, at der ud af den dybt hemmelige overvågning for så vidt angår selve sagen, ville komme oplysninger frem om Findsens helt private forhold.  

Jeg synes, at det er dybt skuffende, at DUP nægter at undersøge denne sag. Sagen er jo i allerhøjeste grad principiel. Politiet har mange andre overvågninger i gang rettet mod mistænkte, for eksempel telefonaflytninger.  

Eva Smith
Professor emerita, det Juridiske Fakultet, Københavns Uni.

Ikke desto mindre er intime oplysninger om Findsens fuldt lovlige seksuelle aktiviteter åbenbart blevet delt med en række politikere ved PET-chef Finn Borchs briefinger om sagen. Man forstår, at det skyldes PET’s opfattelse af, at denne viden kunne gøre Findsen ”afpresningsbar”. 

Man må spørge sig selv hvilket århundrede, PET's chef lever i, men dertil kommer, at selv hvis denne vurdering skulle være korrekt, har den intet med straffesagen at gøre, men er et rent ansættelsesretligt forhold.  

Dagbladet Politiken viderebringer 30. september den opfattelse, at oplysningerne er bragt frem ikke i Findsens egen sag, men i sagen mod Claus Hjort.  
Hvis det er rigtigt, visner det sidste juridiske figenblad for afsløringerne. For hvad har Claus Hjorts sag med Findsens sexliv at gøre? Ingen har hidtil insinueret, at Claus Hjort skulle have deltaget i dette sexliv. 

Bonnichsen har anmeldt Finn Borch for overtrædelse af sin tavshedspligt. Anmeldelsen er hurtigt blevet behandlet, og det kan nu meddeles, at Den uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) mener, at ”der ikke er nogen rimelig formodning for, at der er begået noget strafbart.” Det var alligevel sørens.  

Jeg minder om straffelovens paragraf 152: ”Den, der virker i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, straffes med….” 

Flere politikere har udtalt, at de under briefingerne er blevet gjort bekendt med detaljer om Findsens sexliv. Og hvordan skulle disse oplysninger om Findsens intime liv være kommet frem, hvis ikke politiet/anklagemyndigheden havde røbet dem?  

Læs også

I øvrigt fremgår det af pressens oplysninger, at justitsministeriets departementschef har været til stede ved disse briefinger. Det er forhåbentligt en misforståelse. Justitsministeriets departementschef er de andre ministeriers juridiske orakel og har altid stået for ordentlighed og sikkert juridisk jugement. Hvorledes skulle han have hørt på dette uden at bryde ind? 

Jeg synes, at det er dybt skuffende, at DUP nægter at undersøge denne sag. Sagen er jo i allerhøjeste grad principiel. Politiet har mange andre overvågninger i gang rettet mod mistænkte, for eksempel telefonaflytninger.  

Alle aflytninger indebærer uvægerligt, at politiet får kendskab til private oplysninger – samt at politiet overvåger samtaler, som føres af private, der er tæt på den mistænkte. Præcis som man i Findsen-sagen har krænket hans familie og hans kæreste.  

Af hensyn ikke alene til aflytningen af Findsen, men til alle andre aflytninger, der foretages, er det bydende nødvendigt, at befolkningen kan stole på, at sådanne oplysninger omgærdes med den største fortrolighed. 

Jeg kan sådan set undre mig over, at DUP, der vel også læser aviser, ikke har taget sagen op af egen drift, som de er berettigede til efter paragraf 109b.  

I et demokratisk samfund kan vi blive tvunget til at underkaste os metoder, der er voldsomt indgribende i forhold til vores privatliv – men vi må kræve som en absolut betingelse, at de myndigheder, der står for sådanne undersøgelser, behandler de oplysninger, de uforvarende måtte komme i besiddelse af, med absolut fortrolighed. Ellers skrider vores tillid til myndighederne.  

Men det sidste ord er ikke sagt i denne sag. Flere og flere røster taler for en uvildig undersøgelse af Findsens sag. Og det er så heldigt, at håndteringen af sagen kan behandles uden at røbe viden om selve sigtelsen/tiltalen. 

Læs også

I øvrigt er det kommet frem, at tiltalen mod Finsen i et eller flere af tiltalepunkterne har paragraf 109 som den primære sigtelse, men alternativt påberåber sig den ovenfor nævnte paragraf 152. Det er ikke en usædvanlig fremgangsmåde for anklagemyndigheden.  

Man ser ofte et anklageskrift, hvor den primære sigtelse drejer sig om manddrab. Men så tilføjes en subsidiær sigtelse for ‘vold med døden til følge’. Hvis anklagemyndigheden ikke kan bevise, at gerningsmanden havde til hensigt at dræbe offeret, kan man i hvert fald bevise vold. 

Problemet i Findsens sag er, at man ikke kunne etablere den intensive overvågning, hvis han kun er skyldig efter paragraf 152 – overvågningen er således ulovlig, og de beviser, man har fundet ved overvågningen, er ulovligt tilvejebragt. 

Om de må benyttes alligevel, er rettens afgørelse. Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at retten blandt andet bør tage i betragtning, om politiet muligvis kan have overvurderet karakteren af den kriminalitet, der dannede grundlaget for indgrebet, for derved at opnå tilladelsen.

Vi ved ikke, hvad der vil ske med retssagen mod Findsen. Vil domstolene virkelig acceptere en fortsat mørklægning? Eller vil man åbne dørene, og anklagemyndigheden dermed opgive tiltalen? Eller vil sagen køre for åbne døre? 

Det vil unægtelig være skæbnens ironi, hvis det ender med, at Findsen bliver frifundet eller sagen opgivet – mens Finn Borch bliver dømt for at have brudt sin tavshedspligt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eva Smith

Professor emerita, Det Juridiske Fakultet, Københavns Uni., æresdoktor ved Lunds Uni.
cand.jur. (Københavns Uni. 1974), dr.jur. (Københavns Uni. 1986)

Lars Findsen

Fhv. chef, Forsvarets Efterretningstjeneste, fhv. departementschef, Forsvarsministeriet 2007-15
cand.jur. (Københavns Uni. 1990)

Finn Borch Andersen

Chef, PET
cand.jur. (Københavns Uni. 1991)









0:000:00