Debat

Fagbladet Folkeskolen til kritisk lærer: Vi bryder meningerne om tyskfaget

Gymnasielærer kritiserer Fagbladet Folkeskolen for at have bragt en artikel med en lærer, som mener, at tysk kan undværes i folkeskolen. Vi er med til at bryde meninger, skriver chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen.

Mange lærere mener, at skoledagen er blevet for lang. Vi har derfor spurgt, hvad lærerne så synes, at der kan undværes, skriver Fagbladet Folkeskolens chefredaktør.
Mange lærere mener, at skoledagen er blevet for lang. Vi har derfor spurgt, hvad lærerne så synes, at der kan undværes, skriver Fagbladet Folkeskolens chefredaktør.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kære Mikael Busch og alle andre, som elsker tysk. Det gør vi også på Fagbladet Folkeskolen.

Endda så meget, at vi har et helt netværk, som løbende bringer artikler og debat om og inden for faget. Men det er ikke det samme som, at vi undlader at bringe artikler med personer, som mener noget andet.

For et par dage siden skrev gymnasielærer Mikael Busch et debatindlæg, som forfægtede det synspunkt, at Fagbladet Folkeskolen ikke burde have bragt en artikel med en lærer, som mener, at tysk er et fag, som godt kan undværes i folkeskolen.

"Tysk er altså ikke et sprog, der repræsenterer en historie og en kultur? Nej, tysk er bare en uddød kompetence, siger Tenna uden at blive modsagt af sit fagblad", skriver Mikael Busch.

Hvordan mon han mener, at vi skulle have modsagt hende? I samme artikel var der også en lærer, som talte positivt om tysk. Men vi går jo ikke ind i artikler og modsiger vores kilder. Det ville være mærkelig journalistik.

Behøver ikke at have ondt
Mikael Busch forestiller sig, at vi på redaktionen er stolte af et journalistisk scoop, som gav genlyd på nationalt tv.

Det er ikke vores opgave som redaktion at agere dommere over, hvorvidt de synspunkter, som kilderne har, er tilstrækkeligt oplyste og kompetente

Hanne Birgitte Jørgensen
Chefredaktør, Fagbladet Folkeskolen

Han synes, at vi har medvirket til, at en lærer på uhørt tåkrummende vis har udstillet sig uvidenhed og inkompetence. "Jeg har faktisk lidt ondt af Tenna", skriver han.

Det behøver han så ikke at have. Vi havde på forhånd talt med Tenna om, at det kunne være, at nogen ville blive ærgerlige over hendes synspunkt. Det var hun helt indforstået med.

Jeg er helt ærligt overrasket over, at en gymnasielærer mener, at vi ikke burde have bragt artiklen med Tenna. Er det, fordi hun ikke er ekspert i tysk? Eller fordi hun siger noget, som Michael Busch ikke er enig i? Jamen, det er vel det, som man kalder en debat?

Meningerne brydes, og det er ikke vores opgave som redaktion at agere dommere over, hvorvidt de synspunkter, som kilderne har, er tilstrækkeligt oplyste og kompetente.

Konteksten er væsentlig
Tenna er en helt almindelig lærer og giver sig ikke ud for at være andet.

Det er vel okay, at folk uden for tyskeksperternes rækker også har en mening om faget, hvis blot de ikke foregiver at være andet end det, som de er.

Jeg vil dog gerne beklage, at vi ikke har forklaret sammenhængen godt nok i artiklen. Den artikel, hvor Tenna siger, at man efter hendes mening godt kan undvære tysk, skriver sig ind i en sammenhæng og en række artikler, som handler om virkningerne af folkeskolereformen på de enkelte fag.

Rigtig mange lærere mener, at skoledagen er blevet for lang. Derfor har vi spurgt, hvad lærerne så synes, at der kan undværes.

Langt de fleste lærere svarer, at man godt kan undvære den understøttende undervisning, men enkelte peger også på nogle af folkeskolens fag.

Nogle mener, at man kan skære ned på kristendom og engelsk. Og andre mener så, at man godt kan undvære tysk. Det er den sammenhæng, at artiklen skal ses i, og det burde vi have gjort klart.

De tyskfaglige kan jo sagtens forklare, hvorfor deres fag er vigtigt. Det fremgår tydeligt af den debat, som artiklen har rejst, og som Mikael Busch også takker for. Ironisk ment, måske.

Men er det ikke bedre at få holdningerne på bordet? Det synes vi på Fagbladet Folkeskolen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00