Fejl kan bremse IC4-projekt

IC4: Der er fortsat så mange fejl i IC4-togene, at det kan få betydning for kontrakten med AnsaldoBreda, siger DSB til Altinget. DSB er ikke ivrige efter at fortælle Folketinget om problemerne, siger Enhedslisten.
Falske fejlmeldinger tæller med i det samlede regnskab, som DSB gør op med AnsaldoBreda i slutningen af maj.
Falske fejlmeldinger tæller med i det samlede regnskab, som DSB gør op med AnsaldoBreda i slutningen af maj.Foto: dsb.dk
Anne Bjerregaard
Selvom DSB i december fortalte Folketinget at en række fejl i de nye IC4-tog var rettet, er der fortsat massive fejl i togene. Det kan i sidste ende få konsekvenser for kontrakten med AnsaldoBreda.

"Der er fortsat mange fejl på IC4-togsættene. Det indgår i DSB's vurdering om Ansaldobreda lever op til ultimatummet. Det ved vi først i slutningen af maj," skriver administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen i en kortfattet mail til Altinget.

Falske fejl, der burde være rettet 
Sagen drejer sig om såkaldt falske fejl. En sådan falsk fejl opstod den 16. februar i år, hvor et IC4-tog måtte stoppe på stationen Viby Sjælland for at tjekke fejl på bremserne. Efter en times ophold med undersøgelser bliver passagererne gelejdet over i et IC3-tog, hvor på lokomotivførerens undersøgelse resulterer i, at bremserne virker uden anmærkninger.

Den tekniske misforståelse kaldes en "falsk fejl" - en forkert besked, der opstår på lokomotivførerens meldedisplay. Men altså uden at der øjensynligt er noget galt.

Og sådan en fejl burde ikke finde sted. I december 2008 fortalte DSB nemlig Folketingets Trafikudvalg, at " Trafikstyrelsen har modtaget dokumentation for, at fejl vedrørende styring af motorer og nogle falske fejlmeldinger på førerbordet, er blevet rettet."

Der forekommer falske fejlmeldinger, og man har ikke styr på, hvad forklaringen er. Derfor er der ingen sikkerhed for, at der ikke kommer falske fejlmeldinger, som er alvorlige. Når togene nu kan melde problemer, uden der er noget galt, så kan de vel også melde, alt er i orden, når det ikke er det

Per Clausen
Enhedslisten

Alligevel skete der en falsk fejlmelding to måneder senere i et IC4-tog, hvor passagerne også blev oplyst om, at det samme var sket i Skanderborg ugen før. Det skriver ing.dk.

EL: Det er ikke acceptabelt
I et svar til Enhedslistens Per Clausen skriver transportminister Lars Barfoed (K), at han er bekendt med, at der også tidligere har været "falske fejl" i forbindelse med kørsel med IC4-togsættene.

Det svar foruroliger Per Clausen:

"Der forekommer falske fejlmeldinger, og man har ikke styr på, hvad forklaringen er. Derfor er der ingen sikkerhed for, at der ikke kommer falske fejlmeldinger, som er alvorlige. Når togene nu kan melde problemer, uden der er noget galt, så kan de vel også melde, alt er i orden, når det ikke er det," siger Per Clausen.

Han er heller ikke tilfreds med, at DSB i december lovede Trafikudvalget, at der var rettet op på de falske fejlmeldinger, når det ikke er tilfældet.

"Det er et udtryk for, at DSB ikke er vældigt ivrige for at informere os om de problemer, der eksisterer. Og at man ikke efterfølgende informerer os om, at der nu er kommet nye problemer, vi troede, var løst," siger Per Clausen, der frygter, at DSB sluger for mange kameler i bestræbelsen på at undgå en retssag mod italienske AnsaldoBreda:

"Jeg er bekymret for, at DSB ender med at sige ja til nogle tog, som ikke kører ordentligt, fordi man hellere vil have denne sag sluttet uden retssag. Det er ikke acceptabelt," siger Per Clausen.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Clausen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (EL), byrådsmedlem i Aalborg, medlem af KLs bestyrelse, bestyrelsesmedlem i AkademikerPension
cand.phil. i samfundsfag (Aalborg Uni. 1988)

Søren Eriksen

Adm. direktør, partner, Viegand Maagøe
cand.oceon. (Odense Uni. 1993)

0:000:00