Finanslov giver gebyr-smæk til organisationer

FINANSLOV: Fremover skal det koste organisationer 3.000 kroner at klage til Natur- og Miljøklagenævnet. Det har regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne aftalt i finansloven.
Foto: Steen Evald
Anders Jerking
Grønne organisationer får et ordentlig gebyr-smæk med den nye finanslovs-aftale, som regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne har indgået i denne uge.

Partierne har nemlig aftalt at mangedoble gebyret for virksomheder og organisationer, der ønsker at klage til Natur- og Miljøklagenævnet. Fremover skal de betale 3.000 kroner i gebyr pr. klage.

"Hermed får Natur- og Miljøklagenævnet i højere grad mulighed for at rette fokus på de væsentligste sager," hedder det i aftale-teksten. Gebyret for privatpersoner fastholdes på 500 kroner. Gebyret tilbagebetales, hvis klageren får ret.

Hidtil har det kostet 500 kroner at klage til Naturklagenævnet, mens det ikke har kostet noget at klage til Miljøklagenævnet. Da Folketinget i foråret vedtog at sammenlægge de to nævn, blev det imidlertid også besluttet at indføre et gebyr for at klage til Miljøklagenævnet. I debatten blev der talt om et gebyr på 500-750 kroner - altså markant mindre end de 3.000 kroner, som nu er besluttet.

Netop klagegebyret var en af årsagerne til, at hele oppositionen i foråret afviste at stemme for lovforslaget om sammemlægning af nævnene. 
"Mindretallet finder, at der er tale om en væsentlig forringelse af klageadgangen, og at det ikke er godtgjort, at et gebyr har en væsentlig indflydelse på antallet af åbenlyst grundløse sager. (...) Der er ingen oplysninger om antallet af grundløse sager og ingen vurdering af, hvor mange sager der vil kunne undgås med opkrævning af gebyr," skrev oppositionen i betænkningen til lovforslaget.

Regeringen og Dansk Folkeparti derimod mente, at et gebyr ville hindre grundløse klager. Det forklarede daværende miljøminister Troels Lund Poulsen (V), da lovforslaget blev førstebehandlet:
"Der er ikke nogen tvivl om, at jeg synes, det er en god idé at indføre et klagegebyr alene af den grund, at man så undgår nogle af de helt åbenbart grundløse klager, der kommer, og som jeg også synes vi må være interesseret ikke bare kommer pr. refleks. Men det er ikke for at fratage nogen muligheden for at klage, det vil jeg gerne understrege."

Det er især Det Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Ornitologisk Forening, der klager til nævnene - mange af klagerne er over kommunernes afgørelser i husdyrgodkendelses-sager. Alene Det Økologiske Råd har fra januar 2007 til februar 2010 klaget 309 gange - med det nye gebyr ville det have kostet 927.000 kroner i gebyrer.

Læs reaktioner på gebyr-aftalen her

Dokumentation

Det er aftalt i finansloven:

Natur- og Miljøklagenævnet
Regeringen og Dansk Folkeparti har med Aftale om Moderniseringen af klagesystemet på natur- og miljøområdet og styrkelse af borgernes retsstilling fra 2009 sat fokus på kortere sagsbehandlingstid gennem forenkling, styrkelse og effektivisering af behandlingen af klagesager på natur- og miljøområdet.

Aftalen har medført en reduktion af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Miljøklagenævnet i 2010, herunder også for husdyrsager. Samtidigt er antallet af afsluttede sager øget fra 2009 til 2010. Der er dog fortsat for mange uafsluttede sager, der er over to år gamle.

Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er på den baggrund enige om at afsætte en pulje på 10 mio. kr. i 2011 til ekstern bistand til en fokuseret indsats i Natur- og Miljøklagenævnet, som fra starten af året målrettet nedbringer de ældre, uafsluttede sager.

Forligspartierne er endvidere enige om at diffenrentiere gebyret for klager til Natur og Miljøklagenævnet. Klagegebyret fastholdes på 500 kr. for privatpersoner og hæves til 3.000 kr. for virksomheder og organisationer. Hermed får Natur- og Miljøklagenævnet i højere grad mulighed for at rette fokus på de væsentligste sager.

Forligspartierne er herudover enige om at nedsætte et hurtigt arbejdende eksternt ekspertudvalg, der skal forberede en samlet reform af klagesystemet på miljøområdet. Sigtet er at etablere et klagesystem, der sikrer en hurtig og effektiv behandling af klagesager, så ingen skal vente i årevis på en afgørelse.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00