Flertal bakker op om Passagerpulsen: Redning er op til regeringen

OPBAKNING: Bevillingen til Forbrugerrådet Tænks talerør for brugerne af den offentlige transport, Passagerpulsen, står til at udløbe. Men nu bakker et flertal af partierne op om en forlængelse.

Det kan blive sværere for passagererne i den offentlige transport at få bedre vilkår, hvis Passagerpulsen må lukke ned. Men nu bakker fem partier op om en forlængelse af passagerernes talsrør.
Det kan blive sværere for passagererne i den offentlige transport at få bedre vilkår, hvis Passagerpulsen må lukke ned. Men nu bakker fem partier op om en forlængelse af passagerernes talsrør.Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Et stort flertal blandt partierne på Christiansborg ser gerne en forlængelse af Passagerpulsen, der er Forbrugerrådet Tænks talerør for passagererne i den offentlige transport.

Det viser en rundspørge blandt partiernes ordførere, som Altinget har foretaget. Her fortæller både Enhedslisten, SF, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative og Alternativet, at de godt kan bakke op om at forlænge Passagerpulsen.

"Passagerpulsen optræder som passagerernes talsmand ved at påpege nogle af de problemer, der er i den kollektive trafik, men også ved at påpege nogle løsninger. Det synes vi er nødvendigt," siger Henning Hyllested (EL), transportordfører for Enhedslisten.

Han bakkes op af SF, der også mener, at en forlængelse af Passagerpulsen er vigtig.

Jeg synes, det er vigtigt, at de partier, der leverer flertallet til finansloven, trækker i arbejdstøjet og sikrer, at Passagerpulsen får lov at fortsætte.

Hans Kristian Skibby (DF)
Transportordfører, Dansk Folkeparti

"I vores øjne er Passagerpulsen jo passagerernes talerør i den kollektive transport. Det synes vi er en enormt vigtig funktion, og derfor ser vi gerne, at deres bevilling bliver forlænget," forklarer transportordfører for SF, Anne Valentina Berthelsen (SF).

Kommer ikke på finansloven
Problemet for partierne er dog, at Passagerpulsens bevilling ikke var med i Socialdemokratiets finanslovsforslag, som de præsenterede 2. oktober.

Og der er ikke udsigt til, at det kommer med i en endelig aftale.

Hos Radikale Venstre vil man gerne være med til at fremtidssikre Passagerpulsen, men det bliver ikke med den kommende finanslov, forklarer transportordfører Andreas Steenberg (R).

"Vi kan godt være med til at forlænge Passagerpulsens bevilling, men det er ikke noget, vi selv har med til finanslovsforhandlingerne," siger Andreas Steenberg.

Dokumentation

Passagerpulsens forløb

  • I 2014 modtager Passagerpulsen en fireårig bevilling på i alt 30 millioner kroner
  • Bevillingen tildeles som en del af forliget "Bedre og billigere offentlig transport", der blev indgået i 2012 af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti
  • Passagerpulsen har til formål at forbedre oplevelsen og forholdene for passagerer i hele landet ved at gå i dialog med trafikselskaber, politikere og myndigheder
  • I oktober 2018 fjernede Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kravet om, at Passagerpulsen skulle lave passagertilfredshedsundersøgelser for DSB og Arriva. 
  • I oktober 2018 stod Passagerpulsens bevilling til at udløbe, men forligskredsen forlængede bevillingen med ét år, svarende til 7,8 millioner kroner
  • I maj 2019 blev det besluttet, at Epinion fremadrettet skulle stå for trafikselskabernes passagertilfredshedsundersøgelser.
  • Nu står Passagerpulsen igen over for en potentiel lukning

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00