Flertal lander aftale om grøn transport: Flere ladestandere til elbiler på vej

AFTALE: Alle partierne bag energiaftalen fra 2018 er blevet enige om at bruge nogle af de penge, de har afsat til grøn transport. Aftalen skal give flere ladestandere til elbiler og tankanlæg til grønne vare- og lastbiler.

Midt under coronakrisen landede et bredt flertal i Folketinget fredag eftermiddag en aftale, der skal give et venligt puf til den grønne omstilling af transportsektoren.

Konkret er alle partierne bag energiaftalen fra juni 2018 nu enige om, hvordan første del af den afsatte pulje til grøn transport skal fordeles.

Det kunne man ikke blive enige om op til folketingsvalget, men i februar skød klimaminister Dan Jørgensen (S) forhandlingerne i gang på ny – som i øvrigt de sidste uger er foregået over Skype.

Med den nye aftale afsættes der i 2020 godt 75 millioner kroner af de 500 millioner kroner, der blev reserveret til grøn transport i 2018.

50 millioner kroner er afsat til flere ladestandere til elbiler og 25 millioner til at fremme grøn erhvervstransport, der konkret skal gå til at etablere ladestandere og tankanlæg til grønne vare- og lastbiler. Aftalen sørger også for, at der afsættes en million kroner til at undersøge, om der kan indføres flere elfærger.

Puljen til ladestandere til elbiler skal deles i tre lige store dele: til ladestandere langs motorvejsnettet, uden for byerne og i byerne.

Kun første skridt
”Regeringens hovedfokus lige nu er corona-krisen. Samtidig har vi forsøgt at sikre fremdrift på klimadagsordenen, og nu er det lykkedes at lande en aftale om flere ladestandere i hele landet. Det er enormt vigtigt, for uden ladestandere får vi ikke flere danskere til at udskifte benzinbilen med elbilen. Med aftalen sikrer vi også ladestandere og tankanlæg til grønne vare- og lastbiler, så vi kommer hele vejen rundt,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) i en pressemeddelelse.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er også glad for aftalen:

”Venstre stod som del af den tidligere VLAK-regering bag den mest ambitiøse energiaftale i danmarkshistorien. Her afsatte vi blandt andet midler til en grøn transportpulje, og jeg er rigtig glad for, at vi nu får den første del af denne pulje ud og virke. Dette er dog blot et skridt på vejen, for vi skal have gang i endnu flere tiltag for at sikre en grønnere transport,” siger han i en pressemeddelelse.

Ønske: Fremryk hele puljen
Også hos Dansk Elbil Alliance er man glad for aftalen, men minder om, at der skal flere initiativer på bordet, hvis der for alvor skal komme gang i omstillingen til elbiler.

”Det er virkelig godt, at politikerne løsner håndbremsen og giver ladeinfrastrukturen et tiltrængt løft. Det haster her med flere ladestandere, som er rygraden i den grønne omstilling af vores bilpark,” siger Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance, i en kommentar til aftalen.

Ifølge Lærke Flader bør politikerne ikke vente længe med at kigge på resten af beløbet i aftalen fra 2018.

”Dagens aftale bør følges op af en grøn strakspakke, hvor resten af midlerne i puljen fremrykkes, så der kan investeres grønt til gavn for økonomi, beskæftigelse og grøn omstilling,” siger hun.

Aftalen er indgået mellem S-regeringen og Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten, Konservative, Liberal Alliance og Alternativet.

Forrige artikel Transportministeren får ny pressechef Transportministeren får ny pressechef Næste artikel Massiv folkelig opbakning til regeringens corona-kurs: Massiv folkelig opbakning til regeringens corona-kurs: "Det svarer til, at landet er i krig"
Et halvt år efter finansloven fremlægger regeringen klimaberegningerne

Et halvt år efter finansloven fremlægger regeringen klimaberegningerne

SAMRÅD: Regeringen løfter nu sløret for beregningerne bag finanslovens klimaeffekt. Det sker et halvt år efter, at aftalen blev indgået med politisk pres på for at få konkrete tal på bordet. Regeringen anerkender, at svaret har været usædvanligt længe undervejs.