Debat

Forbrugerrådet Tænk: Danmarks første klimaretssag kommer til at skabe afgørende præcedens

Klimasøgsmålet mod Danish Crown, der er Danmarks første af sin slags, vil forhåbentligt slå en streg i sandet over for greenwashing, skriver Esben Grønborg Geist.

Det er vores klare juridiske vurdering, at Danish Crown med deres markedsføring af svinekød som "klimakontrolleret gris" og "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror" har gjort sig skyldig i greenwashing, skriver Esben Grønborg Geist.
Det er vores klare juridiske vurdering, at Danish Crown med deres markedsføring af svinekød som "klimakontrolleret gris" og "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror" har gjort sig skyldig i greenwashing, skriver Esben Grønborg Geist.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Esben Grønborg Geist
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmarks første klimaretssag får snart sin afgørelse. Tilbage i 2021 indledte Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen en sag mod Danish Crown for at vildlede forbrugerne og greenwashe deres svinekød ved både at kalde det "klimakontrolleret gris" og "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror".

Da retssagen udspillede sig i Vestre Landsret i efteråret, deltog vi på de grønne organisationers side. Det gjorde vi, fordi sagen er større end Danish Crown.

Den handler om, at vi som forbrugere skal kunne stole på den information, vi får givet af virksomhederne i deres markedsføring. Ikke mindst, når det gælder noget så afgørende som klimapåvirkning.

Skyldig i greenwashing

Det er vores klare juridiske vurdering, at Danish Crown med deres markedsføring af svinekød som "klimakontrolleret gris" og "dansk gris er mere klimavenlig, end du tror" har gjort sig skyldig i greenwashing.

Greenwashing er et alvorligt problem for den grønne omstilling, og vi ser desværre en voksende tendens til, at virksomheder i jagten på kunder smykker sig med lånte, grønne fjer.

Esben Grønborg Geist
Direktør, Forbrugerrådet Tænk

Sandheden er nemlig, at uanset om Danish Crown skulle lykkes med at få halveret klimabelastningen fra svinekød, vil produktion og forbrug af svinekød stadig være belastende for klimaet sammenlignet med andre fødevarer.

Greenwashing er et alvorligt problem for den grønne omstilling, og vi ser desværre en voksende tendens til, at virksomheder i jagten på kunder smykker sig med lånte, grønne fjer, hvilket blandt andet kommer til udtryk ved de mange klager, som Forbrugerombudsmanden modtager om greenwashing.

Når Danish Crown bruger ord som 'klimavenlig' til at sælge deres svinekød, vildleder de ikke blot forbrugerne, når de står at skal træffe et valg i køledisken. Men de skubber også til den overhængende risiko for, at forbrugerne grundlæggende mister tillid til virksomheders grønne markedsføring og i sidste ende mister motivationen til at bidrage til den grønne omstilling via deres forbrugsvalg.

Derfor er sagen principiel, og den kommende domsafsigelse vil få stor betydning. 

En principiel sag

Vi håber og tror på, at dommerne erklærer sig enige i sagsanlægget fra Dansk Vegetarisk Forening, Klimabevægelsen og os selv og pålægger Danish Crown at berigtige deres påstande og nedlægger forbud mod brug af påstandene fremover ved markedsføring af svinekød.

Men vigtigst af alt forventer vi, at et sådant medhold kommer til at få stor betydning for markedsføring af grønne tiltag fremover; at de principper, der har lagt grund til afgørelsen, bliver nogle, man fremover vil overføre til lignende sager, og dermed skabe en vigtig præcedens.

Der er dog også en risiko for, at dommerne går en anden vej og giver Danish Crown medhold.

Med Danmarks første klimaretssag kan vi forhåbentlig snart trække en streg i sandet overfor greenwashing. 

Esben Grønborg Geist
Direktør, forbrugerrådet Tænk

Hvis det bliver udfaldet af retssagen, vil vi være meget bekymret for, om man giver virksomheder frit løb til at markedsføre kød og andre produkter med høj klimabelastning som klimavenligt. Det, mener vi, er den helt gale vej for både den grønne omstilling og forbrugernes tillid til og engagement i at forbruge mere bæredygtigt.

I så fald kommer vi til at presse på for, at dokumentationskravene bag markedsføringsudsagn som klimavenlig og klimakontrolleret bliver væsentlig strammere. Der er heldigvis allerede nye regler på vej fra EU, som vil gøre det væsentligt sværere at slippe afsted med greenwashing. Her bliver det selvfølgelig afgørende, at de regler bliver håndhævet til fulde.

Med Danmarks første klimaretssag kan vi forhåbentlig snart trække en streg i sandet overfor greenwashing. Men uanset hvordan dommen kommer til at lyde, fortsætter vi kampen for ærlig og retvisende markedsføring, som forbrugerne kan træffe et oplyst valg på baggrund af.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Esben Grønborg Geist

Vicedirektør (konstitueret direktør), Forbrugerrådet Tænk
cand.scient.soc. i Internationale Udviklingsstudier (Roskilde Uni.) og antropologi (Københavns Uni.)

0:000:00