Fremtidens valgkamp: Politikere finansierer kampagner via Facebook

VALGOPTAKT: SF-profilen Jacob Mark er en af dem, der har indsamlet flere tusinde kroner på Facebook til sin kampagne. Det er ikke en ny tendens, men det er nyt, at det virker, siger SoMe-ekspert Benjamin Rud Elberth.

Arkivfoto: Ophængning af plakater efter udskrivelsen af folketingsvalget i 2015.
Arkivfoto: Ophængning af plakater efter udskrivelsen af folketingsvalget i 2015.Foto: Henning Bagger/ Ritzau Scanpix
Emma Qvirin Holst

I starten af oktober gik SF’s folketingsmedlem og gruppeformand, Jacob Mark, til tasterne på Facebook.

”Kære allesammen. Nu skal jeg bede jer om noget, som jeg selv synes er lidt pinligt. Nemlig økonomisk støtte til min valgkamp.”

Sådan lød indledning til et facebookopslag, hvor Jacob Mark bad sine følgere om at overføre en femmer eller en tyver til hans valgkampagne via mobilepay. Argumentet var, at han modsat andre politikere ikke får sit valgkampsmateriale eller annoncer finansieret af virksomheder.

Efter blot ti minutter havde han samlet 10.000 kroner ind. Dermed var han allerede halvvejs til at nå sin målsætning om at indsamle 20.000 kroner, inden statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) trykker på valgknappen.

Her mindre end to uger senere er beløbet nået op på 110.000 kroner, og Jacob Mark er samtidig blevet et eksempel på en af de politikere, der lykkes med at finansiere sin valgkamp med såkaldte mikro-donationer.

Nyt, at det virker
Idéen med at række ud til sine følgere på diverse sociale medier er ikke ny. Jacob Mark nævner selv, at han har fået inspiration fra USA, hvor blandt andet den demokratiske politiker Bernie Sanders har gjort brug af det i sin kampagne.

Men det rækker endnu længere tilbage fortæller Benjamin Rud Elberth, der er ekspert i digital interessevaretagelse.

Det nye er så, at nu lader det faktisk til, at det virker.

”Man har prøvet det, siden man som dansk politiker forelskede sig i Obama, og den måde han førte sin kampagne. Så danske politikere har faktisk prøvet på det siden 2008,” siger Benjamin Rud Elberth og tilføjer:

”Det er bare først nu, at jeg har hørt, at det virker.”

Foruden Jacob Mark fremhæver Benjamin Rud Elberth også det socialdemokratiske byrådsmedlem i Aalborg Lisbeth Lauritzen, der i kommunalvalgkampen havde succes med at samle ind til en stor outdoor-kampagne. Ligeledes lykkedes det for Liberal Alliances kandidat til Københavns Borgerrepræsentation Alex Vanopslagh at få støtte til sine valgplakater via Facebook.

Hvad har så vendt udviklingen og givet politikerne succes med mikro-donationer på sociale medier? Ifølge Benjamin Rud Elberth er forklaringen dels, at det er blevet teknisk lettere siden mobilepays indtog som betalingsmiddel end tidligere, hvor vælgerne for eksempel i stedet skulle lave kontooverførsler for at give et bidrag.

Dertil kommer, at politikerne er blevet dygtigere til at kommunikere på sociale medier.

”Jeg har været meget skeptisk overfor denne form for indsamling tidligere, men det ser ud til, at muligheden for at mobilepaye kombineret med bedre kommunikation faktisk har knækket koden,” siger Benjamin Rud Elberth.

Kombination af budskab og personen
Jacob Mark mener også, at denne form for donationer er en tendens, der vil komme til at spille en større rolle i fremtiden. Han tror nemlig, at danskerne i større grad er tilbøjelige til at støtte enkelte kandidater og budskaber frem for at bruge penge på partimedlemskaber.

Han kan se i kommentarfeltet til sit opslag, at mange af dem, der har støttet hans kampagne, ikke er SF-vælgere, men de har valgt at donere penge, fordi de bakker op om hans budskab.

”Det er interessant, at der er mange, der har støttet, som ikke har tænkt sig at stemme SF, og der er også mange, der har støttet, som ikke har tænkt sig at stemme på mig. Men de gør det, fordi de synes, mit budskab er vigtigt,” siger Jacob Mark.

Budskabet er dog ikke alene nok, forklarer Benjamin Rud Elberth. Ifølge ham kræver det også, at kandidaterne i forvejen er gode til at engagere deres følgere. Derudover er Jacob Mark også blevet kendt for at være en talentfuld og hårdtarbejdende politiker, der samtidig er en god kollega. Det spiller også ind på folks vilje til at støtte hans kampagne, mener Elberth.

”Det kræver enten en evne til at lune sine følgere op, så man har engagement i forvejen på ens sociale medier, eller også skal man være en lille smule kendt. Der skal være et eller andet røre omkring kandidaten i første omgang,” siger han og tilføjer:

”Jacob Mark er faktisk blevet personificeringen af en utroligt hårdtarbejdende kandidat og et ungt talent, som har gjort rigtig mange ting rigtigt. Derfor er det er en kombination af Jacob Mark og budskabet.”

Hjælp til kandidater uden plads i Folketinget
En anden ung kandidat, der også har gjort brug af at bede sine følgere på Facebook om mikro-dononationer, er Morten Dahlin fra Venstre. Han er ligesom Jacob Mark folketingskandidat i Sjællands Storkreds, men har modsat SF-profilen ikke en platform som folketingsmedlem.

”Jeg er ikke kendt politiker, der har siddet i Folketinget i mange år, og der er sociale medier en ekstrem god måde at komme i kontakt med vælgere, virksomheder og organisationer, både når det drejer sig om at få inputs til valgkampen, men også i det her tilfælde, hvor det handlede om at få penge til at købe valgplakater,” siger Morten Dahlin.

Han lavede et opslag i slutningen af juni, hvor han bad sine 10.000 følgere om at donere en valgplakat, der koster 20 kroner. Det ønske lyttede flere af følgerne til, og en række enkelte dononationer på 50 til 100 kroner er nu blevet til en samlet pulje på næsten 10.000 kroner.

Morten Dahlin er netop et eksempel på en af de kandidater, der er god til at bruge Facebook til at lune sine følgere op, før han har bedt om penge, siger Benjamin Rud Elberth.

”Morten Dahlin er en utroligt stærkt kommunikerende kandidat. Han har faktisk længe varmet folk op på sin Facebookprofil med små videoer om, hvad han vil gøre, hvis han kommer i Folketinget,” siger han og tilføjer:

”Vi vil gerne donere penge til folk, der har lunet os op. Vi ved fra NGO’ernes indsamlinger, at der er behov for et stærkere forhold til dem, der beder om penge, fremfor man beder om det fra starten.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benjamin Rud Elberth

Digital direktør, Operate
cand.mag. i nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 2004), master i tværmedial kommunikation (Københavns Uni. 2008)

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

Morten Dahlin

Minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde (V), MF
HA (kom.) (CBS 2012)

0:000:00