hænder
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil have både frivillige og det private erhvervsliv til at give en hånd med i fremtidens folkeskole. (Foto: Colourbox.com)

Frivillige hænder skal støtte op om skolen

10. marts 2013 kl. 9:00
REFORM: Står det til børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S), skal det frivillige foreningsliv og det private erhvervsliv spille en helt central rolle i fremtidens folkeskole. Men hun vil ikke tvinge skolerne til at inddrage dem, understreger hun.
| Flere

Der bliver brug for tusindvis af frivillige hænder, hvis regeringens ønske om en åben helhedsskole for alvor skal blive en succes. Hænder, der blandt andet skal findes i den lokale badmintonklub, fodboldklub, musikskole eller museum. Men også på direktionsgangene i de lokale virksomheder og blandt de penisionerede i området.

Det siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini, som torsdag deltog i et debatarrangement om den sammenhængende skoledag.

Målet var at få sat flere ord på, hvordan den sammenhængende skoledag skal se ud og stykkes sammen.

Og ifølge ministeren bliver det nødvendigt at inddrage det frivillige Danmark, foreningerne og det private erhvervsliv, hvis de lange skoledage skal hænge sammen.

"Målet er at skabe en åben skole, hvor børnene kommer ud i verden, og hvor verden får lov til at komme ind på skolerne. Derfor skal vi bruge alle de ressourcer, der er i lokalområdet," siger hun og peger på den såkaldte morfar-ordning, som man har i Finland.

"Her giver pensionerede skolelærere en hånd med i undervisningen og hjælper til, hvor der er brug for det. Man kunne også forestille sig, at en pensioneret tømrer gav en hånd med i udskolingen og hjælper de skoletrætte drenge," siger Christine Antorini til Altinget.dk.

Antorini: Intet krav - blot en opfordring
Det er ikke første gang, at Socialdemokraterne har sendt en appel til de frivillige foreninger og organisationer om at gøre en ekstra indsats for samfundet.

Socialminister Karen Hækkerup afsatte eksempelvis tidligere på året 30 millioner kroner til 160 frivillige projekter inden for socialområdet. Og da partiet sad i opposition, foreslog formand Helle Thorning-Schmidt, at man skulle oprette et helt Frivillighedsministerium.

Børne- og undervisningsministeren understreger dog, at det ikke bliver et krav, at alle skoler skal inddrage frivillige eller foreninger i undervisningen.

"Det er den enkelte skolebestyrelse, som skal beslutte, om der er et perspektiv i det. Så de frivillige skal ikke til at erstatte lærere og pædagoger, og i forhold til undervisningen er det stadigvæk lærerne, som har ansvaret. Men jeg vil gerne synliggøre, hvor mange ressourcer der er i det frivillige Danmark," siger Christine Antorini.

Men hvor meget kan du som minister kræve af det frivillige Danmark og det private erhvervsliv i forhold til at være med i skoledagen?

"Det er jo netop frivilligt, og derfor skal det være op til skolebestyrelserne at bestemme det. Men hvis de gør det, så skal de også sørge for, at der opstår et gensidigt og forpligtigende samarbejde mellem skolerne, foreningerne og virksomhederne. Ellers kan det ende med gode intentioner, som aldrig bliver til noget."

Ministeren anerkender dog, at der et problem i forhold til at inddrage de fritidsaktiviteter, som i dag koster penge.

"Vi skal have fri og lige adgang til folkeskolen, og derfor er det en problemstilling, som vi skal finde en løsning på," siger Christine Antorini.

Siemens: Vi kan og skal gøre en forskel
Blandt deltagerne på debatmødet var der bred opbakning til ministerens frivillighedsønsker.

Og ifølge Vibe Klarup Voetmann, formand for Frivillighedsrådet, bliver det ikke det store problem at finde frem til frivillige hænder. Der har nemlig aldrig været så mange frivillige i Danmark, som der er lige nu.

"Sidste år var der to millioner danskere, som leverede en frivillig indsats. Dem kan man regne med. Også når man skal lave en ny skole," siger hun.

Hos Siemens er meldingen også, at de private virksomheder godt kan give en hånd med i folkeskolen. I de seneste år har elektronikgiganten samarbejdet med en skole i Ballerup om en række undervisningsforløb, og ifølge kommunikationsdirektør John Finnich Pedersen har det været en positiv og brugbar oplevelse for begge parter.

"Virksomheder kan og skal gøre en forskel. Erhvervslivet kan nærmest ikke være det bekendt, hvis de ikke gør det," siger han og understreger, at det ikke har været nogen økonomisk byrde for Siemens at deltage i undervisningen.

"Det har kun kostet os småpenge og tid. Men vi har timer på hånden, og man skal ikke glemme, at vi også lærer noget af det," siger han.

Hos oppositionspartiet Venstre bakker folkeskoleordfører Karen Ellemann også op om flere frivillige hænder i undervisningen.

"Det faglige niveau i folkeskolen skal højnes, og undervisningen skal gøres mere vedkommende, inspirerende og involverende. Her er partnerskaber en god ide, og ved at inddrage eksempelvis foreninger kan man vise eleverne mangfoldigheden i Foreningsdanmark og derved styrke det frivillige arbejde," siger hun.

 
Altinget | Uddannelse

MODTAG ET DAGLIGT NYHEDSBREV FRA ALTINGET.DK