Her er Enhedslistens nye logo

UDTRYK: Enhedslisten får nyt logo og grafik, der skal repræsentere partiets nye rolle som det fjerdestørste parti i Folketinget.

Foto: Henning Bagger/Scanpix
Emma Qvirin Holst

Det genkendelige Ø fra de seneste folketingsvalgkampe får nyt udseende.

Enhedslisten løfter mandag sløret for sit nye logo.

Partiet har gennemgået en udvikling fra at være det mindste parti i Folketinget til nu at være det fjerdestørste. Det kræver et nyt grafisk udseende, der kan repræsentere flere i befolkningen, forklarer Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.

”Hvor vi måske tidligere var sådan lidt et storbyparti, har vi i dag en langt mere sammensat og mangfoldig medlemsskare. Og vi er blevet et parti, som giver stemme til en meget bred gruppe mennesker fra alle egne af landet,” siger Pernille Skipper, og tilføjer:

”Den mangfoldighed og udvikling har vi forsøgt at udtrykke med vores nye grafiske identitet.”

Foruden et nyt logo går partiet senere mandag formiddag i luften med en ny hjemmeside med et nyt grafisk udtryk.

(Pressefoto: Enhedslisten lancerer mandag et nyt logo, ny hjemmeside og et nyt grafisk udtryk. Det betyder blandt andet, at taleboblen omkring Ø'et forsvinder.)

Skal styrke Enhedslisten på de sociale medier
Det oprindelige logo blev skabt op til valgkampen i 2007 og redesignet i 2011. Ifølge Enhedslisten henter det nye logo og det grafiske udtryk stadig inspiration fra venstrefløjens typografiske tradition.

Men det er designet til at fungere bedre i en digital virkelighed, og netop det digitale fylder en del i tankerne bag det nye udseende.

”Vi står over for nogle afgørende valgkampe, og vores organisation og antallet af aktive medlemmer er vokset betragteligt de seneste år. Vi har derfor haft behov for et få et skarpere udtryk og en mere anvendelig og tilgængelig grafisk identitet, som afdelinger og medlemmer lettere selv kan anvende,” siger Enhedslistens presse- og kommunikationsansvarlige Emil Nielsen.

Den nye hjemmeside skal blandt andet styrke partiets strategier på de sociale medier og gøre det nemmere for medlemmerne at få adgang til kampagnemateriale via en ny webportal.

”Vi har en stor gennemslagskraft på de sociale medier. Og disse medier bliver en stadig vigtigere platform i vores kommunikation. Nu kan vi bedre forfølge vores strategi om at flytte og konvertere trafik til handling og deltagelse med et nyt enhedslisten.dk som platform for vores kampagner,” siger Emil Nielsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Skipper

Politisk kommentator, TV 2 News, fhv. MF og politisk ordfører (EL)
cand.jur. (Københavns Uni. 2011)

0:000:00