Her er regeringens køreplan for klimaet frem mod 2025

Der er 24 indsatser, som regeringen senest vil sætte i gang i 2025 for at nå målet om 70 procents CO2-reduktion i 2030. Hver eneste sektor fra transport til landbrug skal ifølge klimaminister Dan Jørgensen bidrage. Få et overblik over regeringens nye klimakøreplan her.

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Mads Mose Vikkelsø

På et pressemøde onsdag præsenterede klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) en samlet plan for, hvordan Danmark skal leve op til målet om at reducere den CO2-udledning med 70 procent i 2030.

Selve rammen for køreplanen er fordelt ud på syv elementer, der bygger på klimaloven og en videreudvikling af klimaprogrammet fra 2020.

  1. Reduktionsmankoen i 2030 er med indgåede aftaler og fremlagte udspil næsten halveret på to år, og det er med aftalerne og udspillene forventningen, at alle Danmarks eksisterende EU-mål og forpligtelser på klima- og energiområdet opfyldes.
  2. Reduktionsmankoen i 2030 udgør ca. 10 millioner ton CO2(inkl. implementeringsspor i regeringsoplæg til grøn omstilling af landbruget), og der er derudover opgjort tekniske reduktionspotentialer på i alt 24-32 millioner ton CO2 (inkl. udviklingsinitiativer på 5 millioner ton CO2 opgjort i regeringsoplæg til grøn omstilling af landbruget), hvilket langt overstiger mankoen.
  3. Analyser af fire forskellige scenarier viser, at omstillingen ikke er afhængig af én teknologi, men at der er flere veje til målet.
  4. Vurderinger af implementeringshastigheder for de tekniske reduktionspotentialer viser, at det fortsat er muligt at realisere potentialerne inden 2030, men at potentialerne vil være væsentligt begrænset efter 2025.
  5. Analyser af teknologiernes modenhed viser, at hovedparten af teknologierne er beslutningsmodne til opskalering - dog med undtagelse af landbrugsområdet.
  6. Omkostningerne ved den resterende del af realiseringen af 70 procent-målet kan under betydelig usikkerhed skøn­nes at være i størrelsesordenen 10-15 milliarder kroner i 2030 i samfundsøkonomiske omkostninger.
  7. En samlet politisk køreplan, tekniske køreplaner for hver enkelt teknologi samt at der frem mod 2025 træffes de nødvendige beslutninger for at nå 70 procent-målet.

Herudover fremgår det i planen, hvilke udspil der skal præsenteres i årene til og med 2025.

2021

  • Grønne offentlige indkøb
  • Fangst og transport af CO2 i Danmark
  • Udvikling af brint og grønne brændstoffer
  • Grøn Gasstrategi
  • Grøn omstilling af landbruget
  • Forhandlinger om ambitiøs EU- regulering og rammevilkår for Fit for 55-lovpakkens forslag
  • Opfølgning på grøn skattereform – fase 1

2022

  • Grøn omstilling af tung vejtransport
  • Grøn energi- forsyningssektor
  • Klimapartnerskaber 2.0
  • Grønt industriudspil
  • Grøn omstilling af flytrafikken
  • Klimavenlige valg i hverdagen
  • Opfølgning på grøn skattereform fase 2

2023

  • Bæredygtige brændstoffer i vejtransporten og søfarten
  • Genbesøg af eksisterende klimamål
  • Klimaneutral affaldssektor og cirkulær økonomi
  • Fremtidens kollektive trafik

2024

  • Udvikling af grønne teknologier i landbruget
  • Genbesøg af landbrugsområdet
  • Grøn forskning og innovation for fremtiden

2025

  • Grønne biler genbesøg ambition for 2030
  • Fastlæggelse af 2035-mål
  • Klimahandlingsplan

 

Du kan læse hele køreplanen her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00