Her er regeringens syv initiativer for at fremme Danmark som madland

GASTRONOMI: Regeringen har lanceret et udspil om gastronomi, der skal sikre danskerne sundere mad, øget turisme og mere eksport.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) havde følgeskab af stjernekokken og medejeren af Noma, René Redzepi, da de tirsdag fremlagde udspillet Gastro 2025.<br>
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) havde følgeskab af stjernekokken og medejeren af Noma, René Redzepi, da de tirsdag fremlagde udspillet Gastro 2025.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Danmark skal være det sted, hvor turister og stjernekokke søger hen for at opleve det fremmeste, klogeste og nyeste inden for gastronomi.

Sådan lyder regeringens vision med udspillet Gastro 2025, der tirsdag blev offentliggjort.

Udspillet indeholder i alt syv initiativer. Blandt andet et nyt gastronomiakademi og et gastronomisk rejsehold, der har særligt fokus på at fremme maden i landdistrikter og områder uden for de større byer.

"Danske kokke har inden for de seneste 15 år formået at sætte Danmark på det gastronomiske verdenskort. Regeringen vil gerne være med til at anerkende denne kraftpræstation og hjælpe med at fremme udviklingen af gastronomi i Danmark. Vi skal sikre, at gastronomien kommer os alle til gode gennem sundere mad, øget turisme og eksport til udlandet," udtaler miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i en pressemeddelse.

Initiativerne tager afsæt i ti anbefalinger, som den gastronomiske ekspertgruppe Team Gastro afleverede til regeringen i februar 2018.

Læs mere om de syv initiativer her:

1. Gastronomiakademi
Det nye akademi skal arbejde med talentudvikling, højt kvalificerede undervisningsforløb, tværfaglig udveksling og formidling af viden, både digitalt og med offentlige foredrag.
Det er den almennyttige forening Komitéen for MAD Symposium (MAD), der som public service-opgave skal etablere akademiet.

Der udmøntes 25,2 millioner kroner i alt til initiativet i perioden 2019-2022.

2. Sammentænkt markedsføring
Regeringen ønsker, at gastronomi skal være en signatur for Danmark som fødevare- og turismeland. Derfor skal centrale parter på området etablere et koordinationsforum, der udvikler et fælles kampagnekoncept og en langsigtet markedsføringsplan for nogle prioriterede markeder. Samtidigt vil regeringen undersøge muligheden for at afholde Bocuse d'Or Europe i Danmark.

Der udmøntes seks millioner kroner i alt til initiativet i perioden 2019-2020.

3. World Food Summit – Better Food for More People
Miljø- og Fødevareministeriet fortsætter deres satsning med det årlige fødevaretopmøde World Food Summit – Better Food for More People, som allerede er løbet af stablen tre år i træk.

Initiativet afholdes inden for Miljø- og Fødevareministeriets eksisterende ramme.

4. Culinary diplomacy
Culinary diplomacy skal styrke den gastronomiske fortælling om Danmark internationalt. I den forbindelse afsættes der nye øremærkede midler til at fremme dansk gastronomi i forbindelse med de officielle erhvervsfremstød og ved særlige arrangementer på de danske repræsentationer.

Der udmøntes fire millioner i alt til initiativet i perioden 2019-2022.

5. Eksportfremme – alliancer og forenkling
Udenrigsministeriets eksportråd 'Trade Council' skal inkorporere gastronomi i sine tilgængelige medieflader og i den daglige rådgivning til de danske virksomheder inden for branchen. Det skal realisere nye eksportmuligheder.

Udgifterne afholdes inden for Udenrigsministeriets eksisterende ramme.

6. Gastronomisk rejsehold
Der etableres et Gastronomisk Rejsehold med et tredobbelt formål:

1. At styrke afsætningen af lokale fødevarer til spisesteder, der besøges af mange turister.
2. At hæve kvaliteten af de spiseoplevelser, der serveres til turister og lokale.
3. At bistå lokale ildsjæle med udvikling af eksisterende eller helt nye oplevelser med mad til turister (for eksempel kokkeskoler, østersture og ølsmagninger).

Indsatsen har særligt fokus på landdistrikter og områder uden for de større byer.

Der udmøntes 4,8 millioner kroner i alt til initiativet i perioden 2019-2022.

7. Pulje til kulinarisk udvikling
Formålet med puljen er at medvirke til udviklingen af den danske gastronomi ved at give støtte til innovative og nytænkende projekter eller udbredelse af eksisterende løsninger og at understøtte samarbejdet mellem forskellige aktører, der arbejder med at fremme gastronomien i Danmark.

Der udmøntes 16,5 millioner kroner i alt til initiativet i perioden 2020-2022.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

0:000:00