Miljøminister vil have EU-forbud mod ulovlige sprøjtemidler, som Danmark selv eksporterer
Magnus Heunicke vil bremse eksporten af ulovlige sprøjtemidler gennem EU. Men Danmark skal ikke gå forrest med et nationalt forbud, for det har ikke samme effekt, forklarer han
Peter Ingemann Nielsen
JournalistSprøjtemidler, der er ulovlige i Danmark og i EU, bliver eksporteret for milliarder til lande uden for Europa.
Dén praksis vil miljøminister Magnus Heunicke (S) nu forsøge at bremse.
Forslaget til et forbud mod eksport af de ulovlige sprøjtemidler vil Magnus Heunicke tage med til Luxembourg, når EU's miljøministre mødes til rådsmøde 14. oktober.
"Der er en god forklaring bag, hvorfor vi har forbudt visse sprøjtemidler i EU. Det kan være folkesundhed eller miljø. Det er et moralsk problem, at vi i EU fortsat har en så stor produktion og stor eksport af præcis de samme sprøjtemidler, som vi altså ikke selv vil bruge," siger Heunicke til Altinget.
Et af de lande, der står for eksporten af de forbudte pesticider, er Danmark.
Der er nogle temmelig store huller i de nationale forbud
Magnus Heunicke (S)
Miljøminister
Ifølge DR eksporterer Danmark den forbudte sprøjtegift dimethoat til Bolivia, Pakistan og Etiopien.
Kan man ikke starte med at lave et forbud i Danmark, inden man går til EU?
"Vores myndigheder er i gang med at undersøge, hvad erfaringen er fra Frankrig og Belgien. Det er de to lande i EU, der har indført et temmelig nyt eksportforbud," siger Magnus Heunicke.
"Men jeg kan forstå, at der er nogle temmelig store huller i de nationale forbud. Et af dem er selvfølgelig, at man umiddelbart har svært ved at lave forbud mod, at man kører de her sprøjtemidler over til et andet EU-land."
Juridisk svært
Det betyder ifølge ministeren, at et dansk forbud ikke vil forhindre producenterne af de forbudte sprøjtemidler i at køre dem syd for grænsen og benytte sig af de tyske havne til eksporten.
"Jeg afviser ikke, at hvis vi kan lave noget inden for EU-retten, som vil have en effekt, så lad os undersøge det. Men der er ingen tvivl om, at det klart mest effektfulde ville være et EU-forbud. Så er vi sikker på, at det gælder vores virksomheder, og at der ikke er nogle smuthuller," fastslår Heunicke.
Der er ingen tvivl om, at det klart mest effektfulde ville være et EU-forbud.
Magnus Heunicke (S)
Miljøminister
Tingene i EU kan nogle gange tage lidt lang tid. Vil det ikke være hurtigere at lave et nationalt forbud, så man ikke behøver at vente på EU?
"Det er helt korrekt. Jeg har meget erfaring med arbejde i EU, og det tager lang tid. Men det ændrer ikke på udfordringen. Vi har juridisk svært ved at se, hvordan vi skal kunne forbyde eksport til EU-lande."
"Og så ville man kunne beholde produktionen i Danmark og køre sprøjtemidlerne på lastbiler syd for grænsen og sejle dem ud derfra. Så har vi jo samme situation. Så har vi intet gjort af forskel," siger Heunicke og tilføjer:
"Men dialogen med Frankrig og Belgien er ikke færdig. Det kan jo være, at de er i gang med at skærpe eller gøre nogle ting, der betyder, at det har en effekt. Vi må se, hvad vi kan gøre sammen. Men det må ikke ses som et signal til EU om, at vi dropper kampen i EU, for det gør vi ikke."
Er der ikke en fare for, når du rejser til Luxembourg, at dine miljøministerkollegaer har svært ved at tage dit forslag seriøst, når de kan se, at Danmark er et af de lande, der eksporterer de her forbudte sprøjtemidler?
"Nej, det mener jeg ikke. De kender udmærket den helt velkendte problemstilling, jeg nævner her. Det er jeg ikke så nervøs for. Vi slås med at se en effekt i de to lande, der har lavet et nationalt forbud, så det er velkendt, at nationale forbud har store begrænsninger i forhold til effekt."
Tiltro til svensker
I pesticidindustrien er frygten, at et eksportforbud af de forbudte sprøjtemidler vil svække den europæiske konkurrenceevne og føre til tab af arbejdspladser.
Men det er ikke et argument for at lade være, mener Magnus Heunicke.
"Kemikalieindustrien generelt er nødt til at være omstillingsparat. Noget, man producerede for årtier siden, gør man ikke i dag, fordi man har fundet ud af, at det er farligt."
"Det vil ikke betyde noget for danske og europæiske landmænd, fordi de bruger dem ikke alligevel. Så det er udelukkende industrien, der er nødt til at omstille sig til at producere noget, der ikke er farligt for miljø og folkesundhed," siger ministeren.
Det er udelukkende industrien, der er nødt til at omstille sig til at producere noget, der ikke er farligt for miljø og folkesundhed.
Magnus Heunicke (S)
Miljøminister
Generelt har pesticidreguleringen i EU været under trange kår det seneste år.
I starten af året droppede EU-Kommissionen sit eget udspil om at halvere pesticidforbruget i Europa inden 2030.
Den danske regering støttede ellers forslaget.
"Vi så desværre i det sidste år af den afgående Kommission en lang række sager, der blev opgivet eller udvandet eller forsinket. Der er mange eksempler, hvor vi måtte konstatere, at det grønne lokomotiv var gået i stå og for nogles vedkommende rullede baglæns," siger Magnus Heunicke.
Derfor ser miljøministeren frem til, at en ny Kommission snart tiltræder.
"Det er oplagt, at den indkommende Kommission tager fat på det arbejde," siger han.
Kommissionsformand Ursula von der Leyens bud på en ny miljøkommissær er svenske Jessika Roswall.
Flere naturorganisationer frygter, at hun ikke er særlig progressiv på miljøområdet.
"Danmark har et tæt samarbejde med Sverige," fastslår Heunicke.
"Naturgenopretningsforordningen stemte Sverige imod, og Danmark stemte for. Så der er forskelle. Men på det europæiske niveau stemmer Danmark, Sverige, Tyskland og Holland ofte ens. Det gør vi også stadig med den svenske regering, vi har nu," siger han.
Så det er positivt, at Sverige har fået miljøposten?
"Det er lidt for tidligt for mig at komme med sådan nogle vurderinger. Det er der ikke grundlag for nu. Men jeg havde et fremragende samarbejde med den nu afgående miljøkommissær. Og jeg ser frem til at få det samme med den svenske kommissær, når processen er overstået."