Hvem har ansvaret på nettet? Nye europæiske love skal regulere den digitale markedsplads

Giganter som Amazon og Facebook prøver af al magt at få udvandet EU’s lovforslag om internethandel og sociale medier, fortæller Christel Schaldemose (S), der er Europa-Parlamentets ordfører på forordningen om digitale tjenester.

Amazon er verdens største e-handelsforretning. Her ses et distributionscenter i Kent, Storbritannien. 
Amazon er verdens største e-handelsforretning. Her ses et distributionscenter i Kent, Storbritannien. Foto: Lindsey Wasson/Reuters/Ritzau Scanpix

Verdens største platform for digital handel – Amazon – har en årsomsætning på størrelse med hele Danmarks samlede velstand målt i bruttonationalprodukt (BNP) og en arbejdsstyrke med næsten 1,5 millioner ansatte på tværs af kloden.

Det er over dobbelt så mange medarbejdere som i 2019, året før covidkrisens nedlukninger gik i gang, og vi alle sammen begyndte at købe endnu mere ind fra vores hjemmecomputere.

Pandemien er kort sagt en fed forretning for Amazon og andre af de digitale giganter, der i forvejen var blevet nogle af verdens største virksomheder. Europa-Parlamentet finder det derfor ikke et øjeblik for tidligt at indføre ny lovgivning, der stiller større krav til selskabernes handel med varer og data.

”Vi har brug for at tage demokratisk kontrol med internettet,” siger lederen af de danske socialdemokraters delegation i parlamentet, Christel Schaldemose, i ugens udgave af Altingets europæiske podcast fra Bruxelles.

Schaldemose er ordfører på det forslag om en forordning for digitale tjenester, der i disse dage er på vej gennem Europa-Parlamentet for at kunne nå afsluttende forhandlinger med de europæiske regeringer i begyndelsen af næste år.

Den nye lovgivning sigter på at stille e-handelsforretninger mere til ansvar for de varer, de sælger videre, og der kommer også nye begrænsninger på for eksempel de sociale mediers brug af personlige data og algoritmer til markedsføring og politisk påvirkning.

De banebrydende regler kommer til at sætte nye internationale standarder. Lovgivningen kan komme til at koste internetgiganterne milliarder, og derfor lægger selskaber som Amazon, Facebook, Apple og Twitter et enormt lobbypres på de europæiske parlamentarikere.

”Vi er blevet udsat for massivt lobbyarbejde fra de største virksomheder. Det er skræmmende. Det er så voldsomt, det vi bliver udsat for,” siger Christel Schaldemose:

”Jeg kan næsten ikke få vejret ved tanken om, hvor meget lobbyisme, der har været, der er, og der fortsat vil være.”


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christel Schaldemose

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (S), MEP (S)
cand.mag. i historie (SDU 2002)

Thomas Lauritzen

Europa-analytiker, Altinget
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1994)

0:000:00