Kommentar af 
Jens Christian Grøndahl

Jens Chr. Grøndahl: Man kan ikke lovgive sig til inklusion

KOMMENTAR: Man kan lovgive sig til meget i form af borgerrettigheder og ligestilling, men det kræver noget mere at gøre det multietniske samfund til et fællesskab. Det kræver blandt andet følsomhed og takt, og så hjælper det med humor, skriver Jens Chr. Grøndahl.

Den nye følsomheds pietisme trives især i universitetsmiljøerne, ikke mindst i den angelsaksiske verden, skriver Jens Christian Grøndahl.
Den nye følsomheds pietisme trives især i universitetsmiljøerne, ikke mindst i den angelsaksiske verden, skriver Jens Christian Grøndahl.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Jens Christian Grøndahl
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg hører ikke til dem, der går bagover af forargelse, hver gang medierne kan underholde med endnu et udslag af den nye følsomhed. Jeg synes også, at det udtryk er mere fremmende for samtalen end det vrængende "politisk korrekthed".

Der er grund til at glæde sig over, at vi lever i en mere følsom tid. At man generelt i offentligheden er blevet mere opmærksom over for, hvordan det er at tilhøre et mindretal. Om flertallets adfærd eller tale kan virke stødende, måske ligefrem fjendtlig og ekskluderende, på dem, der er anderledes.

Hvis jeg var af mexicansk oprindelse, ville jeg også godt kunne blive træt af klichéen om evig middagssøvn under en sombrero på størrelse med et møllehjul.

Betyder det, at mine studiekammerater bør afholde sig fra udklædningsfester med mit oprindelsesland som tema? Må jeg som barn af indiske forældre nødvendigvis føle mig trådt over snabelskoene – undskyld! – hvis Karen til rusfesten møder op iført sari og med rød plet i panden?

Fakta
Jens Christian Grøndahl er forfatter og skriver hver anden søndag en fast kommentar i Altinget.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Da historien om de studerendes temafest på Københavns Universitet ramte aviserne, forlød der mig bekendt ikke noget om, hvorvidt nogen reelt havde følt sig krænket. Man kan sige, at sorgerne blev taget på forskud.

Diskussionen gakker hurtigt ud. Det kan ende med, at man som flertalsdansker må holde sig til Rød Aalborg, fordi det vil blive opfattet som kulturel appropriation at drikke tequila eller grappa i fredagsbaren.

Vi vælger i udgangspunktet ikke, hvordan vi ser ud, hvad for et køn vi har, eller hvad for nogle normer og forestillinger om identitet, vi vokser op med. Men vi er stadig frie til at vælge hinanden på tværs af forskellene mellem os.

Jens Christian Grøndahl

Morskaben overdøver diskussionens realniveau. At vi ikke bare er blevet mere forskellige, men også mere opmærksomme på at respektere forskellene.

Den danske sang er også en ung, blond pige. Og en mørkhåret pige med tørklæde og brune øjne. Og en LGBT-person, der selv vælger sit køn og sin hårfarve. Og fred være med det.

Var det ikke, fordi der ville gå skuddermudder i versefødderne, kunne vi for min skyld godt indføre det lille 'også' i første linje af Kai Hoffmanns og Carl Nielsens dejlige sang.

I stedet bærer de fleste af os det inkluderende 'også' i hjertet. Det taler, mens vi synger sammen, lyse og mørke danskere. Musikken er heldigvis farveblind, og versene er generøse ligesom al poesi. Når bare man ikke kværker poesien med bogstavelighed.

Vi kan lægge i ordene, hvad vi vil, og hvem ønsker at småliggøre deres tilbud om fællesskab?

Min klumme ville slutte her, hvis det ikke var, fordi et nyt eksempel på hensyn og respekt forleden fik følsomheden til at slå krøller på sig selv.

Dr.dk kunne fra den britiske avis Metro – so ein Ding haben sie auch – citere historien om, at de studerendes fællesråd på selveste Oxford University havde truffet en historisk beslutning.

Det er ikke længere tilladt, at publikum klapper ved universitetets 'demokratiske begivenheder', som de studerendes talskvinde kalder arrangementer, hvor der kan forventes bifald.

Klapsalverne vil nemlig kunne skræmme handicappede studerende med angstlidelser, sensorisk følsomhed eller høreapparat. I stedet tilskynder man i inklusionens navn til at bruge jazzhænder.

Jazzhænder.

Der er her slet ikke tid til fordomsfuldt og flertalsagtigt at spørge ind til, om det ikke især er universitetets professorer – altså magtfulde og derfor per se dubiøse personer – der må formodes eventuelt at bruge høreapparat.

Der er ikke engang tid til at dvæle ved den ellers relevante omstændighed, at artiklen på dr.dk ikke meldte noget om, hvorvidt konkrete personer med angstlidelser eller sensorisk følsomhed skulle have klaget over, at der blev klappet ved en konkret, demokratisk begivenhed.

Anbefalingen om at bruge jazzhænder må feje alle andre spørgsmål af banen. Er de studerende på universitetet over alle universiteter virkelig uvidende om, hvad det er, de foreslår?

Skal følsomheden nu eksekveres med ufølsomhed?

Lad mig lige forklare. Jeg undskylder på forhånd over for dem, der udmærket godt ved, hvad jazzhænder er, at jeg med det følgende løber risikoen for at virke bedrevidende eller, endnu værre, belærende. På den anden side kunne det blive opfattet som arrogant, for ikke at sige ekskluderende, hvis jeg uden videre gik ud fra, at alle var på det rene.

Så her kommer det: Jazzhænder er en gestus, hvor man breder hænderne ud til siderne med spredte fingre og ligesom vibrerer med dem. Gerne samtidig med, at man spærrer øjnene op. Der er i gængs brug tale om tegnsprog for begejstring, men jazzhænderne har en historie.

Almindeligvis tilskrives omtalte håndtegn skuespilleren Al Jolson, der i 1927 blev verdensberømt med filmen 'The Jazz Singer'. Det var med den film, han også var med til at introducere fænomenet 'blackface'. Altså når en hvid person maler sig sort i hovedet for at ligne en person af afrikansk oprindelse.

Filmen var vokset ud af den amerikanske revytradition 'minstrel shows', hvor hvide skuespillere i slutningen af 1800-tallet gjorde grin med afroamerikanere. Der var tale om det, der siden er kommet til at gå under betegnelsen kulturelle stereotyper.

Som for eksempel plantagens glade neger, der rullede med øjnene og lavede jazzhænder. Rytmesans har de alle, og den dér, De ved nok, skulle jo også være større. Sanselighed og junglerytmer, vist så.

Hvad har de gang i på Oxford?

Læs også

Man skal være meget tykhovedet og være vokset op i en kulturelt og etnisk meget homogen kultur for ikke at have en spontan forståelse for, at sorte amerikanere har kunnet føle sig fremmedgjorte over for den hvide populærkulturs klichéer om dem.

Det drejer sig ikke kun om, at racespørgsmålet i det amerikanske samfund er et åbent sår, der igen og igen springer op, for eksempel i form af urolighederne forårsaget af politifolks drab på unge, sorte mænd.

Det handler også om noget så subtilt som blikket, vi kaster på hinanden. Den amerikanske forfatter Teju Cole, der selv er afroamerikaner, skriver i et essay om forfatteren James Baldwin, der i en periode opholdt sig i Schweiz.

Selvom Baldwin ved at komme til Europa var undsluppet den direkte racisme, slap han ikke for at føle sig anderledes. Han kunne ikke undslippe bevidstheden om sin hudfarve. At de mennesker, han var omgivet af i den lille schweiziske by, som det første registrerede, at han var sort.

Teju Coles refleksioner accentuerer, hvordan forskelligheden er et vilkår, vi på en modsætningsfuld måde er fælles om, hvad enten man er mindretalsmennesket, som bliver set på, eller man tilhører det flertal, der med sit blik alene accentuerer forskellen.

Man kan lovgive sig til meget i form af borgerrettigheder og ligestilling, men man kan ikke lovgive sig til inklusion. Det kræver noget mere at gøre det multietniske samfund til et fællesskab. Det kræver blandt andet følsomhed og takt – og så hjælper det med humor.

Vi må fra begge sider møde hinanden med en intelligent og sensitiv forståelse for, at hudfarve og kultur er vores skæbne, mens fællesskabet er et valg.

Vi vælger i udgangspunktet ikke, hvordan vi ser ud, hvad for et køn vi har, eller hvad for nogle normer og forestillinger om identitet, vi vokser op med. Men vi er stadig frie til at vælge hinanden på tværs af forskellene mellem os.

Når vi gør det, er det, fordi vi har fundet noget at være sammen om, som er vigtigere end det, der adskiller os.

Det gælder ikke kun om, at flertalspersonerne ruller en rød løber ud for repræsentanten for det ene eller det andet mindretal.

Som mindretalsperson må man også vælge, om man vil bære sin anderledes identitet foran sig som et skilt på maven, hvorpå der står: "Jeg forventer jeres respekt."

Eller om man finder mere frihed og mere kontakt i at slappe lidt af. Give det en chance og prøve at tage omgivelsernes gode vilje for givet.

Følsomheden bliver sekterisk, når den udarter til en slags verdslig pietisme. En fromhedskultur, der frem for at tage hånd om virkelige menneskers virkelige problemer vil eliminere alle vanskeligheder på forhånd. Gøre tolerance og fællesskab til et spørgsmål om at opføre sig pænt. Frem for at kaste sig ud i samværet og se, hvad der sker.

Alt for ofte kommer den svære diskussion om nutidens flerkulturelle virkelighed til at handle om at folde hænderne og bruge de rigtige ord. Eller pege fingre ad dem, der gør, og i ytringsfrihedens navn harcelere over deres selvcensurerende fromhed. Ingen af de to fastlåste positioner bringer os videre.

Når den hensynsfulde korrekthed bliver decideret skør, kan man selvfølgelig nøjes med at le eller trække på skuldrene. Hver uge har efterhånden sine eksempler på, hvor langt ud i hampen man kan komme i sin hensynsfulde initiativrigdom.

Forleden var det en svensk universitetsperson, der i ramme alvor havde brugt forskningsmidler på at dokumentere den skæve fordeling mellem udstoppede dyr af henholdsvis hankøn og hunkøn på svenske museer.

Selv hæfter jeg mig ved, at den nye følsomheds pietisme især trives i universitetsmiljøerne, ikke mindst i den angelsaksiske verden. Der er tale om universiteter, hvor de studerende som regel lever adskilt fra det øvrige samfund. I amerikansk litteratur er 'campus-romaner' ligefrem en subgenre.

De unge ankommer til universitetet direkte fra deres hjem. De fleste af dem kommer desuden fra middelklassen. Og hvad har nutidens middelklasseforældre til fælles?

En historisk ny og hidtil uhørt grad af omsorg for deres afkom. En overbekymret, overindlevet, overbeskyttende tilgang til børneopdragelsen, der har fremavlet en generation af usikre narcissister.

Deres svage eksistentielle fundament forstærkes kun af de sociale mediers tilskyndelse til følgagtighed. Den bizarre blanding af selvoptagethed og mindreværdsfølelse er ligefrem blevet en kulturtilstand.

Er man produktet af så stor og omklamrende omsorg, er det selvfølgelig tænkeligt, at man kan blive forskrækket, hvis man sidder til en demokratisk begivenhed, og der bliver klappet højt omkring én.

Er man tilmed barn af forældre med mindretalsbaggrund, kan man oven i den forkælede sarthed desuden føle sig fristet til i sin medfødte anderledeshed at se et indirekte fortrin. En fjer i hatten eller håret – undskyld! – som man enten kan gøre sig interessant med eller føle sig interessant indigneret på vegne af.

Alt i alt vidner tidens universitære kulturpietisme måske mest af alt om en infantilisering af begrebet offentlighed. En forventning om, at den forstående, altforegribende forældregenerations grænseløse hensyn udstrækkes fra børneværelset og langt ind i det voksne samfundslivs institutioner.

-----

Jens Christian Grøndahl er forfatter og skriver hver anden søndag en fast kommentar i Altinget. Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Christian Grøndahl

Forfatter
filminstruktør (Den Danske Filmskole. 1983)









0:000:00